Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Stelling van de maand

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Dec 2013, 20:03

Bericht door Jan Huibers » vr 06 dec 2013, 22:04

Laatste schip waarop ik gevaren heb lag/ligt 2x 600pk 2takt diesel van detroit.... Oorverdovend gekrijs in de machinekamer zeg. Maar als ik een echte luchtgestarte langzaamloper hoor vindt ik dat wel genieten hoor.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 20:04

Bericht door vuuren1 » vr 06 dec 2013, 22:24

Jan Huibers schreef:
Laatste schip waarop ik gevaren heb lag/ligt 2x 600pk 2takt diesel van detroit.... Oorverdovend gekrijs in de machinekamer zeg. Maar als ik een echte luchtgestarte langzaamloper hoor vindt ik dat wel genieten hoor.




Ik heb (vrij intensief) met Detroit Diesels gewerkt en ook gevaren.
Veel lawaai maar een uniek concept motor wat vanaf 1930 tot op heden nog bijna hetzelfde is.
Sinds de stevigere milieueisen zijn deze 2-tact diesel verboden om nieuw in te bouwen, anders had dit concept nog lang mee kunnen gaan.

Heel knap om toen al modulair samengestelde motoren te maken waarvan het idee het 70 jaar heeft volgehouden!
De enige aanpassingen in de tijd waren feitelijk het introduceren van 4 kleppen per cilinder ipv 2 (toen hadden automobiel fabrikanten daar nog nooit van gehoord..).
Verder een paar kleine wijzigingen om het vermogen te optimaliseren en iets rook weg te nemen.
(o.a. andere spoelpoortvorm en andere injectors)

Een vriend van ons heeft een ex-sleepboot met een Gray-Marine motor (Detroit 6-71, 150 pk). Die motor is 50-60 jaar oud en loopt als een klok (rookvrij).

De luchtgestarte motor die je bedoelt is volgens het boekje geen langzaamloper maar een middel-snelloper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Dec 2013, 20:04

Bericht door Jan Huibers » vr 06 dec 2013, 22:44

Ik bedoelde met luchtgestart zoiets als in zeesleper de Holland ligt. 10cill lijn en luchtgestart. Ben een keer een rondje Noordzee meegevaren... Maar in de haven stond in bij het wegvaren en weer terugkomen bovenop het bordes naast de motor.. Motor uit-nokkenas keren-luchtstart-100toeren maken-motor uit-nokkenas keren..... Echt heel mooi!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Dec 2013, 20:05

Bericht door De Stoere » vr 06 dec 2013, 23:10

Ik ga soms een keer zeevissen op makreel,op de Nestor vanuit den helder.Dit schip heeft een industrie direct omkeerbare motor,ik vraag dan altijd of ik even in de machine kamer mag kijken,zo mooi om te zien en vooral om te horen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor quichot » 11 Dec 2013, 20:05

Bericht door quichot » za 07 dec 2013, 09:10

Ik heb het voorrecht gehad een reis te mogen maken als 'jongen' (dat was destijds een officiële rang, zij het zowat de allerlaagste) a/b van de Westerkerk.
Daarin stond een 6 cilinder Stork van 18.000 apk, een omkeerbare langzaamloper. Dat monster was zo groot, dat de afstand van cilinder 1 tot cilinder 6 de hele langsliggende gang besloeg waaraan de hutten en de verblijven lagen, en hij liep zo langzaam, dat je, als je wacht te kooi had en de slaap niet kon vatten, onwillekeurig lag te wachten tot 'jouw' cilinder aan de beurt was.
Bij manoeuvres liet ik me als het even kon insluiten in de machinekamer. Eenmaal binnen mocht je er niet meer uit, want die hele balzaal van zo'n 15 meter hoog werd op overdruk gezet om de tu
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Dec 2013, 20:06

Bericht door Jan Huibers » za 07 dec 2013, 18:09

Hans, de Holland heeft een 10cill Werkspoor met een max toerental van 275 rpm. Geen medium-speed lijkt me.

http://www.zeesleepbootholland.nl/schip/?ref=32

Ohw, ze hebben ook een hele goede kombuis :D en een goedgevulde bar 8-)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 20:06

Bericht door vuuren1 » za 07 dec 2013, 23:11

Jan 275 rpm is een twijfelgeval.
Medium speed zit daar eigenlijk net boven.
Ik ken de Werkspootrmotor van de Holland.

De Stork van quichot is zeker een langzaamloper.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor quichot » 11 Dec 2013, 20:07

Bericht door quichot » zo 08 dec 2013, 08:10

Jan Huibers schreef:
Ohw, ze hebben ook een hele goede kombuis :D




Mij werd als groentje door matroos Mastenbroek, de naam zal ik nooit vergeten, op dag één al te verstaan gegeven dat ik van de totale bemanning van 36 (kom daar vandaag de dag 's om!) er 2 te vriend moest houden: De ouwe en de kok! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Dec 2013, 20:07

Bericht door Jan Huibers » zo 08 dec 2013, 11:01

quichot schreef:
Mij werd als groentje door matroos Mastenbroek, de naam zal ik nooit vergeten, op dag één al te verstaan gegeven dat ik van de totale bemanning van 36 (kom daar vandaag de dag 's om!) er 2 te vriend moest houden: De ouwe en de kok! :lol:




Een op ervaring gebaseert advies waarschijnlijk :D

Mischien is het een leuk plan om in het voorjaar een keer een rondje mee te varen met de Holland met forumleden??
Er is zoveel te zien op dat schip! Veel dingen zijn zoals ze vroeger waren zoals de kaartenkamer en waar de marconist zat. En genieten van die dikke werkspoor natuurlijk...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 20:16

Bericht door vuuren1 » zo 08 dec 2013, 17:24

De 10 cilinder Werkspoor motor van de Holland is zeker indrukwekkend!
Ze hebben voldoende reservedelen vanuit een gesloopt gemaal met hetzelfde type motoren.

Toch vindt ik de sleepboot Elbe qua lijnen een stuk mooier.
De Clyde (zusterschip van de Elbe) vaart al jaren als jacht rond.
De Smit zeeslepers vielen op vanwege hun mooie lijnen.
Elbe en zusterschip:
http://www.youtube.com/watch?v=IaKhiP6_Vus

De Elbe en ook het zusterschip Seawolf (ex. Clyde) is voorzien van 2 6-cilinder Smit-MAN motoren (nog origineel vanaf de nieuwbouw) die middels een pneumatische koppeling aan 1 schroefas zijn gekoppeld.
Zo kon men ook met 1 motor varen als er geen sleep achter hing en/of er onderhoud moest worden gepleegd aan de andere motor.
De motoren van de Seawolf zijn ietwat aangepast met o.a. een automatisch smeersysteem (voor de klepbeweging) zodat de machinekamer minder aandacht nodig heeft.
(Vroeger liep men met een olie kannetje rond)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten