Renovatie Ten Broek kruiser 760

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:22

Bericht door vuuren1 » zo 10 feb 2013, 22:57

laserdevil schreef:
hans,
Ik ga een kastje maken voor de klokken en toeren teller , en een nieuw dashboard waar het overige inkomt.
Ik wou dit een luxe uitstraling geven door walnotenwortel fineer te gebruiken.
Maar als ik het juiste spul in kunststof kan krijgen dan liever dat.
Die platen met pvc laag met houtmotief , waar zijn die te koop dan?




In PVC decorplaat is er niet zoveel keuze, als je het zeker wilt weten: Bel Camperbouw Holland B.V. eens.
Als iets in de mode is dan is het ook te koop.
Jaren geleden waren er alleen licht kersen en andere lichte tinten verkrijgbaar.

In HPL (0,6 mm) is ongeveer alles te koop. Dat heeft een - aanrechtblad kwaliteit- (Duropal).
Je zit meestal wel aan een volle plaat vast, of je moet via een groothandel een bedrijfje zoeken die er veel mee werkt, die hebben wel kleinere stukken.
Die kunnen het ook voor je op 15 mm multiplex lijmen (kan je zelf ook).

Vroeger hadden de namaak houtsoorten een glad oppervlak, inmiddels is alles ook met nerf te koop (dat is prachtig).

Ik denk dat wij destijds de primeur hadden door pleziervaartuigen met dergelijke materialen af te werken.

Een compleet basic en goed functioneel interieur in PVC houtdecoor plaat is ca. 4x goedkoper dan een redelijk luxe teak interieur (in een zelfde casco).
Van 2000 tot ca. 2008 wilde men alleen steeds luxer en een bootje zonder douche was te min.
En toch was dat praktische interieur keurig netjes (hetzelfde niveau als in een custom build Camper).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:23

Bericht door Doodle » wo 13 feb 2013, 20:54

Vandaag wat op de kop getikt,

Afbeelding

Alleen nu is de vraag, hoe verwerk je het?

Ik heb gelezen dat het zo te gebruiken is op schoongemaakt en ontvet staal maar dat het ook in de juiste verhouding te mengen is in een 1k verf.
Echter als ik naar het goedje ruik lijkt het qua geur heel erg op lijnolie. En van lijnolie weet ik dat het tergend langzaam droogt is dat met Owatrol ook zo?

Graag jullie ervaringen met het product om zodoende een keuze te kunnen maken voor de eerste laag puur of direct vermengt met verf. Het geheel gaat over staal heen uiteindelijk.
Voor houtwerk heb ik andere industriële grondlagen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:23

Bericht door vuuren1 » wo 13 feb 2013, 21:02

Als het de pure Owatrol olie is (gelig/blank en dun) dan mag dat eerst puur op de staalplaat (een beetje roest mag en helemaal glimmend blanke plaat is juist weer niet goed).
Goed indraaien met een flinke kwast en het droogt niet heel snel maar ook weer niet zo langzaam (hangst van de temeratuur af.

Verder mag er een scheutje door de (alcyd) lak, dan vloeit het iets beter.

Op mijn eerste boot heb ik het altijd toegepast (niet onder water!) en geen roest meer gehad.
Note: Wel meerdere lagen verf gebruiken anders sluit het niet af.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:24

Bericht door Doodle » wo 13 feb 2013, 21:14

Thankz Hans je beschrijft exact wat ik links en rechts al had gelezen, dus dit kan lekker in de kajuit. Onder de waterlijn buiten is inderdaad niet toegestaan. Qua het opbrengen dacht ik zelf ook al aan een grote ronde cq ovale kwast omdat je het daarmee lekker kunt in werken.

Hij is inderdaad gelig/ blank en uiterst dun vloeit dus echt overal in dit goedje.
Na de eerste pure laag owatrol gaat er daarna een goede lak overheen in een kleur die nergens op lijkt om uiteindelijk een lichtgrijze afwerklak te gebruiken onder de vloerdelen en voor in de punt.

En de liters die overblijven kunnen in kleinere verpakkingen aangeboden worden op de marktplaats
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 12:24

Bericht door vuuren1 » wo 13 feb 2013, 21:30

O ja,
Op houtwerk kan je het ook toepassen om te conserveren (meerdere malen smeren).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Renovatie Ten Broek kruiser 760

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 12:24

Bericht door Doodle » zo 17 feb 2013, 16:32

Vandaag een groot deel van het ruim van de kajuit gedaan met de Owatrol, WHOW dat smeert lekker weg zeg. Zelfs op een plekje een poos zitten genieten door te kijken hoe het vloeit.

Binnenkort eens een dotje in een pot doen met daarbij wat lak om te kijken wat voor resultaat het gaat geven :?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten