Geluidsisolatiekast

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Geluidsisolatiekast

Berichtdoor stentor950 » 26 Dec 2013, 10:28

Bericht door stentor950 » vr 28 dec 2012, 20:18

Het is nog geen project(je), maar zou het zeker kunnen worden, het zelf maken van een geluidsisolatiekast rond de motor. Maar natuurlijk voordat ik hieraan ga beginnen vraag ik jullie bijdage daaraan. Vorig jaar heb ik de kajuitvloer met Technautic platen geisoleerd. Dit heeft al enorm gescheeld in het aantal decibellen. Toch kan het altijd beter.

Zoals gezegd, wil ik een geluidsisolatiekast (Scrabbel woordwaarde 75+) rond de motor gaan plaatsen. Ik heb mij via het net hierop trachten te oriënteren, maar heel veel heeft dit niet opgeleverd. Het antwoord Noise Killer is natuurlijk snel gegeven, maar kost een aardige duit (vanaf +/- 1500 Euro) en geeft ook minder voldoening dan door het zelf te doen. Natuurlijk hoor ik de pessimisten al zeggen; "Ëen echte Noise Killer werkt beter". Klopt zeg ik dan, maar voor een tiende deel van de kosten wil ik 90 % resultaat halen.

Bijzonderheden:
Via 4 inlaatschelpen aan de zijkant van de boot, lopen er 4 inlaatluchtslangen tot onder de motor. Daarnaast zitten er diverse openingen in de motorfundatie. Het is de bedoeling de kast tot op de fundatie te maken zodat er ook via de fundatie lucht aangezogen kan worden.
NB. Het gaat mij niet om de dreungeluiden maar geluidsoverdracht door de lucht (lucht trilingen).

Wie denkt er met mij mee, daarmee komende volgende vragen bovendrijven:
1. Hoe zet je zo'n kast inelkaar?
1a Wie heeft er al eens een gemaakt en heeft daar een tekening of foto's van?

De motor moet natuurlijk wel makkelijk bereikbaar zijn.
2. Op welke wijze maak je hiervoor een goed frame of bevestig je de delen aan elkaar?

De isolatiematerialen
3. Gebruik je hiervoor één soort isolatie materiaal of stel je dit samen uit verschillende materialen?

Inlaat
4. Natuurlijk moet er voldoende lucht bij de inlaat terecht komen. Hoe demp je het motorgeluid en krijg je toch voldoende lucht in de inlaat.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 10:29

Bericht door Wim Niessen » vr 28 dec 2012, 20:32

Stentor,
Ik heb ook zo'n kant-en-klare geluidskast overwogen maar kwam tot de conclusie dat zoiets en duur is en toch GROF maatwerk blijft.
Uiteindelijk zelf een omkasting - zo noem ik dat - gemaakt die zeer goed afsluit en die ik ook weer makkelijk in delen kan wegnemen.
Ik zal binnenkort een paar detailfoto's proberen te maken.
Maar, Hoofddorp ligt niet zover van Rotterdam dus als je een kijkje wilt komen nemen dan kan dat altijd.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor stentor950 » 26 Dec 2013, 10:29

Bericht door stentor950 » vr 28 dec 2012, 21:48

Wim,

Bedankt zover voor je reactie. Ik zal zeker in overweging nemen eens een bezoekje te komen brengen. Ik stuur je dan wel een PM.

Welke materialen heb je gebruikt en hoe heb je de verbindingen gemaakt? Wat was je waarneembare geluidsreductie?

Foto's stel ik zeker op prijs om alvast een eerste indruk te krijgen.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:29

Bericht door vuuren1 » vr 28 dec 2012, 22:12

Een kist die vrij dicht om de motor zit is moeilijk dicht te maken omdat er allerlei leidingen, slangen, kabels etc. lopen.
Tevens vergemakkelijkt het de bereikbaarheid niet bij controle- en onderhoudswerkzaamheden.

Gemakkelijker is om een aantal schotten te zetten en dan ruimer om de motor heen (bv. tussen vloer/luikdragers en het scheepsvlak.
Voor de luchtvoorziening moeten er (geluiddempende) sparingen komen.
Het geheel moet uiteraard goed op elkaar aansluiten en van bv. 22 mm multiplex zijn (enige massa is dus aan te bevelen).
Als dat zit is het een heel effectieve manier om onder het motorluik een extra luik te maken (eveneens goed aansluitend).
Daarna alles voorzien van goede acoustische isolatieplaat.

Los van deze maatregelen is het uiteraard belangrijk dat er ook aan andere maatregelen is voldaan:
- Een flexibele opstelling van de motor (dus geen dempers van 2 tientjes en 30 jaar oud).
- Een goede flexibele askoppeling.
- Een gedempt luchtfilter (lage tonen die van een motorinlaat komen dus bij de bron aanpakken werkt veruit het beste).
- Een uitlaatsysteem met een goede demping (waterinjectie of 2 droge dempers van de juiste soort).

Zelf kom ik volaan varend op 62 DBa met een Yanmar 4JH4E (naast de motor zelf is dat ruim 100 DBa).
De bovengenoemde schotten heb ik niet, dat is bij de bouw ingelast waardoor de motor ook in een soort gesloten ruimte staat.
De inlaatopening voor de verbrandingslucht is voorzien van een labyrint kast met isolatie (een -doolhof-).
Verder staat de motor soepel opgesteld en met een homokineet aan de schroefas + een natte uitlaat.
De hele kuipvloer ligt op celrubber en bestaat uit speciale multiplex plaat met een -ingebouwde- ontdreuningslaag
Het motorluik is voorzien van een celrubber afdichting en de isolatie bestaat uit twee verschillende lagen isolatiemateriaal.

Als je zo ver gaat dan ga je andere dingen horen omdat het immers zo stil is:
- De scheepsschroef die caviteert,
- De uitlaat.
- De geluidstrillingen die de morse kabels aan het bedieningshendel door geven.

Om het schroefgeluid te elimineren heb ik een stuurbare straalbuis gemonteerd en een keerkoppelingreductie van 3:1 toegepast (de schroef is dan ook 23 duim groot).
In het uitlaatsysteem zit een extra demper.
De kabels van de morsebediening moet ik nog acoustisch ontkoppelen, die hoor ik nog..


Conclusie:
Optimaal isoleren is meer dan een kastje om de motor!
De door mij genomen maatregelen schat ik (inclusief de straalbuis) op minimaal 8000 euro (met maar een klein deel uitbesteed arbeidsloon).
Wel is een feit dat de laatste 5% demping wel eens 70% extra kosten kunnen opleveren.

nb. Dit was een project met als doel een zeer stille (demo) motorboot te bouwen. Dat is bijna helemaal gelukt maar de ervaring leert dat je steeds andere dingen gaat horen als je iets anders goed hebt aangepakt.
Die laatste -beetjes- zijn erg duur.

90% van optimaal voor 150 euro zal niet lukken..
Hopelijk heb je iets aan deze ervaringen.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor stentor950 » 26 Dec 2013, 10:30

Bericht door stentor950 » vr 28 dec 2012, 23:22

Hans,

Veel van de maatregelen die op de demo boot genomen had, worden deze winter ook bij mij uitgevoerd. Er komt een nieuwe motor in, (dus ook gelijk nieuwe motorsteunen) en er wordt een Pythondrive geinstalleerd. Dat zal al een stuk schelen m.b.t. dreunen en trillen e.d. De geluidsproductie zal dus in het algemeen al afnemen. Vandaar dat mijn vraag specifiek gaat over het aanpakken van de lucht geluidsproductie.

Ik ben niet in het bezit van een Db-meter, maar dat is ook niet in alle gevallen nodig. Ik ga ervan uit dat er een goede waarneembare geluidsreductie te realiseren moet zijn. Als ik zie dat er bij auto's op vrij eenvoudige wijze al heel goede resultaten te behalen zijn, dan moet dat met een beetje inventiviteit ook op kunnen gaan voor een boot/schip.

Een kist van multiplex maken zal denk ik niet gaan. Je zit dan namelijk met relatief vaste wanden die moeilijk te verwijderen zijn en wellicht (te) veel ruimte innemen of dat je daardoor te beperkt bent i.v.m. de dagelijkse/wekelijkse controle van de motor. Het moet dus redelijk effectief en hanteerbaar zijn. Je opmerking over de demping van de inlaat neem ik zeker mee! De -droge- uitlaat is al voorzien van 2 dempers. Ook in de huidige situatie is de demping OK. Deze ga ik dan ook niet vervangen.

Zoals je hebt kunnen lezen, heb ik de oude isolatie van de kuipvloer al vervangen door Technautic platen. Het resultaat was al verbluffend!
De door jou genoemde €8000 is natuurlijk leuk als je dit ALLEEN voor geluidsreductie mag/kan uitgeven. Dat is ongeveer de helft van de dagwaarde van mijn boot. Dat gaat dus niet gebeuren en het hoeft ook geen demo boot te worden. Ik realiseer me heel goed dat de laatste procenten vermindering je een vermogen gaan kosten. Dat is dus precies niet mijn bedoeling! Het gaat er dus om om met relatief eenvoudige middelen zo effectief mogelijk tewerk te gaan. Dat hoeft dus echt geen duizenden euro's te kosten, zodat ik die 100% reductie zeker niet ga halen. ;)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 618
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:30

Bericht door vuuren1 » vr 28 dec 2012, 23:34

Duidelijk.
Wat komt er voor motor in en welke keerkoppeling + reductie?

Een Python is niet ideaal, een goede flexibele koppeling doet er niet voor onder en kan meestal langer mee gaan.

Lees mijn eerdere reactie nog eens door; ik had het over een andere invulling dan een kist van multiplex direct om de motor.
Dat ging o.a. over multiplex verder van de motor af én een dubbel motorluik.

De brandwerende en geluidsdichte doorgang van de droge uitlaat wordt ook nog een uitdaging.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor broekie » 26 Dec 2013, 10:30

Bericht door broekie » za 29 dec 2012, 07:00

Ik moet binnenkort de tape vervangen waarop de vloerluiken rusten.
Nu ligt er een rubbertapa in van 3 a 4 mm. met een plakkant.
Als je op de luiken loopt hoor je het geluid harder en zachter.
De tape is wat platgedrukt met de tijd.
Wat is een gangbare tape die hiervoor wordt gebruikt?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1339
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 10:31

Bericht door Wim Niessen » za 29 dec 2012, 12:43

Dat herken ik; bij mij komt het omdat een luik een beetje krom is. Voor de afdichting heb ik het zachte mosrubber (EPDM) gebruikt. Als je dit koopt zonder zelfklevende zijde heb je speciale lijm nodig. Bisonkit of de gebruikelijke contactlijmen werken niet.
Welke lijm wel weet ik zo niet....staat aan boord.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:31

Bericht door vuuren1 » za 29 dec 2012, 21:56

Ik heb ook celrubber (25 x ca. 5 mm) zelfklevend) en dat rust op stalen U-profielen (zelfloosgoten).
Celrubber (bijna alles soorten hebben een -geheugen- en dan gaat de fut er al snel uit).
Bij mij vervormt het om het U-profiel heen en dan heb je overlap wat het geluid tegen houdt, bij dunnere luiken zal er altijd beweging in blijven zitten en het op termijn weer geluid door gaan laten.
Een zwaar luik wat niet vervormt is aan te raden.

Er bestaat ook zelfklevende rubber strip in de vorm van het cijfer -9-, dat is dus hol en past zich gemakkelijker aan een minder vlakke ondergrond aan.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4598
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Wim Niessen » 26 Dec 2013, 10:31

Bericht door Wim Niessen » za 29 dec 2012, 22:43

Probleem hier is, Hans, de dikte die 3 a 4 mm is.
Er zijn diverse profieltjes te krijgen, ook met lipjes, maar zijn allen te dik voor de genoemde ruimte.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten