Dag allen.
Ik ben recentelijk de trotse eigenaar van een thornycroft notarisboot uit 1946. Het doel is om haar te restaureren naar oude glorie. De boot heeft een mitsubishi 25pk 3 cilinder diesel motor.
To do lijst is aardig uitgebreid:
- olielekkage in bilge grondig schoonmaken en bilgenverf aanbrengen
- motor en schroefas testen
- bilgepompen eventueel vernieuwen
- Elektronica compleet herzien en vernieuwen incl. startpaneel
- nieuw dek (waarschijnlijk teak)
- interieur helemaal opschuren en in blanke lak zetten
- nieuw breeuwkatoen tussen de naden aanbrengen
- nieuwe waterlijn
- onderwaterschip antifouling helemaal verwijderen en opnieuw aanbrengen
- laklaag buiten strippen en boven de waterlijn marine blauwe lak aanbrengen
- metaalbeslag polijsten tot hoogglans (als dat lukt)
Uitdagingen:
- olie in bilge ruimte is erg naar. Bilge is erg vies. Ik ga dit aanpakken met een messing staalborstel, veel sop e.d. 1 van de spanten is ook gebroken zag ik. die moet wellicht nieuw.
- ik denk dat het hout niet rot is, maar het voelt her en der wat zacht aan
- Motor werkt volgens oude eigenaar en jachthaven waar die stond, maar motorisch ben ik niet zo begaafd
- schroefas moer kon volgens oude eigenaar niet goed erop en er moest een nieuwe draad gedraaid worden. Tja, daar kom ik later wel op terug. Schroefas lijkt in ieder geval recht en niet krom. En ik kan 'm ook draaien met de hand
Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de huidige dek die bestond uit half uit grenen bouwlatten en deels een multiplex plaat met nep teakfoam. Dat zag er niet uit.