Renovatie Ten Broek kruiser 760

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:04

Bericht door vuuren1 » za 05 jan 2013, 20:18

Een boot met veel roest echt goed omtoveren naar een (op foto gezien) als nieuwe kuip en raampartij kost erg veel tijd (ook wachttijd).
Behalve met de vereiste droogtijden van de primer en lak heb je ook nog te maken met het vochtige jaargetijde.
Op dit moment is 70% van het etmaal nogal risicovol om op koud staal in een boot verf aan te brengen omdat de staalplaat (onzichtbaar, maar wel meetbaar nat kan zijn).

Het gebruik van een 1 component product kan eventueel leed wat verzachten omdat het meestal dun wordt opgebracht en met het uitdampen van het oplosmiddel er ook nog wat vocht weg kan komen.
In dat geval moeten de voorgeschreven droogtijden zeker in acht worden genomen.
Daarnaast moeten er een flink aantal lagen worden aangebracht om voldoende laagdikte te realiseren zodat het staal volledig is afgesloten van invloeden van buitenaf.

De gemiddelde -niet deskundige- smeert meestal 'dekkend' en dat geeft, ook met meerdere lagen, veel minder laagdikte dan nodig is.

Staal conserveren is een vrij complexe materie met veel haken en ogen.
Roest zoals op de foto's is zodanig dat geen enkele fabrikant van coatings garantie geeft zonder dat e.e.a. gestraald is en onder condities wordt geconserveerd.
Dat neemt niet weg dat het nu hopeloos is, met Owatrol achtige producten (op oliebasis) is er best veel te bereiken, echter kost het veel (droog)tijd.
Schildersbedrijven moeten dan erg veel uren rekenen maar voor de DHZ klusser kost tijd geen geld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:04

Bericht door Doodle » za 05 jan 2013, 20:38

In totaal zitten er 6 lagen in nu, voor elke laag heb ik het onzichtbare vocht weg genomen met zeem en katoenen doeken waarna het geheel weer is gewassen met thinner dus als het niet vast had gezeten of nog nat was geweest had ik het er wel vanaf gewassen.
Oké de temperatuur en luchtvochtigheid zijn niet optimaal op dit moment maar daar is rekening mee te houden door op dit moment voorzichtiger te zijn met behandelde delen. De verven doen er nu gewoon langer over om echt door te harden. Maar met hedendaagse industriële producten kan je toch gewoon lekker door werken.

De uiteindelijke aflak laat dan ook voorlopig nog even op zich wachten. Dus wat jullie zien zijn de voorlagen. En alles op basis van 1K.

Als het goed is komt er a.s. week al wel een hele berg Epifanes lak met bij producten bij me binnen :)
Ik zal straks even wat nieuwe foto's plaatsen van vandaag.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:05

Bericht door vuuren1 » za 05 jan 2013, 22:08

Een zeem of een doek werkt helaas niet bij natuurkundige wetmatigheden.
Een stalen object loopt in temperatuur achter op de omgevingstemperatuur en trekt vocht aan (een ultiem voorbeeld is een koud biertje op een terrasje, daar loopt het water vanaf).

Alleen meten is weten en de rest is gokken.
Aangebrachte lagen was je er niet af met een doekje, die vallen er later zelf af.

Het kan nog steeds goed gaan, ik heb menig zweetdruppel meegeschilderd in het verwerken van lak en dat zit ook nog goed..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:05

Bericht door Doodle » za 05 jan 2013, 23:27
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De schuine kantjes worden kleine tafeltjes waar een glas, bakje lekkers of een telefoon kunnen liggen/ staan. Het deel in de zitting wat nog open is word de twee persoons bank.
Rugleuning komt onder een hoek te staan en in het zit deel van de bank komen scharnieren zodat de ruimte er onder toegankelijk is om spullen op te bergen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:06

Bericht door Jan Huibers » zo 06 jan 2013, 00:48

Je kan het ook zoals ik telkens doe doen... Ik ben het onderwaterschip opnieuw in de verf aan het zetten, 2x primer sealer en 2/3x in de antifouling... Elke keer als ik smorgens om 09:00 de loods in kom stormen en de roldeuren opengooi is de boot of vochtig of zeiknat... Fiks heteluchtkanon cq straalmotor erachter en een ventilator van 80 cm doorsnee ervoor en even laten brullen... Iedere keer de staaltemperatuur boven de heersende temperatuur in de loods gebracht. Vandaag bijv 1e laag antifouling gedaan met het staal overal op 10 graden ongeveer en de temp in de loods was 8 graden. En het staal gemeten met het kanon uit en nageblazen... In de boot kun je dat met een simpel electrisch hetelucht kacheltje

Heus geen vochtinsluiting op deze manier!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:08

Berichtdoor Doodle » zo 06 jan 2013, 20:15
Vandaag was weer een mooie dag om te werken,

Ben weer verder gegaan met de bouw van de lounge bank achterin met een zee van berg ruimte

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog enkele stripjes en plankjes maken dat de kussens niet weg kunnen schuiven.

Sommige zullen zich afvragen waarom ik met van die kleine plaatjes hout werk? Om de simpele reden dat dit formaat handzaam is qua verwerking :) en ze plat kunnen blijven liggen zodat ze recht blijven. Grote platen van 244 x 122 zijn in de boot niet te verwerken en op de composiet steiger alles zagen is geen optie voor mij.

De watertank heeft een inhoud van slechts 23 liter maar dat is ruim voldoende voor ons want een douche hebben we niet aan boord.
In de haven liggen we naast een koudwater tappunt en voor een weekend hebben we er genoeg aan omdat er altijd enkele flessen Spa blauw aan boord zullen zijn.
Maar de belangrijkste reden is dat ik perse vers water in de tank wil hebben vandaar de keuze van de kleine tank.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:08

Bericht door vuuren1 » zo 06 jan 2013, 22:03

Jan Huibers schreef:
Je kan het ook zoals ik telkens doe doen... Ik ben het onderwaterschip opnieuw in de verf aan het zetten, 2x primer sealer en 2/3x in de antifouling... Elke keer als ik smorgens om 09:00 de loods in kom stormen en de roldeuren opengooi is de boot of vochtig of zeiknat... Fiks heteluchtkanon cq straalmotor erachter en een ventilator van 80 cm doorsnee ervoor en even laten brullen... Iedere keer de staaltemperatuur boven de heersende temperatuur in de loods gebracht. Vandaag bijv 1e laag antifouling gedaan met het staal overal op 10 graden ongeveer en de temp in de loods was 8 graden. En het staal gemeten met het kanon uit en nageblazen... In de boot kun je dat met een simpel electrisch hetelucht kacheltje

Heus geen vochtinsluiting op deze manier!!!




Twee graden verschil kan net, de fabrikanten geven voor de zekerheid drie graden verschil op.
Doodle vindt het vochtprobleem kennelijk niet zo belangrijk om er nog op door te gaan ;)
Snel doorgaan is kennelijk het hoofddoel..

Met een 23 liter schoonwatertank krijg je op zeker een omgekeerd -vochtprobleem-.
Dit wordt de eerste motorkruiser met de kleinste tank van Nederland ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 12:08

Bericht door Jan Huibers » zo 06 jan 2013, 23:59

Die 2 graden zijn gemeten bij de boegschroeftunnel terwijl het kanon achter de boot stond... Onder de achterkant van de boot was het verschil bijna 6 graden, daar droogde de antifouling haast gelijk achter de roller op :oops:

Bijna 80 liter diesel verstookt intussen :evil: ik hoop dat dit vieze vochtige weer snel over is want de romp moet ook nog.

Doodle is natuurlijk in de boot aan het werk, hij zal heus wel iets vocht opgesloten hebben, maar in de boot is dat natuurlijk iets minder spannend als de verfsystemen buiten... Als is het natuurlijk zonde van de verf en de moeite als de verf er na een paar jaar af komt vallen van de roest..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:09

Bericht door vuuren1 » ma 07 jan 2013, 00:40

Komt goed Jan! Je bent er immers bewust mee bezig.
(ik heb het niet echt op dieselgestookte kanonnen omdat ze ook onverbrandde oliedelen meeblazen, dan liever op gas en nog beter elektrisch)

In een boot is het verschil met buiten in het geval van Doodle 3 mm staalplaat.
Dat verandert feitelijk niks aan het dauwpunt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:09

Bericht door Doodle » ma 07 jan 2013, 22:36

Om even terug te komen op het schilderwerk het zijn allemaal alleen maar grondlagen! Dus van aflak is helemaal geen spraken in deze situatie.

En ik kan je melden dat ik in mijn leven al zoveel liters verf/ lak heb gezet dat ik aan mijn kwast voel wat er gebeurt. Dus de ervaring is het probleem niet. Ik heb objecten behandeld die andere niet aan durfden en zelf na jaren kreeg ik nog steeds complimenten over hoe mooi het er nog uit zag.

De aflak lagen komen pas veel later wanneer het warmer en stabieler weer is zodat de lak de kans krijgt om zichzelf lekker te laten uit harden. De laagdikte ga ik niet halen uit de grondlagen maar uit de uiteindelijke lak lagen.

En lachen jullie maar maar deze kruiser heeft de kleinste watertank, de kleinste dieseltank en de kleinste motor maar zal straks elk moment dat ik het wil de haven verlaten om lekker rustig een stukje te varen. Ik weet uit ervaring dat er heel veel boten blijven liggen omdat de brandstof kosten zo duur zijn.

En snel zicht werk? Dat kan ik het niet noemen. Ik neem mijn tijd om dingen te maken en te overdenken hoe het een en ander te maken.
Nogmaals er zitten op dit moment al heel veel uurtjes in vandaar dat het heel snel lijkt te gaan.

Vandaag een dagje niets gedaan, morgen een dagje thuis rommelen en woensdag middag ga ik pas weer verder.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten