Vochtige kajuit drogen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor heuvels » 17 Sep 2020, 13:54

varg schreef:Om eerlijk te zijn heb ik wel fors geïnvesteerd in dubbel glas.

Dubbel glas is leuk om de warmte vast te houden, maar beslagen ramen zijn eigenlijk ook een soort luchtontvochtiger. Condens loopt er in straaltjes van af en loopt via een gootje en een gaatje naar buiten (indien zo gemonteerd).
Condens dat niet neerslaat op de ramen trekt in je bekleding en zo.

Bovenstaand is wel meer van toepassing op huizen dan in boten, maar toch... sinds de uitvinding van dubbel glas hebben veel meer woningen last van schimmel.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor Kwokko » 17 Sep 2020, 14:57

heuvels schreef:.. sinds de uitvinding van dubbel glas hebben veel meer woningen last van schimmel.

Dat heeft niks te maken met dubbel glas in welke vorm dan ook.
Het heeft puur te maken met het feit ,dat men niet ventileerd.
Bij enkel glas heb je dat ook ,als je ramen en deuren dicht houd.

En wat mij boot betreft,ik hen nergens condens.
Vanaf circa half Mei tot half Oktober ligt die in het water,en de rest van de tijd staat hij op de wal.
Maar ik heb geen water in de bilge staan,en er ook geen winterkleed overheen.
Toch laten we gewoon de dekbedden en kussens gewoon in de boot liggen.
Nooit geen last van vochtigheid.
Geen dubbelglas .
Kwestie van ventileren , net als thuis.
En een "vochtvreter" erin zetten ,of een bak met kattenbak korrels heeft geen nut,want dat trekt alleen maar vocht aan,en als die verzadigd zijn, heb je snel een probleem. Daar krijg je schimmel van,niet van ventileren.
Kwokko
 

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor bassie77 » 25 Okt 2020, 09:52

varg schreef:Ik heb de boot boven de waterlijn geisoleerd met een combinatie van armaflex en 8 cm schapenwol. De boot blijft heerlijk droog en ruikt ook prettig als je binnenkomt. Om eerlijk te zijn heb ik wel fors geïnvesteerd in dubbel glas. Gek genoeg kost een betere isolatie niet zoveel, je betaald het ook maar 1 keer en zowel de zelf-plakkende armaflex als de schapenwol verwerken erg prettig. Bijkomend voordeel is dat je geen dampdichte laag hoeft toe te passen. Warm aanbevolen! groet, Arnold


Hey Arnold, ik ben nu bezig met het isoleren van het schip. Alle wanden en plafonds zijn geschilderd dus nu wil ik de armaflex gaan plakken. Hoe dik heb jij genomen?

Groet bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor kajoe » 25 Okt 2020, 10:54

ik ben het volkomen eens dat ventilatie de beste is .
pot dicht houden hou je niet het vocht buiten maar het kan er ook niet uit .
vroege had je bij schepen dat net als bij huizen hele kleine ventilatie openingen zaten vlak boven dek ,was ook niet goed bij golven water binnen dus toen maar aan de boven kant .
vaak word de isolatie direct tegen het ijzerwerk geplaatst kan ook haat niet anders maar vooral daar waar gewoond en gestookt word drupte toch water naar beneden en ja het meeste verdampte wel .
in de jaren dat ik dus met een luxe motor (passagiers schip) voer zag je in het gedeelte waar niet gestookt werd en wel ventilatie was geen condens omdat dat gedeelte aardig met de temperatuur van buiten mee ging maar het woongedeelte stond soms het ijs op de ramen en dus weinig ventilatie om het warm te houden het hielp dat wij centrale verwarming hadden op een dikke olie kachel dat geen vocht in de ruimte bracht.
ook op de grote passagiers schepen waar ik op heb gevaren lieten we de ventilatie altijd langzaam draaien en het schip bleef verrassend condens vrij .
op mijn bootje nu blijft ook het meeste aan boord verschillende ramen staan een klein beetje op de kierstand ook het dakluik iets tot nu toe . maar je weet maar nooit hoe het komt als er een echte winter komt met veel sneeuw tja dan zal alles dicht moeten anders mag je later in de sneeuw worstelen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor varg » 25 Okt 2020, 17:43

bassie77 schreef:Hey Arnold, ik ben nu bezig met het isoleren van het schip. Alle wanden en plafonds zijn geschilderd dus nu wil ik de armaflex gaan plakken. Hoe dik heb jij genomen?

Groet bas



Ik heb de armaflex niet te dik genomen, ik dacht 13 mm. Bij mij dient het alleen om te zorgen dat er geen condens op het staal ontstaat. De rest van de isolatie wordt gevormd door de schapenwol. De wol wordt dus nergens echt nat...daar zorgt de armaflex voor. Voor scherpe spantjes en zo heb ik wat armaflex plakband op een rol genomen. Dikker spul laat zich niet goed om een bocht plakken. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor quichot » 26 Okt 2020, 09:49

broekie schreef:De vochtvreters heb ik nog nooit begrepen.
De verkoper moet zich telkens weer rot lachen dat mensen die dingen kopen.
Waar ben je namelijk mee bezig als je zo'n ding plaatst in een geventileerde boot?
Heel simpel, de hele omgeving probeer je te ontvochtigen.

Precies.
De suggestie van effectiviteit wordt gewekt doordat die na een tijdje inderdaad vol zijn. Met vocht uit de buitenlucht wel te verstaan.
Goed ventileren is in principe genoeg. Wij halen niks van boord s'winters. Niet nodig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor kajoe » 26 Okt 2020, 10:08

tja met die vocht vreters ontvocht je de hele natuur komt geen eind aan .wij hebben dat wel eens gedaan op een ander afgesloten schip maar gebruikten dan gewoon grof wegen zout werkt prima .
maar goed men moet wat verdienen en als men het koopt tja niets mis mee .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor vuuren1 » 31 Okt 2020, 01:54

Ik lees hier niet heel vaak meer mee en loop dan wat achter met reageren.

Isoleren is een vak apart.
Glas- of Steenwol tussen de romp en de betimmering isoleert warmte maar vocht heeft vrij spel omdat deze isolatie niet DIRECT op de scheepshuid is geplakt.
Dan loopt het condenswater even hard van de romp af als zonder isolatie.
Transport van waterdamp hou je alleen tegen door de romp en opbouw direct te isoleren, dus met NUL ruimte er tussen = plakken!
PUR werkt prima maar is omstreden m.b.t. gezondheidsaspecten.

Dan plak je een dichte cel isolatie tegen de romp, opbouw etc. en dan ben je van die condensvorming af.
Isolatieglas helpt ook maar de standaard aluminium profielen worden natuurlijk ook zeiknat. Daarvoor bestaan ook oplossingen.

Het verwarmen van de boot: Dat is ook een vak apart.
Om alsnog een nat schip te voorkomen moet je buitenlucht binnenbrengen, dat is in alle gevallen droger dan intern verwarmen.
Alleen intern stoken is slopend.
Het kost meer brandstof met invoer van relatief koude buitenlucht maar de boot blijft relatief droog.

Nog wat: Ik heb bij renovaties (van buiten) perfect geschilderde schepen van achter de betimmering gezien met aan de binnenkant een berg roest waar je moedeloos van zou worden..

Met vochtvreters bestrijden we gevolgen maar het blijft onvoldoende.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor broekie » 31 Okt 2020, 08:29

Onze achterkajuit is voor een groot deel leeg i.v.m. de laswerkzaamheden aan de hekschroef.
Die zit er in.
Ook de uitlaat is verplaatst en daarna opnieuw intimmeren deze winter.
Deel van de wanden is weg, dus ik kan gelijk opnieuw isoleren.

Momenteel ben ik op Texel, schapenland. Dus ik heb lokaal matten schapenwol gekocht.
Ik zal het advies van vuuren1 ter hand nemen en eerst iets gaan plakken en daarna de schapenwol.
Armaflex is een product, maar zijn er nog goedkopere?
De schapenwol in combinatie met een plakmat moet uitstekend zijn.
Hoeft denk ik door de combi niet de duurste plakmat te zijn toch?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vochtige kajuit drogen

Berichtdoor Hooveld960 » 31 Okt 2020, 11:00

De vorige eigenaren van mijn boot hadden de voorpunt boven de kussens beplakt met tapijt. Direct op het staal!
Toen ik dat zag was ik er niet zo weg van, maar ik moet zeggen het blijft echt werkelijk kurkdroog!
Waar m'n wandjes, waar direct op het staal vinylbehang tegenaan is geplakt, bij regenachtig en vochtig weer ook een beetje nattig worden, blijft het gedeelte waar het tapijt tegenaan is geplakt echt superdroog.
Ik heb nog een aantal liggende delen op m'n boot waar nu ook vinylbehang op het staal is geplakt, daar wil ik nu mooi mahoniehout op aanbrengen.
Ik ga het vinylbehang van het staal afhalen en dan eerste de liggende staaldelen beplakken met 4 mm kurk. Ik hoop dat dat als een soort koudebrug fungeert.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten