Pagina 3 van 3

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018, 23:29
door Amersfow
Een motor gebruikt zoveel lucht dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Key is alles kierdicht te maken. En aanzuiging lucht van buiten; en dan liefst een oliebad inlaat luchtfilter. Vooral alle kieren (geluidslekken) dichtmaken levert het meeste op.

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018, 23:33
door peter68
Maar word het dan niet bloedheet in zon dichte kast.

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2018, 23:45
door Klaver vier
Dat denk ik wel dat het dan bloedheet wordt,waar blijft immers je warmte zonder afzuiging.
Gr Rene ( klaver vier)

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2018, 00:29
door Amersfow
De motor gebruikt voor zijn verbranding giga veel lucht. Daar gaat de warme lucht heen.

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2018, 16:34
door Sambeek
Wij hebben er een ventilator in machine ruim hangen die een overdruk creëert en een uitgang waar overdruk
en warmte wordt afgevoerd.
Lucht aanzuig motor d.m.v. aparte aanzuigpunt buiten die via gesloten pijp direct de motor (turbo) in gaat.
Heb altijd begrepen dat koude lucht aanzuig beter is dan warme lucht aanzuig voor je motor.
(trouwens dit bovenstaande is beroepsmatig er in gezet.)

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2018, 16:54
door aquanaut
Als je de verbrandingslucht aanzuig buiten je soundbox brengt zal je moeten ventileren op een andere manier.
ALs je je verbrandingslucht uit je soundbox trekt hoef je daar geen ventilator bij te zetten.
Wat Amersfow aangeeft, je motor zuigt harder dan menig fan.
Overdruk trachten te creëren jaagt de fan mogelijk over zijn toeren (aangezogen door de motor)
Onderdruk creëren zal je fan laten verbranden, omdat de motor er tegenin staat te werken.

Hoewel bij beroepsschepen vaak voor een overdruk systeem wordt gekozen als de verbrandingslucht niet uit de MK wordt genomen is dat voor een jacht eigenlijk niet zo'n fijn systeem.
Je kunt beter een onderdruk systeem maken, om "luchtjes van onder de vloer" te voorkomen.

Bij een eenvoudige installatie is gewoon, een geluid gedempte aanvoer (doradebox) maken voldoende.
De motor doet de rest!

Aquanaut

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2018, 08:59
door peter68
Dank voor de tips, het is me helemaal duidelijk.

Groet
Peter

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2018, 09:28
door Roelof
Zorg wel dat de lucht over de motor heen komt op z'n weg naar de inlaat van het luchtfilter zodat er overal lucht circulatie in de "motor box" is.
Als de inlaat van de "motor box" vlakbij het luchtfilter zit zal er een grote dode hoek zijn zonder circulatie. Dit gaat bloedheet worden.

Groet,
Roelof

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2018, 11:09
door Klaver vier
Een beetje anders,maar komt op het zelfde neer,in grote ketelhuizen moest de ventilatie altijd dwars tegenover elkaar
Dus zo laag mogelijk onder toevoer en schuin er tegenover de afvoer,liefs in 1 van de 2 een ventilator,ik zou deze in de afvoer doen,dan neemt hij gelijk eventuele luchtjes mee net als je afzuigkap thuis.
Gr René ( klaver vier)

Re: Geluidsisolatiekast

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2018, 16:12
door aquanaut
De meeste luchtfilters zitten bovenop de motor, lucht inlaten vanaf de onderkant van de kast is dan de oplossing, en qua herrie de meest geschikte plaats om je doradebox op uit te laten uitkomen.
Bij een originele scheepsmotor zijn er doorgaans voorzieningen genomen m.b.t. warmtebeheersing.
Vergrote carterpan en of oliekoeler, watergekoeld uitlaat spruitstuk enz.
Waar je wel soms rekening mee moet houden is de tegenwoordige hoog vermogen dynamo.
In combinatie met de steeds groter wordende accu aan boord krijgt deze het vaak zwaar te verduren.
Je kunt met behulp van een slang een gedeelte ingenomen lucht ook omleiden over de dynamo.

Aquanaut