nieuw jaar slecht begonnen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor broekie » 26 Dec 2013, 10:57

Bericht door broekie » wo 09 jan 2013, 11:37

Ik ga regelmatig even de boot checken, zeker na een storm.
Kijk alles even na en laad de accu's even bij.
Dat geeft mij een rustgevend gevoel, ondanks dat mijn boot "bewaakt" ligt.
Er liggen een paar woonboten tegenover en de haveneigenaar woont er en ziet de boot vauit zijn woonkamer.

Niet iedereen heeft die behoefte of is in de gelegenheid.
Misschien verbleven deze mensen wel in het buitenland in de winter.

Wat ik wel weet is dat ze in de zomer het schip pietje precies schoonmaakte en in de winter bij een gerenomeerde werf op de kant hebben gezet.

Misschien komt er binnenkort ijs. Kun je voorzorgen gaan nemen dat je schip geen opstap/rustplaats wordt voor horden schaatsers.
Ik ben al aan het bedenken hoe ik het zwemplateau kan gaan afschermen. Ik heb liever geen schaatspunten tegen de romp of bewegingen van de boot in vastgevroren ijs. Ga er ook niet de hele dag bij staan.
Ik lig op een drukke schaats lokatie in Nieuwkoop en de vloerbedekkings tegels liggen al op de steiger.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 10:57

Bericht door quichot » wo 09 jan 2013, 14:19

Popeye schreef:
Toch wel zonder dakloze aan boord hoop ik?

Groet, Jack.



Dat zeg je nou, maar een paar jaar terug lag achter mij de opgebouwde praam 'Palembang' te verkommeren. De eigenaar, een bejaarde zeeman, keek er al jaren niet meer naar om. Aan boord 'woonde' sinds enige tijd de dakloze Johnnie. Af en toe kwam hij om een eurootje bedelen, of desnoods een tas lege statiegeldflessen. Als wederdienst bleek hij bereid om straatjeugd van mijn schip te jagen, dat wil zeggen, op de schaarse uren dat hij niet een of andere roes uitsliep. Verder had je weinig last van hem.
Op een dag grote paniek en brandweer op de kade. De Palembang was gezonken. Duikers kwamen in actie, want het gerucht ging dat Johnnie nog aan boord was. Nét op het moment dat het dak van de schuit boven water kwam, verscheen een boze Johnnie om de hoek: 'Wat moet dat daar bij mijn boot! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor quichot » 26 Dec 2013, 10:58

Bericht door quichot » wo 09 jan 2013, 14:35

broekie schreef:
Wat ik wel weet is dat ze in de zomer het schip pietje precies schoonmaakte en in de winter bij een gerenomeerde werf op de kant hebben gezet.



Wat dacht je van de woonbootbewoners na de EK-finale tijdens de rondvaart van het elftal!

Op zo'n werf is 'swinters verder ook niemand meer, dus daar moet je niet op vertrouwen. Zwervers weten precies of er op zo'n scheepje gepast wordt of niet. Er ligt bijv. een krant uit augustus op tafel, dat soort kleine dingen.
Ik ga één of twee keer per week even aan boord kijken, en dan verplaats ik heel bewust een aantal dingetjes in de stuurhut en op tafel. Even een nieuw krantje neerleggen. Ik wéét gewoon dat daar op gelet wordt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor laserdevil » 26 Dec 2013, 10:58

Bericht door Laserdevil. » wo 09 jan 2013, 19:22

Bij ons tegenover in neer is 2 weken terug een boot opengebroken en hebben die klootzakken de boel vernielt.
Eindresultaat: boot gezonken.
Wat hebben ze eraan om na braak de boel onder te laten gaan?
Het was ook nog het grootste jacht in die haven , zelf gebouwd.
Hoorde dat hij erbij stond te janken als een klein kind :evil:
Ze moeten via het water zijn gekomen , want via de kant kan je er met geen mogelijkheid bijkomen.
Hij lag pal bij de ingang van de haven.
Ik heb mijn boot bij een boer staan , en er staat een hoog hek om het terrein.
Ze gaan zelf geregeld kijken , en wee je gebeente als je de poort per ongeluk bent vergeten af te sluiten.
Zelf ben ik eraan het werken en ben bijna ieder weekend daar , maar is nog geen volle 100% zekerheid dat er niks kan gebeuren.
Het lijkt steeds erger te worden.
Ik wil en mag niet stigmatiseren maar.........
Ze worden in het weekend ook al s'nachts langs het water bij ons weggejaagd door de politie.
Vissen ook nog alles voor onze neus weg en eten alles wat ze vangen.
Enz , enz.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 11:00

Bericht door Jan Huibers » wo 09 jan 2013, 20:13

Wat een horrorverhalen allemaal.... :o gelukkig ligt mijn boot in de wintermaanden veilig binnen, achter slot en grendel met een groot hek om het terrein heen. En voor de zomermaanden ga ik er een bordje bijhangen met: PAS OP!! DE EIGENAAR IS ONTOEREKENINGSVATBAAR!! in 5 talen denk ik ook... Meer kun je niet doen heh.. :(
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 11:01

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 21:43

Na alle verhalen blijf ik toch bij een goed GSM gekoppelde alarminstallatie, die waakt 24/7.

Natuurlijk moet je geen rotzooi kopen wat valse meldingen geeft. Voor onder de kuiptent heb ik bv. een duurdere sensor gemonteerd die instelbaar is.
Een tent beweegt en ook de temperatuur kan vrij snel wisselen waardoor goedkopere sensoren ongewild af kunnen gaan.
Ik heb nooit een vals alarm maar als er iemand binnen stapt gaat het alarm altijd af.

Ik woon te ver van de boot af om er zelf snel bij te zijn en in een dergelijke situatie moet je afspraken maken met bv. de havenmeester zodat je die kan bellen.
(het alarm kan overigens ook meerdere nummers SMS-en)

@Jan,
Je hoort dit steeds vaker, de pleziervaart is eigenlijk al heel lang gevrijwaard geweest van dergelijke acties.
Nu zijn er kennelijk meer belangstellenden die in plezierboten een gat in de markt hebben gevonden om op te verblijven.
Het zijn niet allemaal buitenlanders maar de toename van de loge's laat zien dat het nu wel steeds vaker mensen zijn uit een oostelijke provincie van de EU..

Voorlopig zal een goede verzekering de schade vergoeden maar als het erger wordt zullen er zeker eisen komen m.b.t. inbraakpreventie.
(net zoals de al lang bestaande vragen die korting ofwel meerprijs opleveren: Lid van een watersportvereniging, bewaakte jachthaven, benzine of dieselmotor)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor laserdevil » 26 Dec 2013, 11:01

Bericht door Laserdevil. » wo 09 jan 2013, 21:59

Hans je hebt me nieuwschierig gemaakt.
Vertel eens wat meer over die alarmen.
Merk , type , kwaliteit en andere belangrijke info.
We kunnen in deze situatie beter gebruik maken van gebruikers ervaringen , als van mooie verkoop praatjes.
En ik wil geen miskoop doen van tig euro , en me nog achter de oren moeten krabben als ik overweeg om zoiets aan te schaffen (wat zeker in m'n achterhoofd speelt).
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 11:02

Bericht door vuuren1 » wo 09 jan 2013, 23:03

Ik heb even gekeken maar het lijkt er op dat de bedoelde leverancier / importeur niet meer bestaat..
Ik heb een alarminstallatie van Alcatraz maar die kan ik niet meer vinden (behalve wat oude en verlopen informatie).

Er bestaan meer van dergelijke systemen maar dan moet je zelf dus op zoek gaan...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor sinty » 26 Dec 2013, 11:02

Bericht door sinty » do 10 jan 2013, 01:13

inderdaad is een goed gsm alarm een stuk rustgevender voor je zelf en inderdaad een perfect en betaalbaar iets. er zijn er vele in verschillende kwaliteiten te koop zie ik. ik ben nu ook aan het kijken naar zoiets en had het achteraf eerder moeten doen, maar in ieder geval is het echt betaalbaar tegenwoordig voor iedere beurs, zit te kijken en zie bewegingsmelders erbij staan die van af 20 kilo detecteren zag ze ook vanaf 12 kilo, dit heeft te maken met een hond of een kat die voorbij loopt , ik heb een bewegingsmelder gezien waar ook een temperatuursensor inzit ben t aan t uitzoeken nu , een flitslicht bijvoorbeeld is ook perfect , ik kies wel voor een systeem op 220 volt dat gaat gewoon via t zonnepaneel en t verbruik is te verwaarlosen . er is op internet zat te koop maar had even deze site bekeken http://www.vego.nl staat veel op,
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: nieuw jaar slecht begonnen

Berichtdoor Popeye » 26 Dec 2013, 11:03

Bericht door Popeye » do 10 jan 2013, 08:42

Jan Huibers schreef:
En voor de zomermaanden ga ik er een bordje bijhangen met: PAS OP!! DE EIGENAAR IS ONTOEREKENINGSVATBAAR!! in 5 talen denk ik ook... Meer kun je niet doen heh.. :(




In het Nederlands is dat niet nodig denk ik want daar weet zowat iedereen dat al. :lol:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten