stabiliteit boot-brandstoftank

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:26

Bericht door MARC33 » ma 18 feb 2013, 12:42

Zal de stabiliteit van een 9 mr motorboot verbeteren indien de brandstoftank ipv achteraan dwars over de hele breedte van het schip zal vervangen worden door aan bakboord en stuurboord 2 kleinere brandstoftanken in de lengte te plaatsen ?
Wanneer ik aan boord stap heb ik het gevoel dat de brandstof ermee voor zorgt dat het schip nog meer kantelt naar waar ik op stap . :?:
(verplaatsen van de diesel ).( Verhoefkruiser 8.85 mr )
Ik weet niet dat erin de tank schotten gemaakt zijn om dit heuvel eventueel tegen te gaan . :!:
De tank is op verschillende plaatsen in het schip vastgelast .
Ik vermoed dat hij bij vervaardigen van het schip is ingebouwd .Kan het zijn dat de tank mee dient om het schip samen te houden of is dat onzin :?:
Eerder lag er voor de brandstoftank een RVS watertank die ik intussen heb verwijderd.Kuip is daardoor vergroot .Nieuwe tank geplaatst in punt schip .
Ik zou dit kunnen testen door alle brandstof af te laten en zien wat het verschil is .
Als de brandstof er allemaal uit is gaat het schip hoger op het water liggen ( minder gewicht ) dus zal dat ook een invloed kunnen geven .( negatief )
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:26

Bericht door Jan Huibers » ma 18 feb 2013, 13:45

Je gaat zodadelijk ook vertellen dat er geen mangat in je brandstoftank zit??

Met slingerschotten in de tank is het klotsen in de tank in ieder geval te voorkomen...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 12:26

Bericht door quichot » ma 18 feb 2013, 14:42

Ik kan me niet voorstellen dat het van veel invloed is. Wat is de max. tankinhoud en de max. breedte van bak- naar stuurboord van de tank? Met andere woorden: hoeveel liter kan er heen- en weer slingeren en over welke afstand?
Als de tank (bijna) vol is, is er te weinig lege ruimte boven de gasolie om naar één kant te klotsen. Dat zal vooral gebeuren als die halfvol is, maar hoeveel gewicht verplaatst zich dan? 100 liter heeft ongeveer het gewicht van een gemiddeld mens.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:27

Berichtdoor vuuren1 » ma 18 feb 2013, 22:42

MARC33 schreef:
Zal de stabiliteit van een 9 mr motorboot verbeteren indien de brandstoftank ipv achteraan dwars over de hele breedte van het schip zal vervangen worden door aan bakboord en stuurboord 2 kleinere brandstoftanken in de lengte te plaatsen ?
Wanneer ik aan boord stap heb ik het gevoel dat de brandstof ermee voor zorgt dat het schip nog meer kantelt naar waar ik op stap . :?:
(verplaatsen van de diesel ).( Verhoefkruiser 8.85 mr )
Ik weet niet dat erin de tank schotten gemaakt zijn om dit heuvel eventueel tegen te gaan . :!:
De tank is op verschillende plaatsen in het schip vastgelast .
Ik vermoed dat hij bij vervaardigen van het schip is ingebouwd .Kan het zijn dat de tank mee dient om het schip samen te houden of is dat onzin :?:
Eerder lag er voor de brandstoftank een RVS watertank die ik intussen heb verwijderd.Kuip is daardoor vergroot .Nieuwe tank geplaatst in punt schip .
Ik zou dit kunnen testen door alle brandstof af te laten en zien wat het verschil is .
Als de brandstof er allemaal uit is gaat het schip hoger op het water liggen ( minder gewicht ) dus zal dat ook een invloed kunnen geven .( negatief )




Zou zomaar kunnen (ofwel in bijna alle gevallen wel)..
Een 'slacke tank' is een tank met veel vrij vloeistof oppervlak. Ofwel een tank die veel kan klotsen over een groter gebied.
Een volledige dwarscheeps gelaste tank zonder de benodigde slingerschotten kan daar een voorbeeld van zijn.
Vroeger waren er geen eisen m.b.t. de scheepsconstructie, dus is het niet aan te tonen of de ingelaste tank de boot -bij elkaar houdt-, ieder ingelast schot geeft versterking in de constructie (daar kan je algemeen vanuit gaan).

De aanvangsstabiliteit van een schip kan vrij laag zijn (zelfs tuitelig) terwijl de eindstabiliteit (met de varende boot) juist uitstekend is.
En een 9 meter boot is op zich niet zo zwaar en zal bij het opstappen merkbaar bewegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:27

Bericht door MARC33 » wo 20 feb 2013, 22:50

@Jan H,
De tank is helemaal onderin gebouwd .Er is juist een vlotter met een gat van dia 60 mm ,dat niet zomaar even uitgebouwd kan worden om de boel te checken .
Ik weet dat dit niet van deze tijd is maar ik heb het schip niet gebouwd . In 1971 hebben ze een tank onderin ingebouwd en vastgelast .
vermoedelijk 400 lt . Tank is achteraan mee rond gezet met achterkant schip .
Ik heb al meerdere keren alle dieselbrandstof er laten uitlopen om de tank te kunnen laten drogen en eventuele vuiligheid los te laten komen .Bij inkijk met een licht laten te zakken in vulopening heb ik bij opkuis geen vuiligheden opgemerkt .
Breedte tank is 150 mm.Brandstof zal ook met schotten zich kunnen verplaatsen en vermoed dat het meer in schokken zal gebeuren en goed voelbaar zal zijn .
Bij opstap voel ik bij half volle tank het schip nog meer overhellen.Ik stap dan op via het achterdek . wanneer ik op het gangboord opstap helt hij nog meer over omdat ik me dan op het gangboord naar voor of naar achteren verplaatst.
sommige spreken van ronde tanks bakboord en stuurboord ,kleinere volumes in de lengte te plaatsen om dit heuvel te verminderen .
Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:27

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 00:21

De stabiliteit van een boot kan je als volgt verdelen:
- De aanvangsstabiliteit .
- De eindstabiliteit.

Een boot kan vrij heftig reageren bij het opstappen maar dan juist bij het varen erg stabiel zijn (eindstabiliteit).
(is vaak stabieler dan een boot de bij het opstappen nogal beweegt)

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het scheepsontwerp niet helemaal klopt en dan kan je nog met wat ballast gaan experimenteren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 12:28

Bericht door quichot » do 21 feb 2013, 07:53

Is het een idee om halverwege de tank een dwarsschot te plaatsen waardoor er twee tanks van 75 cm breedte ontstaan? Daarmee halveer je de massa én de afstand waarover die kan overlopen, én heb je op een simpele manier een bak- en stuurboordtank verkregen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:28

Bericht door vuuren1 » do 21 feb 2013, 21:07

Wat is het voor een 9 meter boot (werf, merk, type)?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:28

Bericht door Jan Huibers » do 21 feb 2013, 22:57

MARC33 schreef:
Brandstof zal ook met schotten zich kunnen verplaatsen en vermoed dat het meer in schokken zal gebeuren en goed voelbaar zal zijn .
Bij opstap voel ik bij half volle tank het schip nog meer overhellen.Ik stap dan op via het achterdek . wanneer ik op het gangboord opstap helt hij nog meer over omdat ik me dan op het gangboord naar voor of naar achteren verplaatst.
sommige spreken van ronde tanks bakboord en stuurboord ,kleinere volumes in de lengte te plaatsen om dit heuvel te verminderen .
Mvg
M




Met slingerschotten in een tank is het klotsen van de brandstof in ieder geval wel voorbij... Dat gaat niet schokkend want het is vloeistof. Met slingerschotten verdeel je de tankt echt in 2 of zelfs 3 kleinere compartimenten, waarbij de brandstof alleen naar een ander compartiment kan door onderin door de uitsparingen in de hoeken te stromen of bovenlangs door de vrije ruimte die je houdt met de bovenkant tank... Dat laatste moet omdat je anders misch gezeik hebt met tanken.

Maar als ik je verhaal zo lees heb je mischien zoals Hans al zei een hoop te winnen met ballast en daarna mischien met slingerschotten in de tank te bouwen... Dat is best een heel klusje nog namelijk als de tank zo weggebouwd zit.

Maar alles wat je doet zijn uiteindelijk slingervertragende aanpassingen. Slingerschotten in de tank. Slingerkielen (kimkielen bb en sb) en ballasten... Het laatste zet de meeste zoden aan de dijk meestal. Ligt weer aan model boot.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:29

Bericht door MARC33 » do 21 feb 2013, 22:59

@Hans ,
Verhoefkruiser 8,85 mtr met verlengde romp/zwemplateau ( inclusief).
Zwemplaterau is dicht gemaakt tot met een achterdek zodat ik een koffer heb op het schip .
Vermoedelijke 1971 a 1973 . Heb nog geen nr gevonden dat kan verwijzen naar fabricage.
Openkuip ,dooskiel, gesloten kielkoeling met buizen onderschip ,enkele knikspant( of hoe zeg je dat ).

De brandstof tank ligt op het einde van de kuip doet dienst als afstap. Bij opstap( op het achterdek boven de koffer ) trap ik L achter of R achter de tank OP en loopt de brandstof naar de L of de R hoek achteraan de tank ,dus niet echt zijwaards maar naar de achterhoeken .

bedankt voor de goede tips
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten