Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Stelling van de maand

Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Faber58 » 11 Dec 2013, 19:58

Bericht door Faber58 » zo 01 dec 2013, 20:45

Dag allemaal,

Een vreemde vraag aan de techneuten misschien, waarmee ik al een tijdje mee rondloop.
Je hoort wel eens mensen (ook booteigenaren), motoren vergelijken aan de hand van hun prestaties. Soms uit de hand van een boekje of de gegevens van de fabrikant. Dit zal ik maar de "officiële" prestaties noemen.
Daarnaast wordt er ook gesproken over de "werkelijke" prestaties, al dan niet omhuld door de liefde of haat van de eigenaar voor zijn krachtbron. Of het verlangen naar een nieuwe motor en daarbij een hypothetische verbetering van de prestaties... Hierbij gaat het vaak niet alleen om het aantal pk's maar een wat complexer mix van gevoel en werkelijkheid, plus de ervaringen, tijdens het varen bijvoorbeeld.

Voorbeeld:Twee buitenboordmotoren van 10 pk en uitgerust met precies dezelfde schroeven, leveren heel verschillende prestaties. De een is een wat ouderwetse 2-takt, de andere een 4 takt. Het lijkt of de tweede meer, hoe zal ik het zeggen, "trekvermogen" levert.
Nog een: Het verschil tussen twee 4-takt diesel met hetzelfde vermogen. een nieuwe, snel draaiende diesel en antieke langzaam lopende. Verschil is volgens mij heel voelbaar.
Ik weet niet of dit nou echt een nieuw topic is maar zou dit ook de verschillen in vaarprestaties kunnen verklaren?
Natuurlijk zijn ook andere aspecten van de boot heel belangrijk.
Maar wat als het precies dezelfde boot is? Met dezelfde romp, met hetzelfde gewicht en met net zoveel pk's, maar wel heel verschillende motoren?
Zou koppel, naast pk's, ook heel belangrijk kunnen zijn?
Waarom trekt een Kromhout of een Industrie uit het jaar nul een zware schuit met 30 pk's zo makkelijk?
Pk's werden vroeger ook op dezelfde manier berekend? Koppel toch ook?
Of is dit pure verbeelding die nergens op gebaseerd is?
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Dec 2013, 19:58

Bericht door De Stoere » zo 01 dec 2013, 21:30

Koppel is eigenlijk kracht bij laag toerental.Grote boring lange slag laag toeren is veel kracht.Hoge toeren motoren geven pas kracht bij een wat hoger motor toerental.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 11 Dec 2013, 19:59

Bericht door Jan Huibers » zo 01 dec 2013, 21:59

De Stoere schreef:
Koppel is eigenlijk kracht bij laag toerental.Grote boring lange slag laag toeren is veel kracht.Hoge toeren motoren geven pas kracht bij een wat hoger motor toerental.Gr René ( De Stoere).



Koppel (NM) is wel meer als kracht bij een laag toerental.
De kracht die door de verbranding op de zuiger wordt uitgeoefend en via de drijfstang naar de krukas wordt afgevoerd, veroorzaakt op de krukas een koppel.
Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. En dat is vaak niet bij een laag toerental, alleen bij oudere scheepsmotoren. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.
De koppelkromme geeft het verloop van de vullingsgraad aan.
Als vuistregel kan men gebruiken:

Vermogen: 9 kW (12 pk) per liter motorinhoud per 1000 toeren.
Koppel: 85 Nm per liter motorinhoud.

Verder zijn er nog veel meer zaken die het verschil maken, reductie keerkoppeling en schroef en ik denk dat Hans van Vuuren een nog wel langer lijstje kan maken.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Dec 2013, 19:59

Bericht door De Stoere » zo 01 dec 2013, 22:15

Daar heb je helemaal gelijk in Jan.Ik bedoel ook eigenlijk te zeggen dat de oude motoren hun kracht hebben bij een laag toerental en de motoren die wat nieuwer zijn hebben hun kracht pas bij een hoger toerental.Uiteraard spelen er veel meer factoren een rol.Maar wat ik dus bedoel is dat de oudere motoren veel kracht hebben bij een laag toerental,dus bij laag toerental veel koppel.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Klaver vier » 11 Dec 2013, 20:00

Bericht door De Stoere » zo 01 dec 2013, 22:36

Wat ik vreemd vindt.als ik het uitreken bij mijn motor( 12,7 liter v8 ) zou deze dus bij 1000toeren 152.4 pk leveren.Dus bij 2000 toeren 304,8 pk.In werkelijkheid geeft deze motor gemeten 240pk bij 2300 toeren dus aanzienlijk minder.Mijn vraag waar zit dit dan in.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Faber58 » 11 Dec 2013, 20:00

Bericht door Faber58 » ma 02 dec 2013, 20:37

1rpm = 0.104720 rad/sec

Even het voorbeeld van mijn motor: Een Petter AV2 2cyl 10pk bij 1200toeren.

10 hp (10*745.6W) bij 1200 rpm (=125.664 rad/sec)

T=P/n
T=7457/125.664
T=59.34 Nm

Hebben we hier wat aan….? Met bovenstaande formule, kun je zelf ook narekenen voor el
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 20:01

Bericht door vuuren1 » do 05 dec 2013, 21:31

Allemaal indianenverhalen over koppel. (ofwel:Flauwekul)..

Het maximale koppel van een motor staat in een grafiek en de koppelkromme geeft aan bij welk toerental het maximale koppel geleverd KAN worden.
Als je daar van wilt profiteren moet je de scheepsschroef zodanig laten aanpassen dat je bij het gemiddelde bedrijfstoerental de motor optimaal belast volgens de vermogens/toerental en koppelgrafiek.

In de praktijk werkt dat nooit omdat een vaste schroef maar bij 1 toerental optimaal kan presteren.
U leest het goed: É'én toerental.
In de praktijk varen we weinig of nooit altijd op dat ene toerental, dus hebben we er niks aan.

Nu varen we allemaal met snellopers (met een breed toerenbereik) de antieke gloeikopmotoren draaiden veel langzamer en vooral meestal op vol vermogen.
Daarbij hing daar een (in vergelijking zeer) grote schroef aan (met 3 balden) die ook weinig omwentelingen maakte.
Die 20 pk Kromhout leverde idd ook relatief veel koppel in zijn beperkte toerengebied.
Bij een trekproef kan een 20-30 pk gloeikopmotor het zomaar winnen van een Daf 575 met 105 pk..

De Daf heeft een sneldraaiende kleine schroef en de sleepboot met een gloeikopmotor een veel grotere, de scheepsschroef is dus van grote invloed omdat die uitvinding nooit veel rendement heeft opgeleverd.
Vermogenskeuze is dus zeer relatief en bij sneldraaiende motoren kan je meer rendement halen door een straalbuis of en verstelbare schroef toe te passen.

Conclusie: het gaat vooral om de samenstelling van het volledige plaatje.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Stylerider » 11 Dec 2013, 20:01

Bericht door Stylerider » vr 06 dec 2013, 15:52

Als die langzaamlopers met die grote schroef zo effiecient zijn waarom varen we niet allemaal met een hele grote schroef met grote overbrenging van zeg maar 15:1?

Ik begrijp dat de keerkoppeling het dan wat zwaar te verduren krijgt maar dat lijkt me een kwestie van goed ontwerpen.

Bas
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Faber58 » 11 Dec 2013, 20:01

Bericht door Faber58 » vr 06 dec 2013, 18:32

Het is ook een probleem van ruimte en gewicht.
Die langzaamlopende motor weegt vaak heel wat meer. En is ook veel groter dan zijn equivalent in vermogen bij een sneldraaiende motor. Voor de pleziervaart is het natuurlijk een luxe om meer ruimte voor je passagiers en spulletjes aan boord te hebben dankzij een kleinere motor.
Maar toen de sneldraaiende motoren op de markt kwamen, waren bv vissers en binnenvaarders wel heel blij. Ze konden opeens een paar ton extra vracht meenemen ipv een motor met de vorm en het gewicht van kathedraal van oud ijzer onderdeks.Faber58 » vr 06 dec 2013, 18:32
Het is ook een probleem van ruimte en gewicht.
Die langzaamlopende motor weegt vaak heel wat meer. En is ook veel groter dan zijn equivalent in vermogen bij een sneldraaiende motor. Voor de pleziervaart is het natuurlijk een luxe om meer ruimte voor je passagiers en spulletjes aan boord te hebben dankzij een kleinere motor.
Maar toen de sneldraaiende motoren op de markt kwamen, waren bv vissers en binnenvaarders wel heel blij. Ze konden opeens een paar ton extra vracht meenemen ipv een motor met de vorm en het gewicht van kathedraal van oud ijzer onderdeks.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Dec 2013, 20:02

Bericht door vuuren1 » vr 06 dec 2013, 20:19

Stylerider schreef:
Als die langzaamlopers met die grote schroef zo effiecient zijn waarom varen we niet allemaal met een hele grote schroef met grote overbrenging van zeg maar 15:1?

Ik begrijp dat de keerkoppeling het dan wat zwaar te verduren krijgt maar dat lijkt me een kwestie van goed ontwerpen.

Bas



Klopt wat Faber58 schrijft.
In kleinere schepen (t/m binnenvaart) kom je snellopers (ca.1800) tegen of middelsnellopers (ca. 750 rpm).
In jachtjes is het gemiddeld 3000 rpm omdat ruimte daar nog belangrijker is (ofwel wij vinden het belangrijk).

In de vrachtvaart/visserij is het brandstofgebruik wel belangrijk maar het is een afweging of je een middel snellopende motor kiest en minder vracht mee kan nemen of een snelloper die veel compacter is.

In de zeevaart verstoken grote containerschepen tienduizenden tonnen brandstof per etmaal en dan kom je geen snellopers tegen maar kathedraal-machines.
Een mooi voorbeeld (kijk ook even bij de technische gegevens voor de maten):
http://www.wartsila.com/en/engines/low- ... RT-flex96C

De zo groot mogelijke schroef is een prima opmerking maar ook dat is wikken en wegen m.b.t. de diepgang en de onderwatervorm van het vaartuig.

We hebben de Dutch Tender eigenlijk vanaf een schroefraam ontwikkeld; ofwel zijn we begonnen om tot een diameter van 23-24 inch kwijt te kunnen.
Groter heeft geen zin omdat jachtkeerkoppelingen tot een reductie van 3:1 gaan.
In de praktijk is voor die 10 meter boot (ca. 9 ton) 40 pk ruim voldoende en is het brandstofverbruik gemiddeld ca. 2 liter per uur.
(gemiddeld wil zeggen: over een vakantie gemeten, bij constant volgas is het 8 liter per uur)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten