Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Stelling van de maand

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 00:23

Bericht door quichot » do 12 dec 2013, 19:36

Ik herinnerde mij opeens dat ik destijds aan boord een schetsje heb gemaakt van die enorme motor. Uiteraard vér voor de digitale fotografie, laat staan de smart Phone, dus dan rest het ouderwetse handwerk. Let op de grootte van dat mannetje dat op cilinder 6 bezig is. Een eigen eilandje, met een eigen bruggetje. Maar wat wil je met een boring van 900 mm bij een slag van 1 meter 70!
Afbeelding
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 11:43

Gisteravond op tv gekeken naar het grootste container schip ter wereld,2x44000 pk en een anker van 31ton.Ongelooflijk dat ze dat schip in 38 weken gebouwd hebben,400 meter lang 60 meter breed.Ruimte voor 18 duizend containers.Ook was te zien hoe het schip vervormde bij windkracht 8. Wat ik mij niet voor kan stellen is dat dit schip erg lang mee gaat met deze vervorming en deze onnoemelijke krachten.Ze zijn van plan om er nog 18 of19 te bouwen,ik hoop dat het goed blijft gaan want als er met zo iets wat mis gaat is het echt mis.Je moet er maar niet aan denken.Ik zou er niet op durven met windkracht 8 Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor MaartenKlop » 25 Dec 2013, 13:12

Ja een mooie docu op Discovery. Ik ben enkele jaren terug op de Estelle Maersk geweest, een E-klasse schip met een cap. van ruim 14.000 TEU. Best imponerend als je in zo'n schip loopt. Op dat moment was dat de grootste containercarrier, nu dus al niet meer. Wel leuk om te vermelden dat deze grote jongens niet eens de havens hier in kunnen als ze vol geladen zijn, wellicht dat de nieuwe ECT terminal op Maasvlakte inmiddels wel diep genoeg is/wordt.

Die scheepsvervormingen zijn en zullen altijd de beperkende factor blijven voor nog grotere schepen. Ik heb me eens laten vertellen dat de vervorming van de schroefas ( 1 - 2 m diameter, 40 - 50 m lang) het eerst in de knel komen.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor quichot » 25 Dec 2013, 15:20

Die vervorming behoedt die schepen juist voor breuk. Het gaat om gecalculeerde torsie, opgevangen door enorme, van boeg tot achteruit doorlopende kokerbalken, van speciaal daartoe vervaardigd staal. Die opnames voor de kust van India, met golven van 11 meter hoog, waren spectaculair. Haast niet voor te stellen dat zelf die reus daar een notendopje wordt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor vuuren1 » 25 Dec 2013, 22:46

Bericht door quichot » do 12 dec 2013, 19:36

Ik herinnerde mij opeens dat ik destijds aan boord een schetsje heb gemaakt van die enorme motor. Uiteraard vér voor de digitale fotografie, laat staan de smart Phone, dus dan rest het ouderwetse handwerk. Let op de grootte van dat mannetje dat op cilinder 6 bezig is. Een eigen eilandje, met een eigen bruggetje. Maar wat wil je met een boring van 900 mm bij een slag van 1 meter 70!


Re:

Ja dat was zeer wel mogelijk een Stork Hotlo (op diverse -kerkboten- van de VNS geïnstalleerd).
Er is (of binnenkort, er was..) er nog eentje van over die de stichting SOS Hotlo wilde redden (www.sos-hotlo.nl ).

Gaat helaas niet lukken na de vele inspanningen.
De bedoeling was dat de allerlaatste Stork hotlo naar Hengelo zou komen en de plannen waren al ver gevorderd.
Het verhaal loopt vast op de autoriteiten die dwars liggen, ofwel die droom is over..

Erg jammer..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor quichot » 27 Dec 2013, 10:32

Ja, erg jammer.
Overigens was de Stork van de Westerkerk het SW-type als ik mij goed herinner, maar erg groot was het verschil met Hotlo niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vermogen? Koppel? Vaarprestaties?

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Nov 2015, 18:27

Even dit draadje opgezocht weer... Gisteren een dagje met de Historische bergingsjager De Holland wezen varen. Dit weekend zijn er de zogenaamde 'zeebenentochten'. We hadden alleen een redelijk makke zee met buiten de eilanden wind west 7, maar we hadden tot halverwege de middag een redelijk zonnig dagje dus het was genieten van het heerlijke geluid van de 10cill Werkspoor in het zonnetje, lachen om de waaghalzen die toch naar voren lopen buitengaats en goeie soep slurpen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten