Sealine Suzuki DT style

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 09:59

Bericht door ... » vr 27 jul 2012, 23:32

Ben al een tijdje bezig met het oppimpen van mijn Sealine maar heb daar hier niks over gepost.
Zonde natuurlijk want er is niks leukers dan meekijken in de klusserij van een ander :)

Ik had een Mercury achter de boot maar had problemen met een trimrelais, een hele simpele ingreep maar helaas niet achter mijn boot.
Omdat de Mercury geen losse motorkap heeft maar 2 openklappende delen kwam ik in de knoei met de ruimte, resultaat veel fustratie, 1 relais die op de bodem van het Snekermeer (ofwel It Ges) ligt en zwarte strepen in de motoruimte van de kap. Boot enkele weken gelden opgehaald en thuis de Mercury weer tip top gemaakt. Besloten om een DT75 Suzuki achter de boot te hangen met normale kap en iets ranker dan de Mercury, voordeel is dat de Suuz ook powertilt heeft en dat had de Mercury niet.
Ik was toch aan het klussen e heb daarom direct het instrumenten paneel aangepakt, van lelijk blauw naar Yamaha grijs met aluminium ondergrond en alleen maar Suzuki klokken. Gouden strepen uit de DT serie komen terug op het paneel en op de boot. Fishfinder is ook van Suzuki wat het allemaal mooi samenhangend maakt. Heb ook een nette Suzuki DT 4 hulpmotor opgetrommeld exact in de juiste kleurstelling, wel wat probleempjes ermee maar deze heb ik inmiddels opgelost. Ben nu de oude verweerde merknaam aan het overschilderen in goudkleur (DT stijl) met een lakstift, niet simpel omdat de naam nauwelijks nog te zien is.

Ik zal morgen nog wat foto's schieten, helaas heb ik daar niet eerder aan gedacht :?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 10:00

Bericht door ... » zo 29 jul 2012, 21:14

Vanmiddag weer aan de klus geweest, wil de boot zaterdag weer in het water hebben ivm de Sneekweek.
Motor vandaag afgebouwd en getest, klokken aangesloten evenals nog wat elektronica.
Helaas wel een tegenslag met de besturing want de monokabel kwam bij de Suzuki verkeerd uit, ik moest nu een nieuw gat in het polyester maken zodat ik vrij kon blijven sturen, ben je wederom weer kostbare tijd kwijt. Maar is gelukt zoals je op onderstaande foto kan zien. Helaas her en der wat beschadigingen in het spuitwerk en veel polyestervijzel, dus dat moet ik weer schoonmaken en bijwerken. Komt op de overgang van Yamaha blauw naar wit nog een gouden bies. Het aluminium plaatje heb ik zelf gefabriceerd en afgekit met Sika flex, ook dat moet nog bijgewerkt worden.
Direct een Double Lock slot geplaatst voor eventuele niet betalende klanten :twisted:

Paar foto's, de staart van de 4 pk haat nog een spuitbeurt krijgen maar dat kan eerst wachten, zal van de herfst/winter worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:00

Bericht door vuuren1 » zo 29 jul 2012, 23:24

Zo'n 4 pk heb ik ook gehad, prima motortje.
Had hem primair gekocht voor noodmotor achter de toenmalige stalen motorboot (met langstaart) en later ook achter de rubberboot gebruikt.
Ik moest de kleinste schroef hebben om achter de motorboot (4.5 ton) een beetje toeren te halen en toen liep die boot 6-7 km/u met dit machientje.

De rubberboot (Yam 265) ging als een kogel met die motor.
Daarachter maakte hij waarschijnlijk wat meer toeren dan standaard (vanwege de lichtere schroef).

De 4 takt motoren van o.a. Suzuki vindt ik overigens ook knappe machientjes, lopen geweldig mooi.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 10:01

Bericht door ... » ma 30 jul 2012, 08:50

Het zijn idd fijne motortjes en de modellijn gaat net als de Yamaha-lijn al decennia lang mee. (telkens met een ander kleurtje)
Heb het dingetje voor 200 opgetrommeld wat een redelijke prijs was, had wel 2 jaar niet gelopen.
Motorisch was/is hij 100% maar helaas was de koeling slecht, en dat is bij deze modellen vaak een ramp.
Impeller vervangen, maar de oude zag er nog prima uit en wat mijn vermoedens al bevestigde bleek er sprake van cavitatie in het pomphuis.
Daar is maar 1 remedie voor en dat is vijlen...half uurtje mijn best gedaan maar toen was de koeling weer 100%.
Daarna 1 liter Aspen 2 takt in het lege tankje gedaan en de motor daar een uurtje op laten lopen in de testbak.

Het is nu klein trekje en lopen :)
Zijn grote broer sloeg overigens gister ook direct aan na montage.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:01

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 00:08

De koeling is na langere stilstand erg gevoelig, bij mij bleven een paar schoepjes van de impeller wat krom staan en dus geen koelwater na 2 jaar stilstand.
Als ik het mij goed herinner heb ik de impeller omgedraaid (doe ik normaal nooit maar deze had maar een paar draaiuren).

Is het wel cavitatie of gewoon corrosie?
En wat vijl je dan?
Wat is Aspen?


De impeller van mijn Yanmar heb ik na 5 jaar en slechts 220 uur bekeken en die had ook een paar wat kromme schoepen van het vele stilstaan (kennelijk valt die motor vaak in dezelfde stand stil anders zou het of over alle schoepen gaan of helemaal niet).
(die heb ik overigens wel vernieuwd)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 10:01

Bericht door ... » di 31 jul 2012, 00:21

Impeller omdraaien kan niet omdat deze maar van 1 kant een spiebaantje heeft.
Het probleem is met Suzuki dat ze bij starten gewoon goed koelen maar zodra je hem in de versneling zet de koeling afneemt naar 0.
Je kan het heel goed checken door het losdraaien van de schroef waar je een spoeldop kan plaatsen, hier moet water uitkomen anders werkt de impeller niet.
Motor heeft geen thermostaat oid en ook geen aaparte controlestraal. Ik ben bekend met het euvel dus wist toen ik de matige koeling zag dat ik het pomphuis een mm moest afvijlen. Ik heb het eerst wel geprobeerd met alleen een nieuwe impeller maar geen resultaat, na het vijlen was het goed. Pomphuis was verder nog zeer netjes zonder afwijkingen. Een monteur waar ik vaak kom die slijpt bij voorbaat de Suzuki pomphuisjes al vlak ter voorkoming van het probleem.

Aspen is een schone benzine die veel gebruikt wordt in kleine 2 takt motoren zoals bladblazers enz.
Het is wat duurder maar voor een motortje met wat langere stilstand een goede benzine om weer op te starten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Dec 2013, 10:02

Bericht door Jan Huibers » di 31 jul 2012, 10:48

Klopt wat Chaea zegt over Aspen. Ik gebruik het ook altijd in mijn motorzagen. Die staan ook telkens lang stil voor en nadat ze weer een paar dagen intensief gebruikt worden.
De uitlaatgassen ruiken ook iets anders als bij gewone mengsmering vindt ik. In iedere winkel waar ze bladblazers, motorzagen ect. verkopen kun je Aspen kopen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor Lucter » 26 Dec 2013, 10:02

Bericht door Lucter » di 31 jul 2012, 14:06

Asper is er trouwens ook voor 4-takt 8-)
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor vuuren1 » 26 Dec 2013, 10:02

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 19:37

Duidelijk Chaea.

De 4 pk heeft toch normaal wat gespetter uit het bovenwater uitlaatgaatje bovenaan de staart?
Daar zag ik aan dat er niks uitkwam.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Sealine Suzuki DT style

Berichtdoor henkvd » 26 Dec 2013, 10:03

Bericht door henkvd » di 31 jul 2012, 19:56

Ja, maar geen thermostaat.
probleem is dat het pomphuis iets uitslijt waarbij de boven en onderkant van de impeller onvoldoende aan ligt, meestal kan je een cup vervangen om het pomphuis weer op maat te krijgen in dit geval niet, eigenlijk zou het hele pomphuis vervangen moeten worden, die is relatief prijzig en door een stukje van het pomphuis af te halen neem je de ruimte weg en zal er weer voldoende opbrengst zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten