Jupiter 30

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Oeverloos » 05 Apr 2024, 12:30

Het zeewater in Ter Apel is zoet binnenwater
De motoren hebben indirecte koeling.
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226635/koelsysteem/
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Amersfow » 05 Apr 2024, 14:22

Er zit op de uitlaat een injectiebocht, dus ergens zuigt die buitenwater aan, wat door de interkoeler gaat, en dan in de uitlaat geinjecteerd wordt. Officieel moet je op de kant een waterslang op de aanzuig buiten zetten, maar om even te testen kan het ook wel even droog. Het buitenwaterpompje bevat een rubberen impeller, die zal ws ook wel vervangen moeten worden. Dus de koeling kan wel even alleen op het koelwatercircuit draaien.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1869
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Oeverloos » 06 Apr 2024, 19:56

Misschien interessant voor de TS en een enkele andere bezoeker van het forum.
Hier zijn wat achtergronden van de Deense motorboot.

Jupiter 30

Jupiter Værftet begon, na voorbereidingen in 1959, in 1961 met de productie van Jupiter-boten op Bogø.
De Jupiter-scheepswerf was gevestigd op het adres Ålborgvej 29, 4793 Bogø By.
Margit en H. Toft Olesen startten in dit pand een productie van glasvezelartikelen en kleinere glasvezelboten onder de bedrijfsnaam Fiberfix.

In 1958/59 begon de samenwerking tussen Toft Olesen en Knud Olsen, jachtontwerper, en in 1960 waren de eerste tekeningen klaar.
In de oude kippenstal is in de winter de eerste Jupiter romp gemaakt. Volgens Klaus Baess en Knud Olsen zaten overal kippenveren.
Op basis van de tekeningen moest er een mal gemaakt worden zodat de boot seriematig geproduceerd kon worden. Eerst werd de mal opgebouwd, die moest dienen als frame en stabilisator voor de vorm. Zodra de mal klaar was, kon de romp worden gegoten in glasvezelversterkt polyester - in de volksmond gewoon glasvezel genoemd.

Traditioneel werden glasvezelboten met de hand gemaakt, waarbij de glasvezel laag voor laag werd gelegd.
De Jupiter-scheepswerf maakte de rompen met behulp van een Chopper Gun, die op een spuitpistool lijkt. De glasvezeldraden komen in de bodem terecht, worden in korte draden gesneden en vermengd met het polyester. Elke individuele draad werd dus volledig bedekt door het polyester. Dit maakt de romp erg sterk en maakt osmose een zeldzaam verschijnsel op een Jupiter-romp, omdat water niet van laag naar laag kan migreren.

Terwijl de romp nog in vorm was, gingen ze aan de slag met het interieur en het monteren van het dek. Dit zorgde ervoor dat de romp tijdens de werkzaamheden niet uit vorm raakte.
Ook de bovenbouw was van glasvezel. Eerst werd van goedkoop hout een sjabloon gemaakt, dat werd geverfd en in de was gezet. De was moest ervoor zorgen dat de glasvezel niet in het hout bleef hangen. Vervolgens werd de bovenbouw gegoten.
De romp en de bovenbouw werden gemonteerd en een stootrand werd gemonteerd.

In 1960 waren de definitieve tekeningen en vorm klaar en kon de productie van de Jupiter 30 beginnen.
De romp was 10 mm dik in het vrijboord en 22 mm in de bodem, en kon het varen tussen ijsschotsen aan.
De romp was sterker dan de houten boten en bijna net zo sterk als houten boten voorzien van koperen platen. Dit kwam door de productie met het Chopper-pistool. Dit zette een nieuwe standaard voor glasvezelboten.

De Jupiter 30 is een ontwerp van Knud Olsen

Hij ontwierp ook de Jupiter 40 en de Bandholm zeiljachten.
In 1960 tekende hij de eerste Jupiter voor de Jupiter-werf, een Jupiter 30.
Het jaar daarop, in 1961, maakte hij een tekening voor een nieuwe indeling van de Jupiter 30 en vrijwel tegelijkertijd de tekeningen voor de Jupiter 40.
Jupiter 30 is 9,48 m lang en 2,90 m breed. Met een diepgang van slechts 0,80 m is hij ideaal voor de rivieren en andere plaatsen met ondiep water.
De motor is een Perkins of Volvo Penta met 65 pk, wat een kruissnelheid oplevert van 10 knopen en een topsnelheid van 13.
Met Volvo Penta 2 x 145 pk kan de topsnelheid oplopen >23 knopen. De tank kan 370 liter diesel bevatten.
Jupiter 30 heeft drie hutten. In de voorkajuit bevindt zich een pantry, toilet en eethoek. De achterkajuit heeft twee grote eenpersoons slaapplaatsen van 0,70 x 2,00 m. In de kuip bevindt zich een bank en een tafel.
De Jupiter 30 was in productie van 1961 tot 1974, toen hij werd vervangen door de Jupiter 31.
Klaus Baess verzorgde de marketing van de Jupiter-boten vanuit Kopenhagen.

Uit de prijslijst van december 1966

62 PK Perkins scheepsdiesel 4 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk, dir. aandrijving, 2250 tpm DKK 79.288
65 PK Ford scheepsdiesel 4 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk, dir.aandrijving, 2250 tpm DKK 80.696
95 PK Volvo-Penta scheepsdiesel, MD 29 6 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk: 2:1 DKK 88.990
98 PK Ford scheepsdiesel 6 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk, dir. aandrijving, 2500 O/M DKK 86.949
2 stuks 36/44 PK Perkins scheepsdiesel 4 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk: 2:1 DKK 96.408
2 stuks 68 PK Volvo-Penta scheepsdiesel, MD19 4 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk: 2:1 DKK 107.320
115 PK Perkins scheepsdiesel 6 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk, dir. aandrijving DKK. 88.154
met reductie: 1,5:1 DKK. 89.815
2 stuks 95 pk Volvo-Penta scheepsdiesel, MD29 6 cil. met hydraulische "Borg Warner" kk, 2:1 DKK 118.760
De prijzen gelden af ​​fabriek incl. schroef, as, flexibele schroefafdichting, flexibele motorsteun, gas- en versnellingsbediening via het stuur.
Met twee motoren, een linker en een rechter propeller en twee roeren.
Alle aangeboden motoren zijn indirecte koeling.
Prijswijzigingen voorbehouden.
Betaling: 1/3 bij ondertekening van de eindnota, 1/3 bij afronding van de romp en de rest bij oplevering van de boot.
Levertijd voor de boot, ca. 6 weken, afhankelijk van het seizoen.

In een Engelse folder waren de opgegeven snelheden voor de Jupiter 30
33 pk 8-10 knopen
55 pk 18 knopen
85 pk 22 knopen

Vanaf 1970 verandert de Jupiter werf de indeling, waardoor er ruimte ontstaat voor een ankerbak in de boeg. De boten hebben nu een rond gaande boeg en krijgen een preekstoel.
(Uit foto’s maak ik op dat ergens rond 1972 de peesrubbers in de ramen plaats maken voor aluminum (Oeverloos)j

Den Haag
De "Jupiter" lag afgemeerd in een van de kanaalhavens in Den Haag.
Een 50 m lange binnenvaart schip van 500 ton dreef door een onjuiste manoeuvre af naar de Deense boot en boorde de boeg in de stuurboordzijde, die ongeveer 30 cm werd ingedrukt. 80cm erin. De aanvaring moet een geweldig gezicht zijn geweest. Dek en romp rezen in een grote boog omhoog en explodeerden met een knal, terwijl de romp zichzelf rechtzette naar zijn oorspronkelijke vorm. Deskundigen hebben onderzoek gedaan en vastgesteld dat er geen enkele schade is opgelopen. De band is kapot en er zitten scheuren in de zijkanten van de kraag, maar voor een redelijke prijs kan een volledig goede reparatie worden uitgevoerd.
Het was een ongeluk – maar tegelijkertijd: wat een reclame voor de Deense bouw!

In 1963 begint de productie van Jupiter, zowel als commerciële schepen, serieus.
Kalundborg Pilotage bestelt een Jupiter 30, en geeft daarmee de glasvezelboten de blauwe stempel. De boot is besteld met een 110 PK B&W Lathrop scheepsdiesel en haalt daarmee een topsnelheid van 18 knopen.
De loodsen kunnen nu op- en afstappen op de grote tankers zonder te hoeven stoppen om loodsen aan boord te nemen.
Direct daarna bestelt Copenhagen Pilotage ook een Jupiter 30 loodsboot. Hier wordt gekozen voor een 155 PK B&W Lathrop scheepsdiesel, waarmee de boot een topsnelheid van 22 knopen haalt. De boot heet Triton en is gemakkelijk herkenbaar aan de donkerblauwe rompkleur en gele bovenbouw.

In 1964 bestelt Falcks Bergings- en Reddingsmaatschappij een Jupiter 30, die op Langelinie moet worden geplaatst. De boot krijgt een motor van 155 pk en kan een snelheid van 20 knopen bereiken.
Technologisch Onderzoek Instituut Isotopcentralen bestelt een Jupiter 30, die in samenwerking met de technici van de marine wordt ingericht.

In 1965 bestelt Lindinger Rederi een Jupiter 30 om als inspectieboot te dienen, en met behulp van de 2x144 PK-motor kan deze met een snelheid van 22 knopen worden geschoten.

In 1965 was de werf bezig om de Jupiter 30 een nieuwe en modernere uitstraling te geven, en in 1966 waren de eerste nieuwe modellen klaar. De boot heeft nu drie ramen aan de voorkant – zowel in de cockpit als in de salon, en de zijramen worden symmetrischer.

In 1967 bestelt Kalundborg Loodsdienst nog een Jupiter. Dit keer gaat het om een ​​Jupiter 40, die de huidige Jupiter 30, die langzamerhand te klein is geworden, zal vervangen. Romp en bovenbouw worden op de Jupiter-werf gebouwd en krijgen diagonale verstevigingen over de volle lengte. De boot moet worden aangepast als loodsboot en dit vindt plaats bij Roskilde Boatyard. Er is gekozen voor een Volvo Penta TMD 100 Er is gekozen voor een dieselmotor van 240 PK, die door lokale vakmensen in Kalundborg is ingebouwd. De boot heet Triton III en heeft zijn thuishaven in Kalundborg.

De Deense Douane heeft inmiddels ook de kwaliteiten van de Jupiterboten opgemerkt.
In 1969 bestellen ze een Jupiter 30, zodat ze nu de snelle smokkelboten in en rond de havens kunnen aanpakken.

Tot nu toe zijn alle Jupiter 30’s geproduceerd met negatieve achtersteven.
Hiervoor moet de mal worden gedemonteerd om de romp uit de mal te halen. Dit kost tijd, dus in 1969 wordt de rompvorm gewijzigd in een positieve achtersteven.
De Duitse markt vraagt ​​iets tussen de Jupiter 30 en Jupiter 40. Het resultaat is een Jupiter 33.
De samenwerking tussen Klaus Baess en Toft Olesen eindigt.

Apollo 32
Baess heeft eerder een Jupiter 33 besteld, maar omdat deze aan het einde van de samenwerking nog niet klaar is, neemt hij het casco mee en laat deze zelf in Kalvehave inbouwen.
Deze romp wordt het begin van de in Denemarken bekende Apollo 32.

In 1971 wordt de verkoop van Jupiter-boten in Jutland overgenomen door Alfred Bent Pedersen, genaamd AB.

In 1972 ziet een nieuwe boot het levenslicht op de Jupiter-scheepswerf. Het is een Jupiter 33 die gaat concurreren met de Apollo 32 van Klaus Baess, die eigenlijk een Jupiter 32 had moeten zijn. 65 cm langer en 70 cm breder dan de Jupiter 30. De grootste veranderingen in het ontwerp zijn de nieuwe mogelijkheden in de breedte, waarbij er in de salon nu ruimte is voor een U-vormige bank in plaats van de dinette.

De oliecrisis in 1973 is voelbaar op de scheepswerf. Naarmate de olieprijs stijgt, stijgen de prijzen van productie en materialen, maar omdat de scheepswerf een vast prijsbeleid voor de boten voert, wordt het moeilijk om de economie draaiende te houden. De Chopper Gun-methode vereist meer energie dan handoplegging, maar Toft Olesen wilde de kwaliteit niet veranderen, en dus was de winst te klein om rond te rennen.

In 1973-74 wordt in Ierland geprobeerd de Jupiter 33 onder licentie te produceren.
Er worden 10-12 Jupiter 33's geproduceerd voordat het idee wordt verlaten.

Hans Jakobsen komt naar Bogø om te helpen een oplossing te vinden voor het gebrek aan lanceerruimte op de scheepswerf.
Jupiter 30 - 33 werden naar de haven van Bogø vervoerd en daar gelanceerd.
Tot nu toe worden de rompen nog altijd op Bogø gemaakt en vandaar getransporteerd om afgebouwd te worden.
De transporteur zette de boot op het strand neer en een tractor duwde de boot vervolgens totdat hij dreef.
AB Pedersen en Hans Jacobsen slagen er niet in het lanceerprobleem op te lossen, maar proberen samen de werf te redden.
Maar de Jupiter-werf kan de financiële moeilijkheden niet aan en in de herfst van 1975 wordt de werf overgenomen door Møns Bank.
Faaborg Yachtyard wordt in februari 1975 overgenomen door J.M. Ferdinand. De werf produceert voornamelijk commerciële vissersvaartuigen van 17 tot 25 voet.

In mei 1976 neemt Faaborg Yachtværft Jupiterværft over en neemt Toft Olesen opnieuw aan als directeur. Faaborg neemt ook de rechten op de naam Jupiter over. Bij de Jupiter werf worden nog steeds Jupiter 30, Jupiter 33 en Jupiter 40 geproduceerd.
Bij Faaborg Yachtyard is de productie van de Jupiter 25 M/S gestart. Kristian Krull, die al jaren bouwer is van Faaborg-boten, is verantwoordelijk voor het opnieuw ontwerpen van de originele Jupiter 25 voor motorzeilen. Het resultaat is de Jupiter 25 M/S, die net als de eerste Jupiter is gebouwd om te zeilen, maar ook zonder tuigage kan worden geleverd.

In 1977 start de Jupiter-werf met de productie van de Jupiter 31, die de Jupiter 30 vervangt. De Jupiter 31 is geen voet langer, maar een voet breder, wat meer ruimte geeft in de breedte van de boot, en daarmee nieuwe mogelijkheden. voor interieurontwerp. De eerste Jupiter 31 wordt gegoten op Jupiter Shipyard, daarna werd Jupiter 31 geproduceerd op Faaborg Yachtyard.

In de periode 1974 - 1981 werden in Newtownards in Noord-Ierland 15 Jupiter 33's onder licentie gebouwd. Ze werden naar keuze geleverd met 1 of 2 Perkins-motoren. Ze konden zowel met gesloten kuip als met overkapping geleverd worden.

De VS:

In 1978 bouwde de Jupiter Yard op maat gemaakte 5 Jupiter 33's voor de VS.
Er waren er echter nog maar 3 die vertrokken. Ze hebben allemaal een Ford Sealion-motor (en). Ze zijn iets anders qua ontwerp, omdat de afstand tussen de ramen in de cockpit 10 cm groter is.

De laatste boten werden in december 1978 op de Jupiter-werf gebouwd. Op andere werven werd de uitrusting voltooid en in 1979 werden de boten verkocht.

In 1979 wordt de gehele productie van de Jupiter-boten wordt verplaatst naar Faaborg.
In Faaborg worden Jupiter 25 M/S, Jupiter 31, Jupiter 33 en Jupiter 40 geproduceerd samen met de eigen botenproductie van Faaborg.
De Jupiterboten zijn nog steeds populair. De boten zijn slechts 0,80 - 1,10 m diep en daarmee geschikt voor kustwateren en de rivieren. Vooral veel worden verkocht aan watersporters op de Duitse rivieren.
Maar ze zijn ook nog steeds aantrekkelijk voor personenvervoer tussen nederzettingen op Groenland.

In 1985 veranderde de scheepswerf haar naam in Faaborg Værft A/S, en de productie bestaat vrijwel uitsluitend uit commerciële schepen.

In 1985 voelt Faaborg Shipyard ook de vertraging van de visserij, waardoor de bestellingen voor vissersvaartuigen afnemen. De beschikbare productiecapaciteit wordt ingezet voor de productie van zuiveringsinstallaties

In de periode 1986 - 1989 bestelt het Deense Milieuonderzoek (DMU) 5 boten van het type Jupiter 43. De romp is gebaseerd op een Jupiter 40, die in de lengte en dwars doorgesneden is. De boten worden 1 meter langer en 0,15 meter breder dan de Jupiter 40.

De Duitse Wasser- und schiffahrtsdirektion (WSD) bestelt in de jaren 1990 - 1993 22 Jupiter-boten in de maat 31-40 voet. De boten zijn gebaseerd op de Jupiter-romp, maar de gehele bovenbouw en het interieur zijn er speciaal voor.
De werf heeft meer dan 400 Jupiter-boten geproduceerd van 25, 30, 31, 33 en 40 voet.
De Jupiter-rompen worden nog steeds geproduceerd, terwijl de bovenbouw en accommodatie worden aangepast aan de behoeften van het beroepsschip.
Tegenwoordig worden ze niet meer verkocht als pleziervaartuigen, maar als beroepsvaartuigen voor politie, loodsen en reddingsdiensten. De romp is nog steeds Jupiter, terwijl de accommodatie afhankelijk is van het doel.
De mallen bestaan ​​nog steeds, dus de boten kunnen nog steeds gemaakt worden.
De Jupiter boten zijn ook nog steeds te bestellen als pleziervaartuigen, maar vinden nu plaats als speciale bestelling.

Bron:
Vrije samenvatting in het Nederlands van mij, Oeverloos, van de tekst van Susanne T. Christensen, eigenaresse van de Deense Jupiter website en van een Jupiter 30 en later de Jupiter 40.
Zie:
http://www.jupiter-klubben.dk/Engelsk.htm

Filmpje: Deense Jupiter 30 “Bonnie” komt aan in Gedser:
https://youtu.be/2789sgnSG30

Interieur van Deense Jupiter 30 “Aurora III”
https://youtu.be/ls-eLkKZb9s

Werf
https://www.faaborg-vaerft.dk

Op zoek?
https://www.scanboat.com/da/baadmarked
Jupiter

Https://www.kleinanzeigen.de
Motoryacht Jupiter
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor pascall » 07 Apr 2024, 06:51

Prachtig stukje geschiedenis van deze scheepjes, erg leuk en interessant om te lezen, ook als niet Jupiter bezitter!
Ik kijk nu ook anders naar bijvoorbeeld de werf in Faborg, die hebben trouwens een paar jaar terug een enorme brand gehad.
Ik snap alleen niet de activiteiten op Bogø, aangezien dit een piep klein eilandje is, of is er nog een Bogø ?

Verder petje af voor deze uitgebreide bijdrage, prachtig dat er mensen zijn die hier de tijd voor willen vrijmaken!

Groetjes,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2124
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Oeverloos » 07 Apr 2024, 13:33

Bedankt man!

Het is Bogø By, ten ZO van Vordingborg.

De Jupiter 30 is voor het grootste deel op de Jupiter Werf op Bogø By gebouwd.
Dat blijft zo tot 1978.
De laatste boten werden in december 1978 op de Jupiter-werf gebouwd.
De romp van Jupiter 40 wordt op de Jupiter werf gemaakt en wegens ruimte gebrek vanaf 1966 afgebouwd
op de Roskilde Boatyard van Klaus Baess, die de verkopen van de Jupiter werf regelt.

Vanaf 1979 neemt Faaborg Værft A/S alle activiteiten van Jupiter Werf over.
De oude gebouwen bestaan ​​nog steeds en huisvesten tegenwoordig Jupiter Invest A/S, onderdeel van de Jupiter Group.
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 07 Apr 2024, 19:43

Super leuk Oeverloos!

Geschiedenis is altijd leuk om te weten.
En top dat je hier zoveel tijd in hebt gestoken!!
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor rene79shovel » 08 Apr 2024, 06:38

ben benieuwd hoe het allemaal gaat , en uit ter apel :-) grappig , is echt vlakbij 8-)
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 21 Apr 2024, 16:45

De beste stuurlui zitten op internet, dus ik reken op jullie ;)
Gisteren is de Jupiter 30 (of toch de 33) aangekomen in Ter Apel.
Onder het genot van wat regenbuitjes de buitenkant opgepoetst en op ontdekkingstocht. Uiteraard wou de familie de boot ook graag aanschouwen, dus vandaag voor het eerst echt aan het knutselen geslagen. Dat wil zeggen de schroefas koppelen aan de keerkoppeling en verder nog meer ontdekken.

Een aantal foto's wil ik graag met jullie delen, omdat ik hier een vraagje bij heb....

Allereerst ben ik erachter gekomen dat het tweemaal om de Indenor 6.88 gaat.
Afbeelding

Verder tref ik 4 dieselfilterpotjes aan. Twee zijn ontkoppeld en op elke motor zit er één. Lijkt mij in orde dus. Kunnen de andere twee mooi weg.
Afbeelding Tenzij ik ze wel nodig heb, dan hoor ik het graag. :?:

Uit de dieseltank komen vier koperen buisjes. Voor elke motor twee. Een aanvoerleiding en retourleiding.
Klopt het dat de retourleiding hier vandaan komt?
Afbeelding

Dan heeft de linkermotor (gereviseerd) een andere koeling dan de rechter (origineel voor zover ik weet).
Echter water en lucht apart van elkaar gescheiden. Redt ik mij denk ik wel mee, maar de moertjes op de uitlaat zijn dolgedraaid. Dus nieuw draad tappen. Iemand ervaring mee?
Afbeelding

Dan... wat ingewikkelder: De oliekoeler van de keerkoppeling ligt los van de gereviseerde motor. Aangezien deze op punten anders is dan de originele, kan ik nig niet ontdekken waar en hoe ik deze moet monteren.
Afbeelding

En dan nog een brandende vraag over twee koppelstukjes op tsja, op wat eigenlijk?????
Afbeelding

Voor de liefhebber doe ik er nog twee foto's bij. Van elke motor een.
Linker motor (gereviseerde)
Afbeelding

Rechter (originele)
Afbeelding
P.S: hier zit een ongelooflijk lange zwarte slang aan die koelwater van punt a naar punt b brengt. Beide punten liggen ongeveer 35 cm uit elkaar. Hier kan ik toch gewoon een stuk tussen weghalen?

Voor nu bedankt voor de aandacht en de eventuele reacties.

Martijn
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

Re: Jupiter 30

Berichtdoor Oeverloos » 21 Apr 2024, 22:36

Bakboord motor:
(bakboord is links als je achter het stuur staat en over de boeg kijkt)
Dit is hoogstwaarschijnlijk een door Indenor zelf gemariniseerde motor en geen door Volvo Penta gemariniseerde motor
en is waarschijnlijk van oudere datum dan de stuurboord Volvo Penta MD29a.
Deze Indenor motor is herkenbaar aan de drie rechtopstaande luchtinlaten.
En zou ook een Bowman interkoeler moeten hebben.
Type Peugeot Indenor X6M88AL: 6 cil 2,9 l 88 x 80 92pk 4000 tpm velvet kk

Stuurboord motor:
Een door Volvo Penta gemariniseerde Indenor.
Volvo Penta MD29A (XDP 6.88, 2,9 liter) op basis van de Indenor type X6M88AL. 92 pk 4000 rpm, pleasure rating, tussen 1967-1970

Manual voor de Volvo Penta MD29a
http://www.varen4u.nl/pdfs/volvo/MD_21-29.pdf

De Jupiter was indertijd leverbaar net 2 x Volvo Penta MD29a.
De bakboord motor is waarschijnlijk niet origineel.
Dat deze motor gereviseerd zou zijn is vanaf de foto niet vast te stellen.
Misschien kun je dat in de papieren vinden.
De originele motor is wellicht vervangen door een ouder Indenor exemplaar
omdat die precies op de fundatie past, want het hetzelfde motorblok.

Je hebt dus eigenlijk 2 verschillende motoren met dezelfde motorblokken en dezelfde aantal pk’s,
die door verschillende bedrijven gemariniseerd zijn met een aantal verschillende onderdelen.

Wat je vragen betreft:
Elke motor heeft twee filters voor de brandstof:
een voorfilter/waterafscheider
en een fijnfilter op de motor.

Elke motor heeft een brandstof aanzuig leiding,
Tank, kraan, voorfilter, opvoerpomp op de motor, fijnfilter op de motor, injectiepomp, retour leiding naar de tank.
Dus voor elke motor 1 uit en 1 in de tank.

De buitenwaterkoeling gaat door 2 oliekoelers,
1 voor de smeerolie en 1 voor de olie van de Velvet keerkoppeling.
Dan door de warmtewisselaar om het interne koelwater te koelen
dan via de rubber uitlaatslang om de uitlaat gassen te koelen door de waterlock voor de demping en dan naar buiten

Ik vroeg mij af wat is je vaargebied?
Deze boot haalt 23 knopen en is bedoeld voor de kustwateren,
b.v. bij jou vandaan de Eems richting Borkum en Juist.

Als je op het binnenwater blijft kun je met 2 x 3 cilinder diesels van 33 pk elk toe.
Zelfs met 1x 33 pk diesel.
De romp is waarschijnlijk prima.
Dus de basis is goed.
Het schip heeft zijn sporen verdiend als een zeewaardig ontwerp.

Wat de motoren betreft, daarvoor moet je echt een Peugeot Indenor liefhebber zijn.
Of worden.
Want, heel eerlijk, je staat aan het begin van een lang traject.
Dat geeft niet, want dit is de manier om iets te leren van motoren.
Ik ben ook zo, als watersporter, begonnen in de jaren 70.

Meestal geldt voor deze meer dan 50 jaar oude Indenors,
als ze het doen, vertroetelen,
langzaam op temperatuur brengen, en op tijd olie en koelvloeitstof vervangen.
Maar als ze wat gaan mankeren, kun je ze beter vervangen.
En dat mag dan best na 55 jaar trouwe dienst.

Over Peugeot Indenor motoren:
Zie:
viewtopic.php?f=4&t=8303
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Jupiter 30

Berichtdoor M. Veenhuijsen » 22 Apr 2024, 08:59

Oeverloos, bedankt voor jouw reactie en antwoorden...

Kan het zo zijn dat de Bowman (dat is dat ding waar ik niet van wist wat het was met twee openingen) de functie van de oliekoeling heeft van de keerkoppeling. Kan in dat geval de andere oliekoeler er af?

Verder het antwoord op jouw vraag wat ik eigenlijk met een boot met twee motoren moet die eigenlijk voor kustwateren is: na speuren en speuren op het net kwam ik deze eigenlijk toevallig tegen. Het model sprak mij direct aan en dat hij voorzien was van tweemaal een 6 cilinder was een goede bijkomstigheid. Uiteraard is het plan om in de buurt te varen, maar wil zeker ook een keer het ijselmeer en de wadden op. Niet noodzakelijk dan deze boot, ik weet het...

Echter begin ikzelf ook te twijfelen nu. Twee knoeperds van motoren die nog aangesloten moeten worden, die deels verschillend zijn van elkaar. En dan afwachten hoe zij het gaan doen, ik weet het niet.
Misschien was het een opwelling en kan ik de boot beter wegdoen aan iemand die er iets meer kennis van heeft en net iets handiger dan ik. Hier denk ik nog even over na. Ondertussen de accu's er maar eens aanzetten en kijken wat dat doet.
M. Veenhuijsen
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 02 Apr 2024, 11:11
ligplaats: Ter Apel
info: Jupiter 30 10,3 meter
2 x Volvo Penta md32a

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten