bas schreef:Wat voor bedragen er gerekend worden en waarop dat gebaseerd is zou ik niet weten, doet voor mij ook weinig ter zake eigenlijk.
Punt is dat beide partijen een boot hebben die aangeschaft, onderhouden, afgeschreven, getankt en gestald moet worden, kortom nagenoeg gelijke kosten waar weinig aan te veranderen valt.
Dan is er in mijn beleving maar 1 bedrag in het hele verhaal niet reëel en dat is de 0 euro die de KNRM rekent.
Als je dan als goed doel fondsen werft onder het kopje "reddingswerk" en je gaat vervolgens wat anders doen met dat geld op commerciële schaal dan is het voor een ondernemer die het via "de normale" weg moet zien te verdienen lastig concureren.
--/--
Bas, zoals je je in bovenstaande verwoord lijkt het dat je liever een "Lloyd's open form" tekent (no cure / no pay) in geval van nood dan dat je geholpen wordt door de KNRM
met de geste om een donatie te doen.
"Lloyd's open form" is een vrijbrief voor het bedrijf welke hulp aanbied en de rekening wordt normaal gesproken opgevoerd tot onmogelijke hoogtes.
Geloof me, de bergingsbedrijven zijn gewoon dagelijks actief in de natte aannemerij en als er een jachtje in paniek is (niet altijd in nood), wordt er schromelijk misbruik van gemaakt. Indien ze niet weg kunnen van de aangenomen klus dan reageren ze niet, laten jouw aan je lot over en laten het werk over aan de KNRM.
Berging is voor dergelijke bedrijven een aangename neven inkomst maar ze hebben geen enkele verplichting !
Als er dan ook nog vrijwilligers ingezet worden (aanname uit eerdere reactie) zal de rekening helemaal spaak gaan.
Hoe zou jij je voelen als op bv het IJsselmeer jouw motor uitvalt en een forumlid helpt je met een sleep, maar na afmeren in een veilige haven wordt door dit forumlid "salvage" geclaimd voor (jouw) schip en opvarenden?
Indien er tijdens deze sleep iets fout gaat (ook als het veroorzaakt wordt door toedoen van de sleepboot) en jouw boot zinkt kun je geen verhaal halen bij de persoon die (geprobeerd heeft) jouw te helpen voor eigen gewin.
Dat is
Lloyd's open form in grote lijnen.......
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten