Idd. lullig om enorm veel te vragen voor het lichten en weer terug in het water zetten van je boot. Zo kom je te weten waar je ook in de toekomst NIET moet zijn.
Zoals je je bevindingen van de binnenzijde beschrijft, zou het wel mee kunnen vallen met roest van binnenuit.
Mbt. roest en de behandeling / conservering indien nodig, ben ik van mening dat als de huiddikte goed is, je het beste één van de bekende merken kunt gebruiken (bv. Jotun, Hempel, Sigma, International, De IJssel).
2 componenten verf heeft de voorkeur omdat dit sterker is en (indien goed ontroest) een betere hechting geeft.
Het is wel iets lastiger om mee te werken omdat het maar een beperkte "pot-life" heeft (de tijd welke je de verf kunt verwerken nadat het A & B component gemixt zijn).
Zorg voor een goede laagdikte.
Met een roller is een sluitende laag meestal niet meer dan 50 / 60 micron, de eerste laag zal een anti- corrosive (primer) zijn dus moet je minimaal 3 of 4 keer een laag zetten voor deze voldoende bescherming biedt.
Werken met 2 verschillende kleuren kan hier uitkomst bieden, dan kun je visueel zien dat iedere laag "gesloten" / egaal aan hebt gebracht.
Aansluitend dan de verdere opbouw van het systeem.
Goed en gedetailleerd ontroesten is belangrijk.
Dit kan gewoon mechanisch door te bikken met een naald bikhamer. Dit is een "beesten werk" maar kan allemaal zelf uitgevoerd worden, stralen is beter (en duur
).
Een slijptol en zeker een komborstel verwijdert de oude verf maar polijst het oppervlakte van het staal. Hierdoor krijg je een stuk slechtere hechting van de verf op het staal.
Persoonlijk zou ik geen roest-emulgator gebruiken. Hiermee blijft uiteindelijk de aanwezige roest zitten en wordt het alleen afdekt. Vocht wat in deze roest aanwezig is werkt gewoon door in het metaal.
Wikipendia:"Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal."
(hydroxylgroep: groep van organische reactie tussen een zuurstof- en een waterstofatomen, die via het zuurstofatoom aan de rest van een molecuul vast zit.)
Als alle roest goed is verwijdert kan er vliegroest achterblijven, zeker als er eens een regenbuitje over het gebikte oppervlak is gekomen.
Dit maakt niet uit:
Één van de hoofdbestanddelen van verf is ijzer oxide, dus een achtergebleven laagje vliegroest is echt niet erg.
Hoop dat je er iets mee kunt.
Suc6 met je project.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten