Ik sluit mij helemaal bij Davidos aan.
Als stralen niet kan of veel te duur wordt, het hele oppervlak kaal maken met een Tercoo / Perago en een goede 2 K / epoxy primer aanbrengen.
Laagdikte minimaal 300 micron, zorg dat je niet schildert als de luchtvochtigheid te hoog is en schilder in de winter niet als de staal temperatuur onder de + 5 graden is tenzij je "winter grade" harder kunt krijgen.
Zelf gebruik ik "Jotamastic Aluminium 90". De eerste laag verdunt met thinner 17, daarna 3 of 4 lagen zonder thinner.
Als je een laagdiktemeter kunt lenen of kopen kun je meten hoe dik de verf er op zit, 300 micron is ideaal. Daarna een sealer (schakellaag) van 75 micron om de anti-fouling goed te laten hechten op de primer.
Als je meerdere lagen anti-fouling zet is het makkelijk om met 2 verschillende kleuren te werken, bv rood en rood/bruin. Dan zie je altijd of je plekken hebt overgeslagen.
Bezuinig niet op rollers, gebruik goede rollers die geschikt zijn voor 2K verf. Ook tussen 2 K rollers zit veel kwaliteit verschil, de ene roller begint sneller te pluizen dan de andere.
Het werken met een Tercoo is geest dodend en afhankelijk van de ruimte die je hebt moet je soms worstelen maar als je het goed aanpakt komt het resultaat dicht in de buurt van stralen.
Hoe ruwer de kale plaat, des te beter hecht de verf.
Roest, kit, plamuur verf, enz gaat er gegarandeerd af, Voor grote oppervlakken zou ik de "tripple"nemen (3 schijven) voor de lasnaden de "double" of "single".
Persoonlijk vindt ik de enkele schijf lastig te gebruiken maar dat zal aan mij liggen.
Als de kiel koeling dmv buizen onder de kiel hebt kun je met een Tercoo waarschijnlijk niet overal bijkomen. Om hier zo goed mogelijk de oude verf te verwijderen kun je een ketting om de leidingen heen slaan en flink heen en weer raggen. Je krijgt niet niet hetzelfde resultaat als met een Tercoo maar de losse verf en roest gaat er wel vanaf, ook dit is monniken werk, had afgelopen winter de blaren in m'n handen staan...
Als je de huid kaal hebt en je zou twijfelen of de plaatdikte nog goed is (bv veel / diepe pitting) zou ik voor het schilderen ook de huiddikte meten, dan weet je in elk geval zeker dat het goed is en je niet over een paar jaar moet gaan repareren en alles no een keer moet doen.
Probeer ook achter de betimmering te kijken op plaatsen waar water / condens zich verzameld. Hier kan onverwacht zomaar veel roest zitten.
Start je een topic (met veel foto's) zodra je begint
?
Suc6
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten