Pre-renovatie project peereboom

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor peter jansen » 04 Sep 2015, 07:24

gebruik sigma 280 als basis over kaal staal en slechte plekken. deze is supergoed tegen roest en een mooie basis om verder te schilderen.

succes en maak voldoende foto's!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor elrenegado » 04 Sep 2015, 09:26

inderdaad, merken als Sigma, international, de Ijssel etc zijn goede.
1 component is weer makkelijker als 2 componenten, maar die laatste geeft wel weer een mooier resultaat.

Let er wel op dat je over de verroeste delen als eerste iets smeert met een roestomvormer erin, bv Owatrol in geval van 1 component verf systeem, of sigma 280 als je met 2 componenten wil werken.
En uiteraard zeer goed ontdoen van losse roest.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Roelof » 04 Sep 2015, 22:00

Idd. lullig om enorm veel te vragen voor het lichten en weer terug in het water zetten van je boot. Zo kom je te weten waar je ook in de toekomst NIET moet zijn.
Zoals je je bevindingen van de binnenzijde beschrijft, zou het wel mee kunnen vallen met roest van binnenuit.

Mbt. roest en de behandeling / conservering indien nodig, ben ik van mening dat als de huiddikte goed is, je het beste één van de bekende merken kunt gebruiken (bv. Jotun, Hempel, Sigma, International, De IJssel).
2 componenten verf heeft de voorkeur omdat dit sterker is en (indien goed ontroest) een betere hechting geeft.
Het is wel iets lastiger om mee te werken omdat het maar een beperkte "pot-life" heeft (de tijd welke je de verf kunt verwerken nadat het A & B component gemixt zijn).

Zorg voor een goede laagdikte.
Met een roller is een sluitende laag meestal niet meer dan 50 / 60 micron, de eerste laag zal een anti- corrosive (primer) zijn dus moet je minimaal 3 of 4 keer een laag zetten voor deze voldoende bescherming biedt.
Werken met 2 verschillende kleuren kan hier uitkomst bieden, dan kun je visueel zien dat iedere laag "gesloten" / egaal aan hebt gebracht.
Aansluitend dan de verdere opbouw van het systeem.

Goed en gedetailleerd ontroesten is belangrijk.
Dit kan gewoon mechanisch door te bikken met een naald bikhamer. Dit is een "beesten werk" maar kan allemaal zelf uitgevoerd worden, stralen is beter (en duur :!: ).
Een slijptol en zeker een komborstel verwijdert de oude verf maar polijst het oppervlakte van het staal. Hierdoor krijg je een stuk slechtere hechting van de verf op het staal.

Persoonlijk zou ik geen roest-emulgator gebruiken. Hiermee blijft uiteindelijk de aanwezige roest zitten en wordt het alleen afdekt. Vocht wat in deze roest aanwezig is werkt gewoon door in het metaal.

Wikipendia:
"Roest is het roodbruine materiaal dat ontstaat wanneer ijzer reageert met zuurstof in de aanwezigheid van water. Het is een mengeling van ijzeroxide en hydroxylgroepen. Roesten is de veelgebruikte term voor een vorm van corrosie van ijzerhoudende materialen zoals staal."

(hydroxylgroep: groep van organische reactie tussen een zuurstof- en een waterstofatomen, die via het zuurstofatoom aan de rest van een molecuul vast zit.)

Als alle roest goed is verwijdert kan er vliegroest achterblijven, zeker als er eens een regenbuitje over het gebikte oppervlak is gekomen.
Dit maakt niet uit:
Één van de hoofdbestanddelen van verf is ijzer oxide, dus een achtergebleven laagje vliegroest is echt niet erg.

Hoop dat je er iets mee kunt.

Suc6 met je project.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Bassie » 13 Sep 2015, 13:59

Beste forum leden, Ben weer ff lekker bezig geweest op de boot. Heb de roest aan de binnenkant van de kajuit even gelaten en ben achterin verder gegaan met het hout werk. Nieuwe bankjes en alles schilderen. Ook vast een plekje gemaakt voor een toekomstige koelkast o.i.d. Ook erg handig voor de nieuwe bootstoel op te monteren, had er een met poten eronder maar na een aantal keren daar met de tenen tegen aan gelopen te zijn wilde ik daar toch wel vanaf(staat te koop voor die genen die interesse heeft PM me maar! :D ). Paar foto's erbij.....

Zo was het.
Afbeelding

Zoiets van gemaakt:
Afbeelding
Afbeelding

En nog een van keukentje en stuur:
Afbeelding

Dat was het weer zo een beetje, nu even druk met werken dus aan komende weken even weinig klussen......

Groet AARD
Bassie
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor antonh » 04 Okt 2015, 16:52

Volgende week gaat het beginnen.
De ramen er uit en het ijzer bijwerken.
De polyesterplamuur van Motip wordt me geadviseerd om alles weer oke te krijgen.
Met of zonder glasvezel.
Welke kan ik het beste gebruiken?

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Blacktoppie » 04 Okt 2015, 17:20

Gebruik geen polyester plamuur maar epoxy plamuur.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1181
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Marie Christina » 04 Okt 2015, 18:27

Op staal moet je inderdaad geen polyesterplamuur gebruiken. (Werkt corrosie in de hand)
Op polyester (uiteraard) en hout zie ik het voordeel van epoxy niet zo snel.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Bassie » 05 Apr 2016, 18:18

Ik heb de mast kaal gemaakt maar weet niet goed hoe ik hem zal aflakken, wat vinden jullie het mooist of hoe hebben jullie hem...?"
Afbeelding

Gr AArd
Bassie
 

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor Blacktoppie » 05 Apr 2016, 18:31

Ik vind in de blanke lak het mooist. Maar dan moet je nog wel flink schuren om de donkere plekken uit het hout te krijgen.
Je kan eventueel met ontweringswater proberen om de donkere vlekken weg te krijgen..

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1181
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Pre-renovatie project peereboom

Berichtdoor vuuren1 » 05 Apr 2016, 23:53

Transparante beits 'Grenen' van Action (<6 euro per blik) een keer of 3-5 niet te zuinig aanbrengen en je hebt weer een prachtige mast.
Dekt de plekjes grotendeels af omdat het het geheel wat donkerder maakt.
(ontweringswater kan je nog proberen maar ik geloof er niet in)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten