Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Stelling van de maand

Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Apr 2012, 23:21

Een m.i. nuttig stukje:
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/11861 ... ner__.html

Dit bij de -stelling- neergezet omdat ik uit ervaring weet dat het grotendeels klopt en ook dat de genoemde adviezen 'ter voorkoming van' maar zeldzaam worden opgevolgd.
Vooral als het gaat om de gehele techniek door een vakman na te laten lopen op mogelijk te verwachten problemen (los van een motorbeurt wat zich meestal beperkt tot echt alleen de motor).
Er zullen vast reacties op komen..

Ik ben overigens van mening dat zoiets niet ieder jaar nodig is als het 1x goed is gerapporteerd en (volledig) afgehandeld is.
Zo:
1x algemene inspectie (het voortstuwingsysteem en bijbehorende elektra).
1x nacontrole.
Daarna iedere 5 jaar controle.

Wat kost dat dan?
Op locatie zal fase 1 + 2 met een (advies)rapport los van de reiskosten / reistijd neerkomen op ca. 280 euro.
Met eenvoudige internet mogelijkheden is het veelal prima mogelijk om op afstand en op maat te adviseren, dan heb je geen kosten zoals reistijd en km's.
Wij passen het steeds vaker toe en deze manier blijkt heel goed te werken.


(Ik wil de eventuele discussie vooralsnog beperken tot techniek en het Telegraaf verhaal over de omgang met de partner aan boord even overslaan).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor Wim Niessen » 07 Apr 2012, 00:39

Lijkt mij zeer raadzaam, zeker als je een boot net gekocht hebt of een jaren geleden gekochte boot hebt.
Iedereen is op zijn bootje druk bezig. De een met wat meer kennis dan de ander. Die kennis - afgezien van kwalificaties - spitst zich overigens bijna altijd toe op een specifiek onderdeel van het geheel. Velen doen maar wat. Als ik alleen al kijk naar het veranderen van de fundatie van mijn boot vanwege een nieuwe motor, het laswerk e.d. wat daarbij komt kijken - alles gebeurt door een vakman - en ik hoor deze man praten over de manier waarop en waarom hij zus of zo last of slijpt of juist brand, dan kan ik mij niet voorstellen dat de een bootjesgek die een laselectrode kan vasthouden weet waarover hij praat. En zo is het m.i. met alle aspecten van de techiek die je aan boord hebt.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor Popeye » 07 Apr 2012, 09:13

Dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe afhankelijk je je gemaakt hebt van alle beschikbare techniek die het leven kan veraangenamen, maar bij weigering ellende veroorzaakt. Als je een bootje hebt met een buitenboordmotor, al dan niet in bun, dan moet je zorgen dat de tank vol is en hoeft de motor het alleen te doen, maar als je er wat meer geld in hebt kunnen steken en je elektrische fornuis doet het niet heb je al een probleem.
Wie was het ook weer die zei: 'elk voordeel heb z'n nadeel.'

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor quichot » 07 Apr 2012, 16:43

Popeye schreef: Wie was het ook weer die zei: 'elk voordeel heb z'n nadeel.'


Helemaal niemand! Wél herinner ik me Cruijffs uitspraak: 'Elk nadeel hep z'n voordeel'. ;) Zijn hoogsteigen manier van zeggen dat er om elke wolk wel een zilveren randje zit.
Wat je niet hebt, kan ook niet kapot, zo simpel is het. Dus probeer ik het zo basic mogelijk te houden. Ik selecteer voorzieningen puur op nut en noodzaak, en mijn criterium is dat ik de werking van alle apparatuur aan boord begrijp. Voor mij dus geen apparatuur waar een storingledje op zit! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2012, 21:14

Als je een roeiboot koopt weet je dat je moet roeien..
Maar een boot met een motor en techniek vraagt om technisch onderhoud (ook een buitenboordmotor).

Het artikel doelt op problemen (vanaf het voorjaar) en verder op allerlei andere dingen die kunnen gebeuren (het verhaal komt van een verzekeraar).
Deze verzekeraar heeft een top 10 neergezet die vanuit eigen ervaring zal zijn samengesteld.
Bovenaan staat toch weer de techniek vermeld.

Kennelijk varen de meeste schippers niet met een oude Kromhout gloeikopmotor, een petroleumlamp en een houtkachel waar je een potje op kan koken.
Dan is er meestal weinig aan de hand. (alhoewel foute dieselolie ook een Kromhout plat gooit..)

Ik denk dat de grote gemene deler uitkomt op jachten tussen 25 jaar en 40 jaar oud die (vaak onbewust) veel achterstallig onderhoud hebben.
Die verzekeraar zet het niet zomaar op de 1e en 2e plaats en ik deel die ervaring ook.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor Bejakruiser » 07 Apr 2012, 22:05

Zou het voor boten niets zijn om ook een soort van APK verplicht te stellen? Alhoewel motors het ook nog niet hoeven hoe gek ook dus zal het waarschijnlijk nog wel even duren.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor henkvd » 07 Apr 2012, 22:20

Bejakruiser schreef:Zou het voor boten niets zijn om ook een soort van APK verplicht te stellen? Alhoewel motors het ook nog niet hoeven hoe gek ook dus zal het waarschijnlijk nog wel even duren.


Heeft imho geen enkele meerwaarde en neemt de hoog genoteerde problemen niet weg, hoe wil je bv brandstofproblemen ( tank) controleren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor vuuren1 » 07 Apr 2012, 22:56

Bejakruiser schreef:Zou het voor boten niets zijn om ook een soort van APK verplicht te stellen? Alhoewel motors het ook nog niet hoeven hoe gek ook dus zal het waarschijnlijk nog wel even duren.


Kennelijk is zoiets niet aan de orde omdat er -te weinig- problemen zijn die de algemene veiligheid schaden.
Als je wilt weten wat de algehele technische toestand van je boot is moet je eigenlijk zo verstandig zijn om zelf een APK te willen laten doen.

Zoiets bestaat niet, behalve de technische aanbieder die dan zelf graag aan het werk wil...
Dit onderwerp is overigens voor de oplettende lezer van de actieve fora al vaker besproken.

Zoals ik het leuk vindt om de vinger aan de pols te houden op een forum vindt ik het ook leuk om iets nieuws aan te bieden wat wellicht wel zorgt voor de bewustwoording van de booteigenaar.
In deze tijd mag het allemaal bijna niks kosten en daar spelen we dan op in door er op afstand (middels internet) een invulling aan te geven die prima kan werken.
Aanvullend is het begeleiden van DHZ werk -op afstand- inmiddels ook nuttig gebleken.

We nemen hiermee de drempel om een kostbare vakman aan boord te halen weg.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor Popeye » 08 Apr 2012, 08:32

quichot schreef: mijn criterium is dat ik de werking van alle apparatuur aan boord begrijp.


Ik heb het aan boord heel eenvoudig en zelfs dat snap ik allemaal niet. Als ik jou criterium aan zou houden moet ik gaan roeien! :lol:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vaarkrant: Opstartperikelen nieuw vaarseizoen.

Berichtdoor quichot » 08 Apr 2012, 10:38

Bejakruiser schreef:Zou het voor boten niets zijn om ook een soort van APK verplicht te stellen?


Hè ja, daar is 'ie weer, de apk. Duikt ieder schrikkeljaar op.
Rompslomp voor regelneven en vignetfetisjisten die niks toevoegt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten