Amersfow schreef:Mijn idee; ik ben de pm van onze vereniging (110 leden). Ik denk aan:
- misschien nu in december de 2017 liggeld / contributie facturen versturen? Dan heb ik voor 2017 niks af te dragen of te vorderen. Zou dat mogen?
Ja dat mag,heeft niemand iets op tegen.
Of het te bereiken doel hiermee wordt gediend?
Ik denk van niet,want het betreft gelden die op het jaar 2017 rusten.
- BTW nummer aanvragen
Altijd doen, want anders kun je geen btw vorderen en betalen.
- mijn excel/word opzet zo veranderen dat er een BTW regel bijkomt. Dat wordt dan de BTW af te dragen
Heeft niet zoveel nut,want een particulier heeft niks aan een factuur waar btw op wordt vermeld,en wanneer je iemand een btw factuur stuurt,tenzij er liggeld wordt betaald door een "zakelijke klant", die het kan aftrekken als "presentatiekosten".
Het laatste lijkt me niet aannemelijk.
- bestandje met alle kosten gaan bijhouden met het BTW laag en BTW hoog bedrag
Ik denk dat je beter kunt gaan werken met een simpel boekhoudprogramma.
Daarin kun je Grootboekrekeningen gaan aanmaken,en deze instellen welke 6 procent btw hebben ,en welke 21 procent hebben.
Dat is gemakkelijker dan bestanden gaan maken waarin diverse formules moeten komen,die automatisch de gewenste btw hoogtes boeken naar de btw post.
Ik heb jaren gewerkt met Snelstart van Stark Texel.
In het begin had ik Grote Beer Junior,maar dat ging ter ziele,en aan Exact Compact kon ik niet wennen.
- alles per kwartaal te verzamelen en aan te geven (minimaal is aangifte per kwartaal)
Ligt eraan of de belastingdienst dat toestaat,want die bepaald of het een maand ,danwel kwartaal aangifte wordt.
Ben je een keer te laat,dan heb je zowiezo een boete te pakken van 65 euro.
En te laat is niet een dag,maar als hun server verneemt dat je te laat bent, dus dat kan 1 seconde over 12 uur middernacht zijn.
Dan heb je nog 7 dagen de tijd voordat je een aanslag krijgt van 5750 euro.
- een vergoeding voor het werk gaan vragen uit de verenigings kas (max 1500).
En dit wordt een heikel punt.
Ga je dat doen als zelfstandige? Dan ben je BTW daarover verschuldigd,en kan de club deze aftrekken van hun btw.Bij hun is het dan "voorbelasting".
Doe je dat niet als zelfstandige,dan dient er loonbelasting en sociale verzekeringen van worden betaald.
Om dat laatste zal de club niet om staan te springen.
Je moet even goed bedenken dat er meer op je af komt,dan alleen even een kasboek bij te gaan houden.
Toen was het gemakkelijk, inkomsten minus uitgaven is restant voor een leuk feestje.
Nu krijg je 2 feestjes.1 in Den Haag,en een kleinere bij jullie.
Je moet nu alle inkopen uit gaan splitsen op btw nul, btw 6% en btw 21%
Je moet een andministratie bij gaan houden wie een zeil- , danwel een roei- of plezierboot heeft( denk aan sport).
Een "klantenbestand" gaan bijhouden,met wat voor boot ze in de haven liggen, Sport of andere boot
Dus gaan werken met Grootboekrekeningen.
Hetzij op papier, hetzij met een computerprograma.
Elke maand,danwel elk kwartaal BTW aangifte doen.
Elk jaar een jaarrapport (laten) opmaken,en eventueel een suppletie indienen voor te weinig- of teveel betaalde BTW.
Want Den Haag gelooft je niet alleen maar op basis van kwartaal aangiftes.
Daar zal een jaarrapport bij moeten.
Je moet je namelijk nu gaan "verantwoorden" bij kWiebes.
Kortom, je moet nu een administratie bij gaan houden,wat er ook van een bedrijf verlangd wordt.
In principe kunnen jullie beter de boel overdoen aan belanghebbende,want die heeft het veel gemakkelijker.
Die heeft het gedonder van "sport en plezier" niet.
Die moet gewoon op alles BTW betalen,en heeft het boekhoudtechnisch veel gemakkelijker.
Leuker kunnen ze het niet maken,en van de rest van hun zegje klopt ook al geen sodemieter.
Ik lig gelukkig NIET in een clubhaven met de boot,want ik moet er niet aan denken, om de boekhouding te moeten gaan voeren voor een club waartoe ik zelf zou behoren.Want het is vragen om scheve gezichten,vooral als er een "vergoeding" voor gevraagd wordt,wat uiteraard te billijken is.
Maar allemaal de neuzen dezelfde richting op krijgen,dat lukt nergens.
Ik heb 23 jaar lang mijn eigen boekhouding moeten doen voor mijn bedrijf,en ben blij dat het afgelopen is.
Als ZZP-er deed ik alles zelf,alleen mijn jaarrapport liet ik maken door een boekhouder,als kon ik dat in principe zelf ook wel.