Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Theod » 27 Nov 2016, 14:37

Huur van het water van de gemeente zit ook geen btw op, verzekeringen ect ect, het verhaal van dat het geen impact heeft omdat er geen winst wordt gemaakt gaat niet op.

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2016, 15:10

Theod schreef:Huur van het water van de gemeente zit ook geen btw op, verzekeringen ect ect, het verhaal van dat het geen impact heeft omdat er geen winst wordt gemaakt gaat niet op.

Gr
Theo


Eens, ofwel als de BTW belaste inkomsten minus de BTW vooraftrek gelijk aan elkaar zijn, dan is er geen verschil met een situatie van geen BTW verplichting.
Zodra de BTW belaste inkomsten hoger zijn als de BTW vooraftrek wordt de situatie nadelig.
Andersom levert een voordeel op vanwege teruggaaf.
En dit leidt tot de conclusie dat als de winst gelijk of lager is dan de BTW vrije kosten is er niks aan de hand.
En volgens mij is BTW niet verrekenbaar met andere BTW perioden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 27 Nov 2016, 20:17

Yep schreef:En volgens mij is BTW niet verrekenbaar met andere BTW perioden.

Geen idee wat je daarmee bedoelt... maar je moet simpelweg 'af te dragen btw' - 'te vorderen btw' aangeven, dus de periode maakt niet uit. Als je nu een product voor EUR 100 ex inkoopt mag je 21 EUR bij 'te vorderen plaatsen'. Als je vervolgens dat product volgend jaar voor EUR 150 ex verkoopt die je dan EUR 31,50 af te dragen.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Yep » 27 Nov 2016, 21:40

Met 'En volgens mij is BTW niet verrekenbaar met andere BTW perioden.' bedoel ik dat je jaar X niet kunt verrekenen met jaar Y (middelen) zoals dat wel kan met vennootschapsbelasting.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 27 Nov 2016, 22:02

Yep schreef:dat je jaar X niet kunt verrekenen met jaar Y (middelen) zoals dat wel kan met vennootschapsbelasting.

Ah ok, dan snap ik het. Nee, middelen kan niet, want de BTW dient afgedragen te worden in de periode waarin gefactureerd is (maand/kwartaal of jaar). Voor de te vorderen BTW kun je wel een suppletie aanvraag doen, maar dat is voor correcties.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor jaccomiranda » 28 Nov 2016, 10:27

Het wordt een ingewikkeld verhaal en een hoop werk voor de penningmeesters.
De BTW geld voor motorboten en niet voor zeilboten en powerboten. Als je op een deel van je inkomsten BTW moet rekenen kan je dus ook maar een deel van de BTW terugkrijgen. Naast de btw vrije producten en reserveringen.
Dus per saldo gaan de motorboten dus meer betalen, en dat kan per jaar variëren. Zeker als er verschuivingen zijn in de ligplaatsen.
Elk jaar mag je dus gaan berekenen wat het liggeld voor de zeil- en motorboten moet zijn. En mag het bestuur gaan beslissen of je de 'verhoging' van de motor boten over de gehele vereniging uitspreid of niet.
Ik vind het in ieder geval er niet leuker op worden op iets wat ons en de overheid eigenlijk alleen maar geld kost.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Amersfow » 28 Nov 2016, 16:48

Krijgt een vereniging een aanschrijving ofzo? Onze WSV heeft een KvK nummer maar geen BTWnummer. Hoe heet wordt deze soep gegeten?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor henkvd » 28 Nov 2016, 20:37

Zou de Belastingdienst dan even de definities kunnen geven van zeil- motor en powerboot, lijkt me een redelijk kansloos gebeuren voor een afgemeerd object.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor ReneDirks » 28 Nov 2016, 21:40

jaccomiranda schreef:De BTW geld voor motorboten en niet voor zeilboten en powerboten.

Sorry, maar ik vraag me af waar je die logica vandaan haalt? Waarom zouden zeilboten geen BTW hebben? Dus als ik een nieuwe zeilboot ga kopen zou daar geen BTW op zitten? De dienst die de haven levert is een ligplaats en dat zou belast worden. Of dat daar nu een zeilboot, motorboot, roeiboot of niets ligt, het is de dienst (omzet, dus niet inkomsten) die belast is.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: Btw vrijstelling watersportvereningingen gewijzigd

Berichtdoor Theod » 28 Nov 2016, 21:45

René, Jacco heeft deze logica gelezen in het artikel waar ik naar verwijs.

Gr
Theo
Theod
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 16 Jul 2014, 22:21
ligplaats: Rotterdam
info:

VorigeVolgende

Terug naar Ideenbus

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast