KNRM of bergers?

Stelling van de maand

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2018, 22:14

Die Berger berekend beroepsvaart prijzen, waar Lloyds open form de standaard is, onder het motto leef je uit de verzekeringen vechten het achteraf maar uit, ook voor even lostrekken waar er geen enkele sprake is van een noodsituatie.
Heel wat anders als je bv op de weg een berger nodig hebt, snelweg is helemaal makkelijk daar wordt je namens Rijkswaterstaat van de weg geholpen, bij andere gelegenheden kost het ook geen duizenden Euro's , Noordgat heeft daar geen moeite mee, die rekent zo 10% van de waarde van het schip voor een klusje.

Vervolgens varen ze ook nog eens rond als Wolf in schaapskleren, heel duidelijk is het in ieder geval niet dat je niet te maken hebt met de KNRM, zelf maken ze dat pas duidelijk als ze je vast hebben.

Blijf je nog met grote delen die niet interessant zijn voor bergers, hoe zou dat dan opgelost moeten worden, want buiten Zeeland ( Westerschelde en het Wad ) is er verder niets.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor pascall » 06 Aug 2018, 22:26

Hou wel in acht dat de verzekeringspremie van de te verzekeren schepen van de berger toren hoog zijn, ook het vaker stilliggen dan varen en het continue standby houden van de vloot kost bergen met geld, ik denk dat het iets genuanceerder is.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 06 Aug 2018, 22:29

henkvd schreef:Die Berger berekend beroepsvaart prijzen, waar Lloyds open form de standaard is, onder het motto leef je uit de verzekeringen vechten het achteraf maar uit, ook voor even lostrekken waar er geen enkele sprake is van een noodsituatie.
--/--
Noordgat heeft daar geen moeite mee, die rekent zo 20% van de waarde van het schip voor een klusje.

Vervolgens varen ze ook nog eens rond als Wolf in schaapskleren, heel duidelijk is het in ieder geval niet dat je niet te maken hebt met de KNRM, zelf maken ze dat pas duidelijk als ze je vast hebben.


Maar maken gebruik van vrijwilligers???
Dan kunnen ze een dergelijke rekening toch niet rechtvaardigen....???

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Aug 2018, 00:20

Een jaar of 10 a 15 terug voer een maatje van me op het wad met zn zeilboot nog geen 100 meter de haven uit kapte zn motor ermee.. diesel bacterie...

Via de marifoon de havenmeester opgeroepen die met zn rib helaas opriep dit mag ik niet doen.. het is buiten mn haven
Gebergers hebben dit gehoord en volle bak aan komen varen, toch wat zenuwachtig over de situatie(best wat ervaring op het water) het touwtje aangepakt van deze mensen.. eenmaal in de haven duurde het Papierwerk langer dan de sleepklus.
Helaas niet verzekerd voor dit werk. Na heen en weer bellen en steggelen uit gekomen op een rekening van om en nabij 1000 euro omdat ze medelijden hadden dat die knul niet verzekerd was. lager kon echt niet

Ik snap echt dat de knrm niet zomaar voor alles uit kan varen en gun de gebergers echt hun brood en weet dat ze altijd standby liggen en altijd mensen klaar heb. Maar deze bedragen gaan echt helemaal nergens over.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 01:31

pascall schreef:Hou wel in acht dat de verzekeringspremie van de te verzekeren schepen van de berger toren hoog zijn, ook het vaker stilliggen dan varen en het continue standby houden van de vloot kost bergen met geld, ik denk dat het iets genuanceerder is.


Eerlijk gezegd ben ik niet goed op de hoogte met dergelijke bedrijven maar als het klopt dat ze maar een paar man op de payroll hebben en voornamelijk met vrijwilligers werken zullen de kosten van stil liggen nog wel meevallen. Ik neem ook aan dat de "schepen" worden ingezet voor div andere klussen op contract basis.
Het zal geen "Smit Internationale" uit vervlogen tijden zijn die vroeger wereldwijd sleepboten op st-by basis had liggen voor reddingsoperaties.

Zoals beschreven wordt is het een nogal confronterende manier van werken.
Heb ook dergelijke berichten gehoord over reddingswerkzaamheden op het IJsselmeer waar het van tijd tot tijd een "aanvaring" is tussen bedingingsbedrijven en de KNRM.


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor bas » 07 Aug 2018, 16:03

Wat voor bedragen er gerekend worden en waarop dat gebaseerd is zou ik niet weten, doet voor mij ook weinig ter zake eigenlijk.

Punt is dat beide partijen een boot hebben die aangeschaft, onderhouden, afgeschreven, getankt en gestald moet worden, kortom nagenoeg gelijke kosten waar weinig aan te veranderen valt.
Dan is er in mijn beleving maar 1 bedrag in het hele verhaal niet reëel en dat is de 0 euro die de KNRM rekent.
Als je dan als goed doel fondsen werft onder het kopje "reddingswerk" en je gaat vervolgens wat anders doen met dat geld op commerciële schaal dan is het voor een ondernemer die het via "de normale" weg moet zien te verdienen lastig concureren.

En waar ik me over verbaas is dat dit zoals aangegeven al 25 jaar speelt en wss nog wel 25 jaar door zal gaan inderdaad, terwijl dit in elke andere vergelijkbare situatie al lang en breed was opgelost.

Om een voorbeeld te noemen: Hier langs de weg staan bomen met een of andere ziekte en moeten weg omdat ze een potentieel gevaar zijn voor het verkeer. Gaan we dan ook de vrijwillige brandweer bellen omdat ze misschien vanavond om kunnen waaien met een onweersbui? Wel lekker goedkoop voor de gemeente maar ik denk dat de pleuris uitbreekt. Enerzijds bij het houthakkers gilde ( hoe noem je die? bomenrooiers/hoveniers?), anderzijds bij werkgevers die hun personeel kwijt zijn aan dit soort grappen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor henkvd » 07 Aug 2018, 18:56

Een best pittig eigen risico, zou al een hoop oplossen, met onbetrouwbaar materiaal of onkunde zal er een stuk terughoudender wat groter water opgaan worden, dan heb je ook gelijk een stuk minder acties en wordt het geen bandenplak service waar het nu geregeld op lijkt, te gemakkelijk onnodig hulp in roepen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 19:59

bas schreef:Wat voor bedragen er gerekend worden en waarop dat gebaseerd is zou ik niet weten, doet voor mij ook weinig ter zake eigenlijk.

Punt is dat beide partijen een boot hebben die aangeschaft, onderhouden, afgeschreven, getankt en gestald moet worden, kortom nagenoeg gelijke kosten waar weinig aan te veranderen valt.
Dan is er in mijn beleving maar 1 bedrag in het hele verhaal niet reëel en dat is de 0 euro die de KNRM rekent.
Als je dan als goed doel fondsen werft onder het kopje "reddingswerk" en je gaat vervolgens wat anders doen met dat geld op commerciële schaal dan is het voor een ondernemer die het via "de normale" weg moet zien te verdienen lastig concureren.
--/--


Bas, zoals je je in bovenstaande verwoord lijkt het dat je liever een "Lloyd's open form" tekent (no cure / no pay) in geval van nood dan dat je geholpen wordt door de KNRM met de geste om een donatie te doen.
"Lloyd's open form" is een vrijbrief voor het bedrijf welke hulp aanbied en de rekening wordt normaal gesproken opgevoerd tot onmogelijke hoogtes.

Geloof me, de bergingsbedrijven zijn gewoon dagelijks actief in de natte aannemerij en als er een jachtje in paniek is (niet altijd in nood), wordt er schromelijk misbruik van gemaakt. Indien ze niet weg kunnen van de aangenomen klus dan reageren ze niet, laten jouw aan je lot over en laten het werk over aan de KNRM.
Berging is voor dergelijke bedrijven een aangename neven inkomst maar ze hebben geen enkele verplichting !
Als er dan ook nog vrijwilligers ingezet worden (aanname uit eerdere reactie) zal de rekening helemaal spaak gaan.

Hoe zou jij je voelen als op bv het IJsselmeer jouw motor uitvalt en een forumlid helpt je met een sleep, maar na afmeren in een veilige haven wordt door dit forumlid "salvage" geclaimd voor (jouw) schip en opvarenden?
Indien er tijdens deze sleep iets fout gaat (ook als het veroorzaakt wordt door toedoen van de sleepboot) en jouw boot zinkt kun je geen verhaal halen bij de persoon die (geprobeerd heeft) jouw te helpen voor eigen gewin.
Dat is Lloyd's open form in grote lijnen.......

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 07 Aug 2018, 20:03

henkvd schreef:Een best pittig eigen risico, zou al een hoop oplossen, met onbetrouwbaar materiaal of onkunde zal er een stuk terughoudender wat groter water opgaan worden, dan heb je ook gelijk een stuk minder acties en wordt het geen bandenplak service waar het nu geregeld op lijkt, te gemakkelijk onnodig hulp in roepen.


Volledig mee eens.
Om eigen redenen zal ik bv niet op het IJsselmeer en Waddenzee komen. Ik vindt onze boot daar gewoon niet geschikt voor.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Marie Christina » 07 Aug 2018, 20:24

Ik ga beide gewoon over.
Maar wel na uitvoerige bestudering van het weerbericht op lange termijn.
En windkracht 4, uitschieters 5, is het matje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten