Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor jaccomiranda » 30 Nov 2016, 11:05

Theod schreef:voorstel is reeds goedgekeurd in de 2e kamer, dat lidmaatschap vrijgesteld is had ik ook gehoord maar nergens kunnen lezen.....

@Jacco heb je dit ergens gelezen ? en zo ja waar ? op internet staat er maar bar weinig op

Ik heb me inmiddels ook aangemeld voor een van die bijeenkomsten van het watersportverbond.

Gr
Theo


Lidmaatschap is vrijgesteld van BTW voor een sportvereniging. In het voorstel staat alleen het heffen van BTW over niet sport gerelateerde zaken. Dus als er in de haven zeil- en motorboten liggen dan blijft het een sportvereniging en trek ik de conclusie dat dit BTW vrij blijft. Ik heb nog niets zwart op wit gehad, dus ik wacht rustig af wat de interpretatie wordt van de belastingdienst op de wet.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Noordvaarder » 30 Nov 2016, 13:22

aquanaut schreef:Door simpel btw te gaan heffen bij verenigingen zadelt men de vereniging met de administratie op, het handhavingsapparaat voor het betalen van btw is daar al voor aanwezig.
Om uit te sluiten dat er allerlei bochten gemaakt moeten worden voor mensen die daadwerkelijk sport beoefenen met hun boot (over hoeveel procent zouden we het hebben?) en de daar voor benodigde controles en administratie wordt deze drogreden als kapstok gehanteerd.

Aquanaut


Inderdaad.
En het komt er gewoon op neer,dat er straks geen verenigingshaven meer fatsoenlijk kan bestaan.
Want er zal personeel moeten worden aangetrokken,danwel werk uitbesteed moeten worden,om de administratie te gaan doen.
1 seconde te laat met btw-aangifte, resulteert in een boete van 65 euro.
En bij herhaling wordt je automatisch terug gezet van kwartaal aangifte naar maandaangifte.
Waarom?
Om nog meer boetes te kunnen gaan innen.
Een boete is immers "money money".
De lol is er straks gewoonweg compleet af.
Al schijnt het hier om een Europese regel te gaan, iets dat voor Den Haag positief uitvalt in de richting van de tax, zullen ze nooit gaan dwarsbomen.
En velen kunnen wel gaan roepen,dit gaat niks kosten,die houden anderen een worst voor,want er is straks gewoon 21 procent van de inkomsten weg.
Ook al heb je de mogelijkheid om inkoop-btw te kunnen aftrekken,het kost hoe dan ook geld,want je baten zijn altijd hoger dan je lasten.
En wat is er dan straks aftrekbaar?
Ook de inkopen van de kantine?
Of gaat het enkel om btw afdracht die op liggelden moeten worden geïnt.
In dat geval is er dus wel 21% weg,dat zal dus weer opgehoest moet worden.
En kasboek zal straks niet meer volstaan,er zal ieder jaar een jaarrapport opgemaakt moeten worden.
Als dat in eigen beheer gedaan kan worden,dan is vrijstelling van de btw,die normaal een boekhouder kost ook belast.
De belastingdienst hanteert gewoon standaard minimum tarieven daarvoor.
Wat je er ook van verwacht, er is maar 1 lachende derde.
En dat is kWiebes.

Er is maar één reden te bedenken,waarom er btw dient te worden afgedragen op diensten,want daar valt deze regelgeving onder.
Ze willen in Den Haag gewoon weten, hoe hoog de inkomsten zijn van iedereen die een dienst verleend.
Ook van verenigingshavens,die ook onder de dienstensector vallen, willen ze dat weten.
En ligplaatsen verhuren valt onder een dienst.
En omzet-btw gaan heffen is daar een mooi middel voor.

.., dus ik wacht rustig af wat de interpretatie wordt van de belastingdienst op de wet.
Dit gaat, hoe je het ook wend of keerd, geld kosten.
Noordvaarder
 

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor jaccomiranda » 05 Dec 2016, 15:50

Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Amersfow » 06 Dec 2016, 08:43

Mijn idee; ik ben de pm van onze vereniging (110 leden). Ik denk aan:

- misschien nu in december de 2017 liggeld / contributie facturen versturen? Dan heb ik voor 2017 niks af te dragen of te vorderen. Zou dat mogen?
- BTW nummer aanvragen
- mijn excel/word opzet zo veranderen dat er een BTW regel bijkomt. Dat wordt dan de BTW af te dragen
- bestandje met alle kosten gaan bijhouden met het BTW laag en BTW hoog bedrag
- alles per kwartaal te verzamelen en aan te geven (minimaal is aangifte per kwartaal)
- een vergoeding voor het werk gaan vragen uit de verenigings kas (max 1500).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Dec 2016, 13:16

Amersfow schreef:Mijn idee; ik ben de pm van onze vereniging (110 leden). Ik denk aan:
- misschien nu in december de 2017 liggeld / contributie facturen versturen? Dan heb ik voor 2017 niks af te dragen of te vorderen. Zou dat mogen?

Ja dat mag,heeft niemand iets op tegen.
Of het te bereiken doel hiermee wordt gediend?
Ik denk van niet,want het betreft gelden die op het jaar 2017 rusten.
- BTW nummer aanvragen

Altijd doen, want anders kun je geen btw vorderen en betalen.
- mijn excel/word opzet zo veranderen dat er een BTW regel bijkomt. Dat wordt dan de BTW af te dragen

Heeft niet zoveel nut,want een particulier heeft niks aan een factuur waar btw op wordt vermeld,en wanneer je iemand een btw factuur stuurt,tenzij er liggeld wordt betaald door een "zakelijke klant", die het kan aftrekken als "presentatiekosten".
Het laatste lijkt me niet aannemelijk.
- bestandje met alle kosten gaan bijhouden met het BTW laag en BTW hoog bedrag

Ik denk dat je beter kunt gaan werken met een simpel boekhoudprogramma.
Daarin kun je Grootboekrekeningen gaan aanmaken,en deze instellen welke 6 procent btw hebben ,en welke 21 procent hebben.
Dat is gemakkelijker dan bestanden gaan maken waarin diverse formules moeten komen,die automatisch de gewenste btw hoogtes boeken naar de btw post.
Ik heb jaren gewerkt met Snelstart van Stark Texel.
In het begin had ik Grote Beer Junior,maar dat ging ter ziele,en aan Exact Compact kon ik niet wennen.
- alles per kwartaal te verzamelen en aan te geven (minimaal is aangifte per kwartaal)

Ligt eraan of de belastingdienst dat toestaat,want die bepaald of het een maand ,danwel kwartaal aangifte wordt.
Ben je een keer te laat,dan heb je zowiezo een boete te pakken van 65 euro.
En te laat is niet een dag,maar als hun server verneemt dat je te laat bent, dus dat kan 1 seconde over 12 uur middernacht zijn.
Dan heb je nog 7 dagen de tijd voordat je een aanslag krijgt van 5750 euro.
- een vergoeding voor het werk gaan vragen uit de verenigings kas (max 1500).

En dit wordt een heikel punt.
Ga je dat doen als zelfstandige? Dan ben je BTW daarover verschuldigd,en kan de club deze aftrekken van hun btw.Bij hun is het dan "voorbelasting".
Doe je dat niet als zelfstandige,dan dient er loonbelasting en sociale verzekeringen van worden betaald.
Om dat laatste zal de club niet om staan te springen.

Je moet even goed bedenken dat er meer op je af komt,dan alleen even een kasboek bij te gaan houden.
Toen was het gemakkelijk, inkomsten minus uitgaven is restant voor een leuk feestje.

Nu krijg je 2 feestjes.1 in Den Haag,en een kleinere bij jullie.
Je moet nu alle inkopen uit gaan splitsen op btw nul, btw 6% en btw 21%
Je moet een andministratie bij gaan houden wie een zeil- , danwel een roei- of plezierboot heeft( denk aan sport).
Een "klantenbestand" gaan bijhouden,met wat voor boot ze in de haven liggen, Sport of andere boot
Dus gaan werken met Grootboekrekeningen.
Hetzij op papier, hetzij met een computerprograma.
Elke maand,danwel elk kwartaal BTW aangifte doen.
Elk jaar een jaarrapport (laten) opmaken,en eventueel een suppletie indienen voor te weinig- of teveel betaalde BTW.
Want Den Haag gelooft je niet alleen maar op basis van kwartaal aangiftes.
Daar zal een jaarrapport bij moeten.
Je moet je namelijk nu gaan "verantwoorden" bij kWiebes.
Kortom, je moet nu een administratie bij gaan houden,wat er ook van een bedrijf verlangd wordt.

In principe kunnen jullie beter de boel overdoen aan belanghebbende,want die heeft het veel gemakkelijker.
Die heeft het gedonder van "sport en plezier" niet.
Die moet gewoon op alles BTW betalen,en heeft het boekhoudtechnisch veel gemakkelijker.


Leuker kunnen ze het niet maken,en van de rest van hun zegje klopt ook al geen sodemieter.

Ik lig gelukkig NIET in een clubhaven met de boot,want ik moet er niet aan denken, om de boekhouding te moeten gaan voeren voor een club waartoe ik zelf zou behoren.Want het is vragen om scheve gezichten,vooral als er een "vergoeding" voor gevraagd wordt,wat uiteraard te billijken is.
Maar allemaal de neuzen dezelfde richting op krijgen,dat lukt nergens.
Ik heb 23 jaar lang mijn eigen boekhouding moeten doen voor mijn bedrijf,en ben blij dat het afgelopen is.
Als ZZP-er deed ik alles zelf,alleen mijn jaarrapport liet ik maken door een boekhouder,als kon ik dat in principe zelf ook wel.
Noordvaarder
 

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Theod » 06 Dec 2016, 23:52

Er wordt steeds gesproken over btw op liggelden, maar moet er over entreegelden ook btw worden berekend ?
Kantine omzet was altijd vrijgesteld tot een bepaald bedrag, blijft dat zo ?

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Amersfow » 09 Dec 2016, 08:37

Ik heb als vragen voor onze WSV met alleen ligplaatsen voor motorboten en geen eigen clubbuis, havenmeester, investeringen:

1) Is het akkoord de 2017 facturen in 2016 te versturen en hoef je in 2017 dan nog niets te doen?
2) Betreft het alleen liggelden en dus geen contributie?
3) Als het alleen liggelden betreft, kan ik niets terugvorderen van betaalde BTW? MAW; het hele BTW gedoe befreft afdracht van 21,5% over ontvangen liggelden?
4) Waar moet een administratie aan voldoen? Als het alleen afdracht over liggelden betreft, kan ik dat wel in Excel. En met de kwartaal aangifte.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Dec 2016, 13:06

Amersfow schreef:Ik heb als vragen voor onze WSV met alleen ligplaatsen voor motorboten en geen eigen clubbuis, havenmeester, investeringen:
1) Is het akkoord de 2017 facturen in 2016 te versturen en hoef je in 2017 dan nog niets te doen?
2) Betreft het alleen liggelden en dus geen contributie?
3) Als het alleen liggelden betreft, kan ik niets terugvorderen van betaalde BTW? MAW; het hele BTW gedoe befreft afdracht van 21,5% over ontvangen liggelden?
4) Waar moet een administratie aan voldoen? Als het alleen afdracht over liggelden betreft, kan ik dat wel in Excel. En met de kwartaal aangifte.


1. Heb je het mandaat van de vereniging om nu al de facturen te versturen?
Daar komt bij,dat iedere betaler wettelijk dertig de tijd heeft om te betalen.Dus haal je einde December niet meer.
Er zijn 2 soorten aangiftes normen.Bank datum of factuur datum.
2.Eigenlijk weer antwoord van vraag.Hoe vinden de leden het dat je deze nu al verstuurd?
en hoe wil je de factuur dan opstellen?
Er zal toch op moeten staan, op welk seizoen of jaar het betrekking heeft.
Dus ga je nat als daarop 2017 prijkt.
3.Voor het jaar 2016 kun je niks terugvorderen zolang het wettelijk niet gebaseerd is op 2016.
Gaat de regel in per 1 januari aanstaande,dan zijn btw-kosten a 21%, de voorbelasting dus, gemaakt voor onderhoud van de jachthaven cq ligplaatsen, aftrekbaar van de betaalde btw die geïnt is van leden van de vereniging/cq ligplaathuurders.
Van de betaalde btw is door een club geen terug gave moelijk.
4. Als je dat nu al niet weet, steek dan je licht eens op bij een administrateur.Hiermee geef je namelijk aan, dat de basiskennis die je moet bezitten om een fatsoenlijke administratie te moeten voeren echter ontbreekt.
Neem voor het werk een goedkope zelfstandige adminstrateur,er zijn er genoeg die voor 500 tot 1000 euro per jaar alles doen inclusief btw aangiftes.
Dat is beter dan nu al zitten te worstelen met hoe je een boekhouding moet voeren.
En om eerlijk te zijn, ik ga je hier op een forum niet uitleggen hoe een adminstratie eruit moet zien.
Dit forum is openlijk door geheel Nederland te lezen,en loop ik de kans dat geheel clubvarend nederland mijn adviezen op dat gebied hanteert.
En daar pas ik heimelijk voor.
En als jij dat met een exel bestandje wilt en kunt,is ter jouw verantwoording,daar doe ik geen uitspraken over,want advies van wie dan ook, openbaar gedaan, is rechtsgeldig.
Ik kan alleen maar aangeven, dat iedereen zijn of haar adminstratie moet uitvoeren,naar hetgeen de Belasting van je vraagt, indien je daar mee te maken krijgt,en verder te doen naar eigen inzicht en verantwoording.
Daarom,stop de boel in de spreekwoordelijke "schoenendoos".Zolang je geen aanvragen doet waar een AA- of RB accountant zijn handtekening onder moet zetten,kun je met iemand volstaan die enkel een Becon-nummer heeft bij kWiebes voor het maken van een jaarrapportje.
Bij dat rapportje komt een suppletie waarop staat of je nog iets terug krijgt,of dat je bij moet betalen.
Noordvaarder
 

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 09 Dec 2016, 18:58

Amersfow schreef:1) Is het akkoord de 2017 facturen in 2016 te versturen en hoef je in 2017 dan nog niets te doen?

In principe is de factuurdatum bepalend voor de periode waarin de BTW afdracht plaats moet vinden. De vraag is echter of de belastingdienst daar ook zo maar mee akkoord gaat in dit geval want het mag duidelijk zijn dat dit tot doel heeft om onder de BTW afdracht te komen. Wanneer er betaald wordt is niet van belang, zelfs als iemand de factuur niet betaalt moet je toch de BTW afdragen (maar kun je later bij suppletie terugvragen). Wat Wiebren zegt dat de bank datum bepalend zou kunnen zijn voor BTW afdracht heb ik nog nooit gehoord. Zou wel handig zijn, dan zou je namelijk nooit BTW voor hoeven te schieten.
Amersfow schreef:3) Als het alleen liggelden betreft, kan ik niets terugvorderen van betaalde BTW? MAW; het hele BTW gedoe befreft afdracht van 21,5% over ontvangen liggelden?

Het lijkt mij dat BTW over gemaakte kosten om die liggelden te kunnen innen aftrekbaar is. Dus niet de BTW over een krat bier in de kantine, maar onderhoud aan/aanschaf van bv steigers zijn kosten die gemaakt moeten worden om liggelden te kunnen innen.
Amersfow schreef:4) Waar moet een administratie aan voldoen? Als het alleen afdracht over liggelden betreft, kan ik dat wel in Excel. En met de kwartaal aangifte.

Tja, voor de BTW mag je het allemaal onder elkaar zetten in Excel. Maar als vereniging dien je wel een jaarrekening op te stellen (hoeft niet openbaar te zijn) http://www.ondernemersplein.nl/artikel/welke-gegevens-moet-u-in-de-jaarrekening-opnemen/ dus je kunt het net zo goed meteen goed doen. Ik denk ook dat het verstandig is er iemand bij te halen met kennis. Je kunt dan uiteraard wel zelf de boekingen doen, dat scheelt tijd en daarom geld. Er zijn genoeg simpele gratis boekhoudprogramma's.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Dec 2016, 20:05

ReneDirks schreef: Wat Wiebren zegt dat de bank datum bepalend zou kunnen zijn voor BTW afdracht heb ik nog nooit gehoord. Zou wel handig zijn, dan zou je namelijk nooit BTW voor hoeven te schieten.

Destijds toen ik begon, kreeg ik de keuze ,of bankdatum gebruiken of factuurdatum.
Ik vond factuurdatum toen gemakkelijker.
Want die staat op de factuur,en je moet het consequent doen.
Dat vond ik met bankdatum niet.
Nadeel is inderdaad,dat je dan de btw voorschiet.
Maar als je investereerd,en men wil je factuur doen die eerder dan de aflevering is, kan het weer voordeliger zijn.
Dan schiet je dus niks voor.
Ik noem een voorbeeld:
Investering netto 10.000 euro.Dan is de rekening 12100 euro.
Als men je dan een rekening doet die van een dag eerder is dan dat je btw aangifte kwartaaltermijn afloopt, kan deze nog mooi mee met de aangifte van dat termijn.
Aangezien de meeste facturen 30 dagen als betalings termijn hebben, heb je met een beetje geluk het geld al terug voordat die dertig dagen aflopen.
Je kunt dus het beste bij grotere investeringen een beetje rekening gaan houden met de btw termijnen.
Een beetje goede boekhouder is creatief en zorgt dat je niet teveel betaald.

Aangifte kwartaal 1 moet eind April binnen zijn bij de belasting.
Aangifte kwartaal 2, moet eind Augustus binnen zijn bij de Belasting.
Etc. etc. etc.
Ben je 2 keer niet op tijd, ga je automatisch naar een maandaangifte, om vervolgens steeds vaker de fout in te gaan.
En op fouten staan tegenwoordig boetes.Daar geilen ze op in Den Haag,want dat spekt hun kas.
Hoe gaat de aangifte in zijn werk:
Als je aangifte moet doen, krijg je daarvan een mail van hun( moet je deze instelling daarvan wel zo op hun server hebben ingegeven)
Heb je op tijd aangifte gedaan, dan krijg je weer een mail,dat je het hebt gedaan,als wij domkoppen namelijk niet weten wat wij doen. :o
Heb je verzuimd om aangifte te doen,kan iedereen per ongeluk gebeuren nietwaar,dan volgt GEEN bericht.
Je hebt dan immers nog 7 dagen om je fout recht te kunnen zetten,maar ook daarvan krijg je geen bericht.
Je krijgt pas bericht na circa 23 dagen,als er een aanslag op de mat valt van circa 5750 euro.
Dit is fictief gebaseerd op het gemiddelde van je laatste 12 maandelijkse aangiftes.Fictief dus.
Daarvan moet je 65 euro zowiezo betalen.Dat is de boete.
Plus dat je een (electronisch) verweerschrift moet indienen,waarin je uiteenzet wat de reden is waarom je te laat was.
O ja, en alsnog aangifte doen is wenselijk,want daarmee toon je je omzet aan,en wordt je fictieve aanslag je kwijtgescholden.
Is dan ook je verweer, aannemelijk,dan kijg je,mits het geluk aan jou kant is, je boete ook nog terug.

Heb het 1 keer meegemaakt in 25 jaar tijd, nooit te laat, op 1 keer na dus, vorig jaar wegens ziekenhuisopname,en totaal vergeten mijn btw aan te geven.
Was 20 dagen over de tijd. Had het zelf niet eens opgemerkt, maar kreeg een aanslag van 5750 euro op een fictieve maandomzet.
Leuker konden ze het niet maken,wel een hoop rompslomp krijg je ermee,en een hoop stress. :lol: :lol:
Maar gelukkig had de inspecteur begrip voor mijn verweer,en kreeg ik tot mijn verbijstering,zelfs de boete retour gestort.

O ja, nog een tip.
Is je adminstrateur nu te laat met aangifte te doen,als je dat hebt uitbesteed,dan kun je helaas deze nooit daarvoor aansprakelijk stellen richting de Belastingdienst.
Je bent als ondernemer cq aangever namelijk altijd zelf verantwoordelijk.
Je kunt echter wel de administrateur erop aanspreken en maatregelen richting hem nemen bij een vervolg.

Belastingdienst ,leuker maken ze het nooit. :mrgreen:
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Ideenbus

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast