Pagina 3 van 3

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 00:23
door quichot
Bericht door quichot » do 12 dec 2013, 19:36

Ik herinnerde mij opeens dat ik destijds aan boord een schetsje heb gemaakt van die enorme motor. Uiteraard vér voor de digitale fotografie, laat staan de smart Phone, dus dan rest het ouderwetse handwerk. Let op de grootte van dat mannetje dat op cilinder 6 bezig is. Een eigen eilandje, met een eigen bruggetje. Maar wat wil je met een boring van 900 mm bij een slag van 1 meter 70!
Afbeelding

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 11:43
door Klaver vier
Gisteravond op tv gekeken naar het grootste container schip ter wereld,2x44000 pk en een anker van 31ton.Ongelooflijk dat ze dat schip in 38 weken gebouwd hebben,400 meter lang 60 meter breed.Ruimte voor 18 duizend containers.Ook was te zien hoe het schip vervormde bij windkracht 8. Wat ik mij niet voor kan stellen is dat dit schip erg lang mee gaat met deze vervorming en deze onnoemelijke krachten.Ze zijn van plan om er nog 18 of19 te bouwen,ik hoop dat het goed blijft gaan want als er met zo iets wat mis gaat is het echt mis.Je moet er maar niet aan denken.Ik zou er niet op durven met windkracht 8 Gr René ( De Stoere).

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 13:12
door MaartenKlop
Ja een mooie docu op Discovery. Ik ben enkele jaren terug op de Estelle Maersk geweest, een E-klasse schip met een cap. van ruim 14.000 TEU. Best imponerend als je in zo'n schip loopt. Op dat moment was dat de grootste containercarrier, nu dus al niet meer. Wel leuk om te vermelden dat deze grote jongens niet eens de havens hier in kunnen als ze vol geladen zijn, wellicht dat de nieuwe ECT terminal op Maasvlakte inmiddels wel diep genoeg is/wordt.

Die scheepsvervormingen zijn en zullen altijd de beperkende factor blijven voor nog grotere schepen. Ik heb me eens laten vertellen dat de vervorming van de schroefas ( 1 - 2 m diameter, 40 - 50 m lang) het eerst in de knel komen.

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 15:20
door quichot
Die vervorming behoedt die schepen juist voor breuk. Het gaat om gecalculeerde torsie, opgevangen door enorme, van boeg tot achteruit doorlopende kokerbalken, van speciaal daartoe vervaardigd staal. Die opnames voor de kust van India, met golven van 11 meter hoog, waren spectaculair. Haast niet voor te stellen dat zelf die reus daar een notendopje wordt.

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 22:46
door vuuren1
Bericht door quichot » do 12 dec 2013, 19:36

Ik herinnerde mij opeens dat ik destijds aan boord een schetsje heb gemaakt van die enorme motor. Uiteraard vér voor de digitale fotografie, laat staan de smart Phone, dus dan rest het ouderwetse handwerk. Let op de grootte van dat mannetje dat op cilinder 6 bezig is. Een eigen eilandje, met een eigen bruggetje. Maar wat wil je met een boring van 900 mm bij een slag van 1 meter 70!


Re:

Ja dat was zeer wel mogelijk een Stork Hotlo (op diverse -kerkboten- van de VNS geïnstalleerd).
Er is (of binnenkort, er was..) er nog eentje van over die de stichting SOS Hotlo wilde redden (www.sos-hotlo.nl ).

Gaat helaas niet lukken na de vele inspanningen.
De bedoeling was dat de allerlaatste Stork hotlo naar Hengelo zou komen en de plannen waren al ver gevorderd.
Het verhaal loopt vast op de autoriteiten die dwars liggen, ofwel die droom is over..

Erg jammer..

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 27 Dec 2013, 10:32
door quichot
Ja, erg jammer.
Overigens was de Stork van de Westerkerk het SW-type als ik mij goed herinner, maar erg groot was het verschil met Hotlo niet.

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

BerichtGeplaatst: 21 Nov 2015, 18:27
door Jan Huibers
Even dit draadje opgezocht weer... Gisteren een dagje met de Historische bergingsjager De Holland wezen varen. Dit weekend zijn er de zogenaamde 'zeebenentochten'. We hadden alleen een redelijk makke zee met buiten de eilanden wind west 7, maar we hadden tot halverwege de middag een redelijk zonnig dagje dus het was genieten van het heerlijke geluid van de 10cill Werkspoor in het zonnetje, lachen om de waaghalzen die toch naar voren lopen buitengaats en goeie soep slurpen.

Afbeelding

Afbeelding