Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Stelling van de maand

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor heuvels » 02 Jul 2023, 13:03

laserdevil schreef:Kunnen we dan niet best of both worlds pakken?
Men neme een buitenboordmotor op diesel.
De diesels van tegenwoordig zijn zuinig en schoon.
Waarom niet?
Als het op een motorfiets kan, dan ook wel op een boot(je).
https://www.youtube.com/watch?v=xePknD5eQgU&t=156s
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor chaea » 02 Jul 2023, 13:22

Yanmar heeft outboard diesels op de markt gehad, is kennelijk geen groot succes geworden. Ben er slechts sporadisch 1 tegen gekomen, ik meende dat een lifeboat van de Oerd of Sier 1 had ( veerboot Ameland) maar kan ook in de war zijn met die van Schiermonnikoog.
Ik ben slecht 1 in de handel tegengekomen maar die ging zwaar boven zijn werkelijke waarde van de hand.

Je hebt tegenwoordig ook Oxe diesels outboard, maar die beginnen vanaf 150 pk, voor de meeste plezierboten toch wel aan de zware kant.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor bas » 02 Jul 2023, 13:32

Kunnen we dan niet best of both worlds pakken?
Men neme een buitenboordmotor op diesel.
De diesels van tegenwoordig zijn zuinig en schoon


We hebben toevallig hier op het werk nu 2 Dtorque (yanmar) dieselbuitenboordmotoren draaien sinds een 3/4 jaar. 50 pk het stuk. Aanschafprijs ongeveer 4x als een 50pk benzine en het formaat en gewicht zijn ook fors meer.
Reden voor diesels was het eeuwige gezeik met verouderde benzine en de opslag van losse cans benzine waar klassebureu/verzekering weer 100 eisen aan gaan stellen.
Lang verhaal maar eigenlijk hebben we tot nu toe precies hetzelfde gezeik als met de benzinemotoren. Scheepsdiesel doen ze het niet op, dan zit alles ook in no-time verstopt dus alsnog gezeul met cans voor betere diesel met dito opslag, welke dan wel weer veel sneller verouderd. We hadden er goeie hoop op maar tot nu toe zitten er meer sleutelbeen dan draaiuren aan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor chaea » 02 Jul 2023, 16:53

Waarschijnlijk is jouw praktijkervaring de reden dat deze motoren amper verkocht worden.
Het klinkt mooi maar kennelijk niet gangbaar genoeg.

Zelfde trouwens mbt de propaan motortjes, Mercury heeft ze maar ik kom ze eigenlijk niet tegen.
Wat ik vervelend vind aan gas is dat het zo makkelijk bevriest waardoor je op den duur niet de volledige capaciteit kan gebruiken.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor bas » 02 Jul 2023, 17:29

Dat, en dik 20k voor een 50pk. Dan moet je heel wat uren maken wil dat uit kunnen.
Jaar of 20 terug was speedboten met een diesel ineens een dingetje omdat de benzineprijs omhoog schoot. Dat verdween ook net zo snel als dat het kwam, kon ook niet uit.

Zelfde trouwens mbt de propaan motortjes, Mercury heeft ze maar ik kom ze eigenlijk niet tegen.
Wat ik vervelend vind aan gas is dat het zo makkelijk bevriest waardoor je op den duur niet de volledige capaciteit kan gebruiken.

Voor de scouting ook naar gekeken idd omdat het daar ook altijd gezeik is met benzine. Ik zie er ook geen voordelen in. Voor zover ik weet ook enkel 5 pk motortjes . Denk dat je dan beter gelijk over kan gaan op elektrisch.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jul 2023, 18:04

chaea schreef:Wat ik vervelend vind aan gas is dat het zo makkelijk bevriest waardoor je op den duur niet de volledige capaciteit kan gebruiken.

Niet helemaal waar dit is de reden dat bij outogas de verhouding tussen propaan/Butaan somer's en zwiters's wijzicht en de verbrandingswarmte is op diverse manieren toe te passen om bij het verdampen van het gas warmte toe te voegen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Buitenboordmotor voorkeur boven binnenboord

Berichtdoor chaea » 02 Jul 2023, 19:01

Ik had het vooral over de wat simpeler gasverbranders, zoals kacheltjes of bijv onkruidbranders.
Deze motortjes van Mercury zitten ook zo aangesloten, vandaar mijn vrees daarin.

Maar wellicht zit ik daarmee fout.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten