Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Stelling van de maand

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Roelof » 13 Aug 2020, 16:55

Idd. een topic wat regelmatig herhaald wordt....
Dit geeft aan dat de regelgeving en aansluitend het gebrek op toezicht door de overheid op de (werkende) faciliteiten enorm faalt en frustrerend is.

Het gros van de booteigenaren doet hun best om aan de regels te voldoen en bouwt een fecaliëntank in, ook als hiervoor kostbare ruimte moet worden opgeofferd. Als gevolg van een nalatende overheid worden de bootbezitters vervolgens genoodzaakt om de tank alsnog te ledigen op het open water.

Heb afgelopen winter een vuilwatertank ingebouwd en deze "zeg en schrijf" 1 keer kunnen legen in Leeuwarden. Tijdens de rest van de vakantie (12 dagen) 2 keer aangelegd bij een niet werkend afgifte station. Het gevolg: diverse keren de tank gedeeltelijk leeggemaakt op ruim vaarwater (geprobeerd om zwemwater te vermijden) en nu na beëindiging van de vakantie de tank nagenoeg vol is.
Komende dagen zal ik de inhoud via jerrycans legen in het toilet van de jachthaven.

Ben zelf voorstander van afgifte stations waar je dmv eigen pomp kunt afgeven aan de wal, dit zou voor de afgifte punten ook een simpele (goedkopere) aanpassing zijn: alleen een aansluiting op de riolering in de buurt van de waterkant, (een problematische) afzuigingsinstallatie is niet nodig.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Amersfow » 13 Aug 2020, 17:10

Vriend van me heeft een binnenvaartschip, met vw tank. Daarin wordt alles netjes opgevangen. En als die vol is wordt die geloosd, daar waar die op dat moment is
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Kwokko » 13 Aug 2020, 17:29

Amersfow schreef:En als die vol is wordt die geloosd, daar waar die op dat moment is

En als dat dan toevallig op één van de Friese meren is,ook nog in de buurt van een zwemplek,dan heb je dus daar de "poppen aan het dansen",als die daar de waterkwaliteit aan het opmeten zijn.
En op wie zijn of haar bordje komt dat dan te liggen?
Juist ja, daar hoef je maar één keer naar te raden.
Je kunt als overheid namelijk gemakkelijker tegen een plezierbootvaarclub aan schoppen,
dan tegen een beroepsvaartsector,want dan krijg je deze tegen je in het harnas.
En die binnenvaartschipper mag dat gewoon doen,omdat deze NIET onder de verplichting valt van het NIET mogen lozen op het oppervlaktewater.
Dussssssssssss, weer een regelgeving van een incompente politicus die net verder heeft gekeken dan dat zijn of haar neus lang was.

Het is toch te zot voor woorden,dat bv Roelof zijn fecaliëntank thuis ledigen moet met jerricans,omdat er doodgewoon aan de wal de voorzieningen ontbreken om je spul kwijt te worden?
Uit de praktijk blijkt maar weer dat het op dat punt een zootje is.
Kwokko
 

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor aadbloem » 13 Aug 2020, 20:16

jkb schreef:De overheid zou actief op de verplichting tot het hebben van een werkend afzuigstation vuil water / fecaliëntank v moeten gaan handhaven. Toelichting: Jachthavens waar 50 of meer kajuitboten kunnen liggen zijn wettelijk verplicht tot het hebben van een werkende afzuiginstallatie (of moeten afspraken daarover hebben met een naburige haven). Tot nu toe klagen we in de diverse discussies over het lozingsverbod over het feit dat die afzuigstations er niet zijn of niet werken, maar niemand (?) heeft het over actief handhaven. mvg Jan


Het is een stokpaardje van van een D66 Kwibus die nu bezig is met verzegelen van buitenboord kranen. Ik heb 4 buitenboord kranen waarvan eentje voor de motor en eentje voor de schroefas en eentje voor de dekwas. Dus een T stukje is zo gezet. Verder vaar ik veel in Belgie en Frankrijk en daar hebben ze nog nooit gehoord van zegeltjes en afpompinstallaties in jachthavens. Ik ben wel een serieus vuilwatertank gebruiker (200ltr) en loos nooit in de buurt van zwemstrandjes. de VNF (Franse Rijkswaterstaat) heeft het anders opgelost: Baignade Interdit. Verboden te badderen en te zwemmen in bevaarbare wateren. Tot slot nog dit: Ik ben op leeftijd en opgegroeid op en in het water voor 1966 nog steeds gezond en dus ruim voor D66 kwibussen na zijn gaan denken over vuilwater lozing en zegeltjes. Mijn vader had een boven-water toilet op standpijp in de boot waardoor je bij zonnig weer de bodem van de sloot kon zien :D Als afsluiter: De binnenvaart loost nog 365 dagen per jaar op buitenwater........de watersport grofweg drie maanden op duizenden bootjes met een handpomponderwatertoiletje.

On topic over handhaven: Graag op elke bevaarbare rijksgrens of zeehaven een rijksambtenaar voor het doorknippen van het zegeltje op de vuilwaterafvoerbuitenboordkraan (3x woordwaarde) bij vertrek en bij terugkomst op NL water dezelfde rijksambtenaar voor het aanbrengen van het zegeltje. Uiteraard gratis en voor niets want elke keer €17,50 voor een zegeltje, €50,00 voorrijkosten en €45 ex BTW arbeidsloon is natuurlijk van de zotte.

Het afzuigstation economisch haalbaar maken zodat de jachthaven makkelijker een goed werkend station kan garanderen, gewoon een half eurootje per afzuig om de onderhoudskosten te dekken. Gegarandeerd dat er dan veel meer van die dingen bruikbaar worden. Controle van de machines door de rijksambtenaar in de tijd dat hij geen buitenboordvuilwaterkraanzegeltjes hoeft te doen
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor peter68 » 14 Aug 2020, 07:08

Zoals ik het zie valt het toch ook wel mee met de vervuiling, Het water is nog nooit zo helder geweest.
Rivieren en meren groeien langzamerhand dicht van de waterplanten.
Maar goed sinds de verhuurvloot is gekomen word het wel steeds drukker op het water misschien daar mee beginnen om te gaan controleren op naleving.
De administratie moeten zij toch al op orde hebben.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Marie Christina » 14 Aug 2020, 07:12

Helder is niet hetzelfde als schoon.
Ik heb gebaggerd op de Enysei rivier in Siberië, Rusland.
Het helderste water dat ik ooit gezien heb.
Op 10 meter diepte konden we de zuigkop over de bodem zien gaan.
Maar er leefde niets.
Helemaal niets.
Nog geen bacteriën.

Logisch.
Als er gewoon het afvalwater van een nikkelmijn, nucleair afval en (onlangs nog) 100.000 liter diesel op geloosd wordt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Kwokko » 14 Aug 2020, 09:14

Marie Christina,even bij de les blijven graag.
We zitten hier in Nederland ,het kikkerlandje aan de Noordzee ,en niet in Siberië.
En overigens ,diesel zakt niet naar de bodem,want dat is lichter dan water.
Kwokko
 

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor kajoe » 14 Aug 2020, 10:13

wie gaan ze daar voor aan stellen die zogezegde apk ieder jaar?? nou dan mogen ze daar wel ettelijke duizenden een opleiding voor gaan geven die de rest van het jaar dan weer op hun kont kunnen gaan zitten krijg je figuren aan boord die nog nooit een ootje gezien hebben of nog nooit ook maar iets gedaan hebben .
ook houden die groene partijen die dat zo graag willen even geen rekening met de natuur nu jammeren ze al dat het riet verdwijnt ja geen voeding meer en door dat zo heerlijke schone water gaan de waterplanten als een razende te keer dus veel maaien tegen hoge kosten ook veel vissen leefde van fecaliën afval maar ok er zitten tegenwoordig veels te veel chemicaliën en medicijnen in.
op een van de passagiers schepen 120 gasten en 32 bemanning maakten we om de 2 jaar de zwartwater tank schoon door hem en de leidingen eerst met buitenboord water door te spoelen en daarna de rotzooi uit de tank te halen en alle roosters schoon te maken nou je kan niet geloven wat je er allemaal uit haalt dan ,emmers vol van die rubberen gevallen en dan nog van alles wat je niet verwacht ,tja en dat zou niet goed geweest zijn in het oppervlakte water .
je zal het maar in je schroefje krijgen .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor Marie Christina » 14 Aug 2020, 11:56

Het gaat me niet om Siberië of Nederland, het gaat me erom dat helder water, wel vaak maar, niet altijd betekent dat het ook schoon water is.
Kunnen we, om in Nederland te blijven, de Rijn nog herinneren in de jaren '70, begin '80?
Hoe helder wilde je het hebben?
Maar een journalist van de (als ik me goed herinner) Wageningse Courant heeft in die tijd wel zijn foto's weten te ontwikkelen met dat water.
Niet dat het scherpe foto's opleverde, maar je kon wel objecten van elkaar onderscheiden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afzuigstation vuil water / fecaliëntank

Berichtdoor jkb » 24 Aug 2020, 22:16

De stelling was at de overheid actief moet handhaven op het hebben van een afzuigstation voor vuil water. Want dat staat in de wet. Ergens zou ook geregeld zijn dat daarvan gratis gebruik moet kunnen worden gemaakt. Nu heb ik niets tegen een kleine bijdrage per leegzuigmoment, maar een jachthaven vlak na Lemmer maakt het wel erg bont: 15 euro. Lig je daar betaald een nacht dan minder, ik meen 5 euro. In Eernewoude passantenhaven is het gratis en de havenmeester werkt actief mee. Maar de kosten voor het hebben en onderhouden van een vuilwaterstation zijn wel hoog en soms ook hoge kosten voor het afvoeren door de jachthaven van de smurrie.
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten