dynamo

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

dynamo

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 10:09

Bericht door klaas » do 16 aug 2012, 11:28

soms zit het mee, vaak zit het tegen.
heb een klein mini projectje.
mis wel leuk om te melden, ik heb een renovatie aan een dynamo.
zoon lief had een paar weken geleden alsvast de massa sleutel gegeven aan mij omdat de motor toch zo uit zou gaan.
ik boos, maar ja gebeurde niet expres en was als hulp bedoeld dus ook weer niet witheet.
wilde het ongeluk dat mijn accu waarschuwingslampje ook stuk was, dus niet meteen in de gaten dat ik mijn dynamo stuk had, en dacht pfff komt goed af.
helaas toen ik met de service set begon alles doorgemeten en wat bleek, uiteraard, hij gaf niet meer. Kapot dus.
ik naar de lokale autodemontage bedrijf voor een nieuwe dynamo en deze had liggen uit een redelijk jonge volvo en dat was een een hele beste dus en goed merk bosch. kosten 35 euro. dus ook niet te duur.
ik de boel omzetten en stellen. maaaar door dat de fam ook weg wilde en ik klaar er mee wilde zijn, continu kinderen bij je ben je al klaar pap, het net niet helemaal goed gedaan.
gevolg, tijdens de voorcontrole vanmorgen op moment van vertrek bleek de ophang oog van de dynamo zelf afgebroken. even geen spaanse worden gebruikt en mijn ongenoegen geuit toch maar kijken of ik dan mischien van 2 weer 1 kan maken
Ik heb eerst mijn oude dynamo gesloopt en het voorhuis er af gekregen, dit ook bij de nieuwe gedaan, ging een stuk makkelijker en is beide bosch dus vrij universeel, alles ging voor de wind maar moet ik alleen nog het enigste verschil opheffen, nl het oude huis van de kapotte dynamo had een kleiner lager huis dan het nieuwe nieuwe lagerhuis van de dynamo met het kapotte.
het nieuwe lager zit vast aan de as en nu ga ik zodirect het oude huis uitdraaien zodat het wel past.
vervolgens de boel weer inelkaar zetten en testen, vertrek waarschijnlijk 1 dag uitgesteld of met veel geluk het doel van vandaag niet gehaald en steek ik eerder op.
foto,s volgen uiteraard als ik ze op de pc heb staan.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: dynamo

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Dec 2013, 10:09

Bericht door R.C.Grootveld » do 16 aug 2012, 12:03

Heel vervelend en zeker niet bedoeld als leedvermaak:
Daarom ben ik ook tegen al dat gedoe met wat voor massa/accu schakelaars dan ook.....

Ter illustratie:
Ik heb niet eens massaschakelaars, alleen twee hoofdschakelaars om de motor en het boegschroef/ankerlier circuit af te koppelen.
En zelf die gebruik ik maar 2x per jaar: In maart gaan ze er in, in oktober eruit.

Succes met de reparatie
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: dynamo

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 10:09

Bericht door klaas » do 16 aug 2012, 15:42

nee dat begrijp ik hoor, maar operatie geslaagd patient is weer beter verklaard.
meteen maar een extra montage punt gemaakt.
heb uiteindelijk het lager maar overgezet, dus niet het huis uitgedraaid.
was uiteindelijk de beste oplossing.
nog geen foto´s van eind resultaat gemaakt, maar die ga ik wel maken, maar ben nu echt kapot. mijn rug wil echt niet meer mee, we steken nu ook maar morgenochtend vroeg af. voor de hitte uit.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: dynamo

Berichtdoor sinty » 26 Dec 2013, 10:10

Bericht door sinty » do 16 aug 2012, 19:16

klaas, ik had je al gezegd dat jou v snaar stond te springen als de motor draait , maar begrijp niet dat als je dynamo al een paar weken geleden stuk is gegaan je daar nu pas achter komt? je bent al weggeweest intussen toch, als ik het nu zo allemaal lees,dan lijkt het mij t beste om het volgende project te starten nu is t nog overzichtelijk ,straks niet meer , trek alles van electra eruit trek nieuwe draden omdat jij een open schuit heb zou ik zeggen stop je bedrading netjes in een zogenaamde electra buis (pijp) je kent ze wel ,daar kun je ook een bochte opzetten ,en je kunt de pijp ook vastzadelen , ik zou dan gelijk een schematje maken en de bedrading labelen. en wat ik bij jou ook niet heb gezien is een zekeringkast , nu je toch best wel met veel electra bezig bent zou ik dat in ieder geval aanleggen , nu is t nog overzigtelijk mischien, maar op een gegeven moment heb je straks zoveel draadjes getrokken en verbonden dat jij zelf straks niet meer weet waar wat loopt mischien ?
dan maar in 1 keer perfect ,dan straks een hoop ellende
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: dynamo

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 10:10

Bericht door klaas » do 16 aug 2012, 20:18

klopt Rob, maar dat was toch al van plan, meen dat ook tegen je te hebben gezegt toen,maar ik kwam daar dus achter doordat het nieuwe lampje bleef branden en ik de voltmeter er maar eens tussen had gezet. was opzich ook geen probleem toen.
dat jij er was had ik nog de oude dynamo er tussen en was ik van het defect nog niet op de hoogte.
ik had nog ff snel de nieuwe daarna ook ff geplaatst, men wilde graag weg, en alles had ik dus gemonteerd gericht, maar niet tijd genomen om goed te doen, nu wel uiteraard, en op twee punten gemonteerd, en 1 van de 2 oren was dus afgebroken en hab ik vandaag gebruikt om van de oude dynamo het lagerhuisje over te zetten naar de nieuwe zodat dat weer heel was en meteen aan 3 punten zoals het hoord gemonteerd.
maar inmiddels is dit allemaal verholpen en zit de nieuwe dynamo netjes met dus 3 punten vast en is de snaar weer op spanning en goed uitgericht. ik vond het ook allemaal wel best wilde dit ook meteen goed doen, dus niet afgevaren.
vandeweek zal ik ff draad halen en de boel met kleur maken zodat voedingen vase en aarde goed herkenbaar zijn.
weet jij nog de aansluit volgorde van de toerenteller, kleuren blauw grijs en groen. wat ging naar wat.
ik weet overigens zeker zelf dat hij gister tijdens de thuis reis vanaf het land moet zijn losgebroken, daar ik normaal altijd de motor naloop bij starten en afsluiten en toen nog niets had gezien en gister dat thuis in haast niet heb gedaan, daarbij ben ik zwaar door mijn rug heen gegaan en had ik ook nog groente te lossen en ging uiteindelijk op handen en voeten van boord met veel pijn. kreeg wel van de buurtjes daar meteen hulp en deze hielpen me weer opweg zodat ik op een geven moment weer iets beter kon lopen met de laatste kist.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:10

Bericht door vuuren1 » do 16 aug 2012, 23:20

Het zijn bij Klaas opstapelende elektrische drama's.
De voorspelling dat er steeds meer stuk gaat komt ook uit.

Ik denk dat Klaas toch iemand met verstand van zaken zal moeten raadplegen om nog erger te voorkomen.
Ieder zijn vak!

Middels het forum zie ik het niet meer lukken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 10:10

Bericht door VRM marine » ma 29 okt 2012, 15:05

laat maar via pb contact opnemen. ;)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: dynamo

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 10:11

Bericht door klaas » ma 29 okt 2012, 21:06

het opstapelen is inmiddels al opgehouden Hans. alles draait al en tijdje naar behoren nu en ga binnenkort ook het elktra werk uitbreiden.
nu draait het 220 netwerk goed, en ben ik bezig met de voorbereidingen van dek versterking en daar ook verlichting onder te maken.
wat ik wel nog eens op de kop moet tikken zijn draden, en in de juiste kleuren.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: dynamo

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:11

Bericht door vuuren1 » ma 29 okt 2012, 22:02

Gelukkig maar, Klaas.

Bedrading heb ik in soorten en maten liggen.
Zoveel dat ik teveel heb en dan kan de prijs omlaag.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: dynamo

Berichtdoor Klaas » 26 Dec 2013, 10:11

Bericht door klaas » vr 02 nov 2012, 00:08

mooi, tegen de tijd dat ik daar aan toe ben zal ik me melden.
moet eerst nog wat knutselen om allesgoed en veilig te kunnen verstoppen en te zekeren.
en het dek moet verder nog af, maar tis nogal drukjes hier met allerei knutsel en wintervoorbereid dingen.
hout is er al nu de tijd nog. ;)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:


Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten