Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor quichot » 28 Nov 2016, 21:48

De site van de Belastingen zelf:

Verhuur die altijd belast is met btw

Lees voor

In de volgende 4 situaties is de verhuur van onroerende zaken altijd belast met btw.
•verhuur voor korte periode door een hotel-, pension-, kamp- en vakantiebestedingsbedrijf
•blijvend geïnstalleerde werktuigen en machines
•parkeerruimte voor voertuigen en luchtvaartuigen en lig- en bergplaatsen voor vaartuigen
•safeloketten


Volgens mij staat hier niks over onderscheid motor- en zeilboten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 28 Nov 2016, 21:59

Theod schreef:René, Jacco heeft deze logica gelezen in het artikel waar ik naar verwijs.
Gr
Theo

Ah ja, ik zie het. Want roeiboot is lichamelijke oefening en motorboot niet. Had ik nu toch maar een motorsailer gekocht... Dat maakt het nog veel lastiger, want waar valt die dan onder? Of een motorboot met hulpzeil?
Gewoon simpel houden: of overal BTW over, of nergens BTW over.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor aquanaut » 28 Nov 2016, 23:31

Zelf lig ik niet in een verenigingshaven maar toch.
Als iedere motorboot-vaarder die straks btw mag gaan betalen een klacht indient bij het meldpunt discriminatie.
Dat is het modewoord van tegenwoordig. ;)
Het is natuurlijk van de zotte dat "mijn" buurman met zijn zeilboot geen btw hoeft te betalen omdat hij eventueel zou kunnen sporten met zijn boot.
Ik vind het een vorm van rechtsongelijkheid.
En anders creëren we deze zomer nog een behendigheids-parcours op de Vinkeveense plassen en gaan we daar sporten. :D
Laten het vastleggen als officiele sport (hoe moet zoiets?)
aangezien niet iedereen met een zeilboot speedboot of roeiboot daadwerkelijk sport (over hoeveel procent zouden we het hebben?) is meedoen niet belangrijk.
Als er maar een sport is......

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor quichot » 29 Nov 2016, 00:29

Haha!
Als er punten zouden worden toegekend voor iedere keer dat ik een onoplettende (en dan zeg ik het netjes) medewatersporter NIET heb aangevaren, dan zou het besturen van een motorboot topsport zijn.
IK EIS ONTHEFFING!!! :lol:

Maar serieus: wat een nonsens. Dus varen met een speedboot is sport? Je moet wel erg in de war zijn om zoiets te bedenken. En toerzeilboten? Ooit van gehoord, ambtenaren in het Haagje?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Amersfow » 29 Nov 2016, 09:00

Dit staat op de belastingdienst site; nog geen BTW over liggeld lijkt me.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... renigingen
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor jaccomiranda » 29 Nov 2016, 09:49

Het is nog geen wet, het voorstel ligt nu in de 2e kamer en ze willen het voor het kerstreces nog geaccordeerd hebben voor de invoering van 1 januari.

Voor de duidelijkheid, het betreft btw heffing voor verenigingen die nu nog geen btw heffen over het liggeld. Lidmaatschap blijft btw vrij. Verenigingen met personeel en commerciële haven heffen al btw.

Op 17 november jl is het voorstel in de ministerraad besproken, nu is het afwachten wat de 2e kamer gaat doen. Bij het watersportverbond is wat info te vinden over de wetstekst. Zij gaan de komende tijd wat bijeenkomsten organiseren over de gevolgen.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Theod » 29 Nov 2016, 19:49

voorstel is reeds goedgekeurd in de 2e kamer, dat lidmaatschap vrijgesteld is had ik ook gehoord maar nergens kunnen lezen.....

@Jacco heb je dit ergens gelezen ? en zo ja waar ? op internet staat er maar bar weinig op

Ik heb me inmiddels ook aangemeld voor een van die bijeenkomsten van het watersportverbond.

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor henkvd » 29 Nov 2016, 23:27

Je wordt een beetje verdrietig van het niveau van de diverse bestuurders, wat een kneuzen allemaal, naar mijn mening rammelt dit hele zaakje enorm en klopt er helemaal niets van.


Als je het dan goed wil doen, alles BTW en alleen wat valt als sportvereniging onder NOC NSF is vrijgesteld, doet men dit niet, dan wordt dit een chaos. mastje er op zeiltje er aan, en voor de zekerheid 2 dikke dummy outboards, dan ben je zeker of een powerboat of een zeilboot, Belastingdienst we wensen u veel succes voor 2017 en de jaren erna.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 30 Nov 2016, 10:02

Als lidmaatschap vrijgesteld is, dan contributie omhoog en liggeld naar EUR 1,-/meter/jaar. Problem solved :)
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor aquanaut » 30 Nov 2016, 10:18

Ik denk ook oprecht dat het hele "kan voor sport gebruikt worden" een farce is.

Er wordt al jarenlang onderzoek verricht (destijds in voorbereiding van het invoeren vaarbelasting) waaruit op zeker gebleken zal zijn dat de gemiddelde verenigingshaven welke zich vaak aan "klein" water bevindt voornamelijk bevolkt wordt door motorboten.

De grotere havens welke aan groot water liggen, zijn of commercieel, of er loopt betaald personeel zodat de vrijstelling al niet meer op ging.
Dus de belasting inkomsten was hier al gewaarborgd.
Nu alleen nog een een reden verzinnen om dat gedeelte wat belastingvrij ligt te "knippen en scheren".

Het onderzoek rondom de vaarbelasting had in ieder geval ook als conclusie dat handhaving meer ging kosten als het hele plan zou opbrengen dus is mede daarom "uitgesteld" (uitstel is geen afstel)
Door simpel btw te gaan heffen bij verenigingen zadelt men de vereniging met de administratie op, het handhavingsapparaat voor het betalen van btw is daar al voor aanwezig.
Om uit te sluiten dat er allerlei bochten gemaakt moeten worden voor mensen die daadwerkelijk sport beoefenen met hun boot (over hoeveel procent zouden we het hebben?) en de daar voor benodigde controles en administratie wordt deze drogreden als kapstok gehanteerd.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Ideenbus

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast