KNRM of bergers?

Stelling van de maand

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 13:20

bas schreef:Tuurlijk weet ik dat best en eigenlijk kan de KNRM hier ook niks aan doen, die worden ook maar opgepiept dus moeten ze uitrukken. Eigenlijk zit de echte "irritatie" meer in het feit dat meldkamers/kustwacht gelijk de KNRM bellen voor elke natte scheet waar niks aan de hand is en dat daar niet doorgevraagd wordt naar de ernst van de situatie.

Inderdaad, als je de melding via 112 doet wordt er gewoon een van te voren al vastgelegd protocol afgewerkt, wat voor 99% is geautomatiseerd en waar de centralist in de eerste fase weinig aan kan doen.
En als er potentieel gevaar voor mensenlevens is (pleziervaartuig met motorstoring op de Merwede bv) zal men al snel het zekere voor het onzekere nemen en alles uit de kast trekken, incl. KNRM.
Ik hoop dat niemand het ooit meemaakt, maar je zou eens moeten zien wat de brandweer uit laat rukken als jij een vlam in de pan meldt met de mededeling dat je 4 kinderen nog op zolder liggen te slapen. Goede kans dat er dan in no-time een stuk of 5 rode, 3-4 gele en een paar witte voertuigen (met overeenkomstige stripings) voor je deur staan.

Dit soort diensten komen liever voor niets, dan te laat. En dat motto moet er vooral in blijven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor bas » 21 Aug 2018, 14:08

Dit is altijd een 2 ledige discussie, ook bijv mbt uitruk traumahelikopter of brandweer inzet


Tuurlijk blijft dit een discussie tot in lengte van dagen :lol:
Het verschil is alleen dat bij de andere hulpdiensten geen goede doelen en commerciële partijen betrokken zijn dus daar is heel de discussie niet.
Daarbij komt dat als jij de brandweer voor jan met de korte achternaam belt, piet luttigheden of laksheid/nalatigheid belt je daar gewoon de rekening voor gepresenteerd krijgt, waarom nu dan niet?
En nu is dit misschien een verkeerd voorbeeld en lig je daar echt niet sexy op die plek dus in die zin snap ik echt wel dat de KNRM e.d. gebeld wordt maar dat is wel de partij die zo ongeveer als laatste ter plekke kan zijn.

maar je zou eens moeten zien wat de brandweer uit laat rukken als jij een vlam in de pan meldt met de mededeling dat je 4 kinderen nog op zolder liggen te slapen. Goede kans dat er dan in no-time een stuk of 5 rode, 3-4 gele en een paar witte voertuigen (met overeenkomstige stripings) voor je deur staan.


Ja maar laat hier geen misverstand over ontstaan. Dat vind ik alleen maar heel goed en dat moet vooral ook zo blijven en dan zal het me ook een zorg zijn wat het kost en wie dat betaald maar bij dergelijke melding geef je ook al informatie die dergelijke uitrukken billijkt. De noodzaak staat in deze niet ter discussie.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2018, 14:50

Bas, als je de brandweer voor pietluttigheden belt krijg je Géén rekening gepresenteerd.
Júist om te voorkomen dat mensen zich wel twee keer bedenken voor ze bellen.

Weet ik uit de eerste hand: dochter bij de brandweer, die een paar weken geleden nog uitgerukt is om een jonge kauw uit een dakgoot te halen, die dácht dat hij al kon vliegen, maar dat kennelijk nog niet kon.
Rolde van het nest zo de dakgoot in.

Onzinuitruk?
Daar gaan we al, want wíe bepaald dat?
Jij?
Ik?
De centralist?
De bevelvoerder?
En als het dan een onzinuitruk is wie betaalt dan de rekening?
De beller?
Of toch de centralist die de melding niet op importantie wist te schatten?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Georges » 21 Aug 2018, 15:05

Marie Christina schreef:Bas, als je de brandweer voor pietluttigheden belt krijg je Géén rekening gepresenteerd.
Júist om te voorkomen dat mensen zich wel twee keer bedenken voor ze bellen.

Weet ik uit de eerste hand: dochter bij de brandweer, die een paar weken geleden nog uitgerukt is om een jonge kauw uit een dakgoot te halen, die dácht dat hij al kon vliegen, maar dat kennelijk nog niet kon.
Rolde van het nest zo de dakgoot in.

Onzinuitruk?
Daar gaan we al, want wíe bepaald dat?
Jij?
Ik?
De centralist?
De bevelvoerder?
En als het dan een onzinuitruk is wie betaalt dan de rekening?
De beller?
Of toch de centralist die de melding niet op importantie wist te schatten?


Bij ons kost dat minsten 80 euro ... wespennesten verwijderen is tegenwoordig ook betalen ... kat uit een boom ook , kortom alles wat niet met levensgevaar, brand of overstroming te maken heeft kost een kleine bijdrage.
Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat dit bij de KNRM ook zo was, een beetje bewustwording aankweken ...
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2018, 16:04

Nou, dan verschilt dat kennelijk per korps. :shock:
Dat wist ik niet.

in mijn woonplaats is het dubbel gratis, want het is nog een vrijwillig korps ook.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 16:44

Marie Christina schreef:Nou, dan verschilt dat kennelijk per korps. :shock:
Dat wist ik niet.

in mijn woonplaats is het dubbel gratis, want het is nog een vrijwillig korps ook.

Lijkt inderdaad lokale regelgeving te zijn, want beleid is om geen drempels op te werpen.
Overigens krijgen vrijwilligers gewoon "betaald" per inzet (of zijn dat ook weer lokale regels?)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Aug 2018, 17:27

R.C.Grootveld schreef:Lijkt inderdaad lokale regelgeving te zijn, want beleid is om geen drempels op te werpen.
Overigens krijgen vrijwilligers gewoon "betaald" per inzet (of zijn dat ook weer lokale regels?)

Betaald... Betaald....
7,50 euro per uitruk. Of die nu een 15 minuten duurt of 15 uur.
Soort van benzinekostenvergoeding.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor bas » 21 Aug 2018, 20:34

Die soort van boete is volgens mij per gemeente geregeld.
Ik heb 30 jaar naast een buurman gewoond die nogal hardleers was. Daar kon de brandweer 3 tot 4 keer per maand op komen draven omdat er een koe in de sloot zat omdat meneer te besodemieterd was om eens een fatsoenlijk hek neer te zetten, daar zijn op een gegeven moment gewoon rekeningen voor geschreven i.v.m. verwijtbare nalatigheid. Destijds iets van 750 euro per uitruk.

Of de vergoeding voor vrijwillig brandweerwerk landelijk is geregeld weet ik niet maar hier krijg je gewoon een vaste jaarvergoeding en een vergoeding per uur voor cursussen, oefeningen en uitrukken. Niet dat je daar stinkend rijk van wordt maar dat is op zich wel netjes geregeld.

Maar goed, los van dit onderwerp kost een uitruk gewoon geld. Brandweerauto's en reddingsboten groeien nu eenmaal niet aan een boom die kosten geld, of de bestuurder nou vrijwillig is of niet.
En als die gebeld word voor bijvoorbeeld een wespennest dan mag daar m.i. best een rekening voor geschreven worden want ook hier zijn gewoon commerciele partijen voor die dit op kunnen lossen. Dat is ongemak, geen nood. En dat het een keer gebeurd zal je niemand over horen maar als dit een kerntaak van de brandweer gaat worden breekt ook bij de ongediertebestrijders vroeg of laat de pleuris uit, net als bij de bergers.

En wat dan wel of niet een onzinuitruk is zal idd een hele moeilijke discussie worden die iedereen graag van zich afschuift. Ik denk (of vrees) echter dat als je hier niet over na gaat denken als betrokken partijen dat een andere partij dat onderscheid wel gaat maken. Namelijk werkgevend Nederland, en dan wordt iets als opstapper bij de KNRM of vrijwilliger bij de brandweer een garantie om je contract niet verlengt te zien worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Aug 2018, 22:03

Marie Christina schreef:Betaald... Betaald....
7,50 euro per uitruk. Of die nu een 15 minuten duurt of 15 uur.
Soort van benzinekostenvergoeding.

Vandaar de " "
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: KNRM of bergers?

Berichtdoor Roelof » 21 Aug 2018, 23:22

We dwalen wel erg af, van KNRM / berging mij. naar de noodzaak om 112 te bellen voor ieder wissewasje en mogelijke rekeningen....

Heb onlangs 112 voor het eerst van m'n leven gebeld. Terwijl ik de honden uitliet begon het trottoir voor mij op de wellen en in een mum van tijd kwam er (enorm veel) water op 2 plaatsen onder de stoep vandaan direct gevolgd op 2 plaatsen een paar meter verderop in het gemeente gazon.
https://www.112hoogezand.nl/2018/07/31/ ... tirumlaan/

Heb hierop 112 gebeld met de uitdrukkelijke vermelding dat het geen noodgeval betrof maar wel een dringende zaak was en in korte woorden vermeld wat het probleem was.

- Centralist: wat is uw locatie? / positie aangegeven.
- Centralist: Ik verbind u door met de brandweer (direct contact)
- Brandweer: wat is het noodgeval? / Geen noodgeval maar wel urgent, er komt water plotseling op div plaatsen uit de stoep en het gazon, locatie .... Het is zoet water (had geproefd dmv m'n vingertoppen).
- Brandweer: Ik verbind u door met het waterbedrijf.
- Waterbedrijf: Noodzaak nogmaals verteld en binnen 10 minuten waren deze ter plaatse, hebben de bewuste leiding afgesloten en aansluitend 's nachts gerepareerd.

Het gesprek via 112 heeft hooguit 2 minuten geduurd en in no time werd er gerichte actie ondernomen.

Terugkomend op het topic:

In echte noodgevallen zijn de nationale hulpdiensten via 112 te bereiken en geven de best mogelijke hulp. Indien geen nood maar wel urgent, kan 112 snel handelen mits duidelijk aangegeven waar het om gaat en adequaat hulp verlenen door met de juiste instanties door te verbinden.

Belangrijk is om in korte bewoording aan te geven of het een noodsituatie is (leven of dood) of een urgente situatie is (zonder gevaar)
Ik heb van 112 tot nu toe geen rekening ontvangen en verwacht deze ook niet, maar als deze zou komen betaal ik deze met complimenten aan 112 voor de correcte afhandeling.

Indien zich een uitzonderlijke situatie voordoet kan iedereen 112 bellen, maar wees duidelijk in de weergave van het probleem en schat vooraf zo goed mogelijk in of het een noodgeval betreft of dat er tijd is om correcte / corrigerende maatregelen te treffen. Het voorkomt misverstanden bij de nooddiensten waardoor voorkomen kan worden dat kostbare hulp voor niets wordt ingezet.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten