stabiliteit boot-brandstoftank

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:37

Bericht door Jan Huibers » vr 22 feb 2013, 23:30

@Marc, ik zit altijd op het forum met mijn iPad en kon tijdens het maken van het bericht niet meer ver genoeg terug scrollen in de reacties om je naam te vinden.... Was em even vergeten :lol: vandaar dat ik je heel officieus 'vraagsteller' noemde.

In een eerdere posting van je staat te lezen dat je boot ook erg beweegt tijdens het opstappen via achterkant, aangezien je tank zich eigenlijk achter het schip bevind kon het dus zo zijn dat je boot WEL achterover zou hangen. En 2 tanks sb en bb in het schip met een slang als verbinding ertussen verbetert je stabiliteit zeker wel. Het is maar net hoe dik die slang is of hoever de afsluiter ertussen openstaat, dat bepaalt hoe snel je brandstof heen en weer kan stromen.

In hoeverre het relevant is weet ik niet want ik heb een hele andere boot maar ik heb hetzelfde met mijn watertanks, 1 aan sb en 1 aan bb, beide ruim 400 ltr en onderling verbonden met een slang met afsluiter.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Bejakruiser » 26 Dec 2013, 12:38

Bericht door Bejakruiser » za 23 feb 2013, 00:01

Jan Huibers schreef:
En 2 tanks sb en bb in het schip met een slang als verbinding ertussen verbetert je stabiliteit zeker wel. Het is maar net hoe dik die slang is of hoever de afsluiter ertussen openstaat, dat bepaalt hoe snel je brandstof heen en weer kan stromen.




Je meent toch niet serieus dat met welke slang ook de brandstof zo snel op en neer kan stromen om invloed te hebben op de stabiliteit?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:46

Bericht door Jan Huibers » za 23 feb 2013, 00:19

Goeie Bejakruiser.... Ik formuleer het weer lekker omgelukkig... Het is zo dat het alleen slingervertragend werkt... Als ik met mijn bijna 100 kilo op zo'n boot als die van Marc in een gangboord stap zal en blijf daar staan zal die altijd even scheef gaan hangen. Dan is het aan de dikte van de slang tussen beide tanks hoe lang het duurt voordat de max scheefstand bereikt wordt.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:46

Bericht door MARC33 » za 23 feb 2013, 18:52

@JB,
allé omdat jij het bent .

het is het gene Hans aanhaalde dat de tank achteraan in de kuip hangt maar niet helemaal aan de achterkant van het schip .
Ik heb nog een klein achterdek achter de kuip waar ik opstap . ( aangebouwde verhoogde achterkant aan de hand van het originele zwemplateau( verlengde romp )
Ik zal morgen proberen wat foto"s te maken en door te sturen .
Wanneer ik 2 ronde tanks inbouw zullen die onderaan op het draagvlak van het schip kunnen geplaatst worden .
MAAR dan moet de mazout omhoog geraken tot aan de waterafscheider ,filters naar de motor .
Gaat mij mechanische opvoerpomp ( ford Lehman ) dit kunnen ophalen ?

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor eagle » 26 Dec 2013, 12:47

Bericht door eagle » za 23 feb 2013, 20:07

Moet kunnen.
De originele CAV membraanpomp zuigt (nieuw..) 3feet, ca 1 mtr..

De leidingen en het filter moeten wel absoluut dicht zijn, andes komt er lucht in het systeem, vooral na langere stilstand; Eventueel een stukje transparante leiding monteren vlak bij de pomp..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:47

Bericht door vuuren1 » za 23 feb 2013, 22:10

Eens met Eagle.

Verder vindt ik dit topic nogal vaag en verwarrend worden omdat het hier simpelweg gaat om een kennelijk te hoog aangebrachte dieseltank.
Ik heb die boot niet bekeken, of het door het plaatsen van 2 lage tanken allemaal ineens is opgelost is niet te zeggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:47

Bericht door MARC33 » zo 24 feb 2013, 21:53

@Eagle ,
bedankt voor de info .

pomp is vorig jaar vervangen .Er is een voordeel dat de pomp onderaan de motor hangt .
De leidingen tussen pomp en fijnfilter is van staal( leiding gaat vanaf de pomp ,onderaan motor ,recht naar boven ) en leiding van fijnfilter naar injectiepomp idem,(die loopt horizontaal ).

@Hans ,
je hebt me goed geholpen omdat de tank "simpelweg " verkeerd geplaatst is .
brandstoftanks die nu ,bij nieuw te bouwen boten ,geplaatst worden liggen toch helemaal onderin ingebouwd dit om de stabiliteit te verbeteren ? juist ?
Deze Verhoef is van de jaren 70 en vermoedelijk vonden ze deze inbouw" ok" ,maar daarom kan ik dit eventueel aanpassen om het schip van stabiliteit te kunnen verbeteren .
Er zal wel een reden zijn waarom ze die daar geplaatst hebben .Werd dit vroeger nog gebouwd of is dit uitzonderlijk?
Van een breedte van 2,50 mr ( waterlijn)verwacht ik niet dezelfde stabitieit dan een 5,00 mr.
Schip heeft een dooskiel die 0,50 mr breed en 4 mr lang is .Het zal ook wel een invloed hebben .
Bij het bekijken van nieuwere gebouwde schepen zie ik dikwijls onder de romp ,over de hele lengte een uitstekende kiel hangen van 0,15 a 0,20 mr breed hoogte 0,30 mr oplopend naar achter.

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:48

Bericht door vuuren1 » zo 24 feb 2013, 22:29

Die tank is vast niet door de werf zo ingebouwd, dan zou ik in de tijd meer van dit soort klachten gehoord moeten hebben.
Ik ben werkelijk nog nooit een werfgebouwd schip tegengekomen met een dieseltank op of boven de waterlijn (behalve een dagtankje of achteraf doe het zelf werk).

Ook geen af werf geleverde boot van die afmeting met een Ford Lehman diesel.
Ik lees ook dat er een forse dooskiel onder hangt en vraag me af of dit ook niet later is aangebracht?

Of is de boot wellicht door een eerdere verkoper als een werfgebouwde Verhoef kruiser aangeboden om de verkoop te bevorderen?
Het gebeurt heel vaak dat men er een merknaam bij verzint om een boot gemakkelijker te kunnen verkopen.
Net zoals er nog veel meer wordt gelogen door verkopers (ik betrap verkopers bijna altijd op diverse leugens en / of feiten die niet aantoonbaar zijn).

M.a.w. als je geen originele papieren bij de boot hebt of er geen duidelijke kenmerken van een werf aanwezig zijn is de herkomst zeer twijfelachtig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor MARC33 » 26 Dec 2013, 12:48

Bericht door MARC33 » ma 25 feb 2013, 14:29

@Hans ,
Tijd voor foto's.
indien er op een andere plaats de tank zou gestaan hebben dan vermoed ik dat je dat zou kunnen zien .
nr van een Verhoefkruiser zou voor de motor staan op het tussenschot ts motor en lager gelegen kajuit .
Ik heb nog niet naar een nr gezocht omdat er daar isolatie tegen geplakt is .

Bij het googlen heb ik soortgelijke bootjes tegen gekomen .
velen zeggen dat hun schepen 10 jaar jonger zijn dan de mijne maar dat betwijfel ik als ik ze vergelijk .
Heb eerder bij aankoop foto's gemaakt die ik ga proberen op het forum te plaatsen.
geef me even .

Zal de stabiliteit verbeteren door L en R onderaan tanks te leggen ?
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: stabiliteit boot-brandstoftank

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:48

Bericht door vuuren1 » ma 25 feb 2013, 23:19

Bij een tuitelige boot massa naar omlaag brengen helpt altijd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten