Geluidsisolatiekast

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Amersfow » 15 Feb 2018, 23:29

Een motor gebruikt zoveel lucht dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Key is alles kierdicht te maken. En aanzuiging lucht van buiten; en dan liefst een oliebad inlaat luchtfilter. Vooral alle kieren (geluidslekken) dichtmaken levert het meeste op.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor peter68 » 15 Feb 2018, 23:33

Maar word het dan niet bloedheet in zon dichte kast.
peter68
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Klaver vier » 15 Feb 2018, 23:45

Dat denk ik wel dat het dan bloedheet wordt,waar blijft immers je warmte zonder afzuiging.
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2011
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Amersfow » 16 Feb 2018, 00:29

De motor gebruikt voor zijn verbranding giga veel lucht. Daar gaat de warme lucht heen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 718
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Sambeek » 16 Feb 2018, 16:34

Wij hebben er een ventilator in machine ruim hangen die een overdruk creëert en een uitgang waar overdruk
en warmte wordt afgevoerd.
Lucht aanzuig motor d.m.v. aparte aanzuigpunt buiten die via gesloten pijp direct de motor (turbo) in gaat.
Heb altijd begrepen dat koude lucht aanzuig beter is dan warme lucht aanzuig voor je motor.
(trouwens dit bovenstaande is beroepsmatig er in gezet.)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor aquanaut » 16 Feb 2018, 16:54

Als je de verbrandingslucht aanzuig buiten je soundbox brengt zal je moeten ventileren op een andere manier.
ALs je je verbrandingslucht uit je soundbox trekt hoef je daar geen ventilator bij te zetten.
Wat Amersfow aangeeft, je motor zuigt harder dan menig fan.
Overdruk trachten te creëren jaagt de fan mogelijk over zijn toeren (aangezogen door de motor)
Onderdruk creëren zal je fan laten verbranden, omdat de motor er tegenin staat te werken.

Hoewel bij beroepsschepen vaak voor een overdruk systeem wordt gekozen als de verbrandingslucht niet uit de MK wordt genomen is dat voor een jacht eigenlijk niet zo'n fijn systeem.
Je kunt beter een onderdruk systeem maken, om "luchtjes van onder de vloer" te voorkomen.

Bij een eenvoudige installatie is gewoon, een geluid gedempte aanvoer (doradebox) maken voldoende.
De motor doet de rest!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2022
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor peter68 » 17 Feb 2018, 08:59

Dank voor de tips, het is me helemaal duidelijk.

Groet
Peter
peter68
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Roelof » 17 Feb 2018, 09:28

Zorg wel dat de lucht over de motor heen komt op z'n weg naar de inlaat van het luchtfilter zodat er overal lucht circulatie in de "motor box" is.
Als de inlaat van de "motor box" vlakbij het luchtfilter zit zal er een grote dode hoek zijn zonder circulatie. Dit gaat bloedheet worden.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 956
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2018, 11:09

Een beetje anders,maar komt op het zelfde neer,in grote ketelhuizen moest de ventilatie altijd dwars tegenover elkaar
Dus zo laag mogelijk onder toevoer en schuin er tegenover de afvoer,liefs in 1 van de 2 een ventilator,ik zou deze in de afvoer doen,dan neemt hij gelijk eventuele luchtjes mee net als je afzuigkap thuis.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2011
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Geluidsisolatiekast

Berichtdoor aquanaut » 18 Feb 2018, 16:12

De meeste luchtfilters zitten bovenop de motor, lucht inlaten vanaf de onderkant van de kast is dan de oplossing, en qua herrie de meest geschikte plaats om je doradebox op uit te laten uitkomen.
Bij een originele scheepsmotor zijn er doorgaans voorzieningen genomen m.b.t. warmtebeheersing.
Vergrote carterpan en of oliekoeler, watergekoeld uitlaat spruitstuk enz.
Waar je wel soms rekening mee moet houden is de tegenwoordige hoog vermogen dynamo.
In combinatie met de steeds groter wordende accu aan boord krijgt deze het vaak zwaar te verduren.
Je kunt met behulp van een slang een gedeelte ingenomen lucht ook omleiden over de dynamo.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2022
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten