Een m.i. nuttig stukje:
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/11861 ... ner__.html
Dit bij de -stelling- neergezet omdat ik uit ervaring weet dat het grotendeels klopt en ook dat de genoemde adviezen 'ter voorkoming van' maar zeldzaam worden opgevolgd.
Vooral als het gaat om de gehele techniek door een vakman na te laten lopen op mogelijk te verwachten problemen (los van een motorbeurt wat zich meestal beperkt tot echt alleen de motor).
Er zullen vast reacties op komen..
Ik ben overigens van mening dat zoiets niet ieder jaar nodig is als het 1x goed is gerapporteerd en (volledig) afgehandeld is.
Zo:
1x algemene inspectie (het voortstuwingsysteem en bijbehorende elektra).
1x nacontrole.
Daarna iedere 5 jaar controle.
Wat kost dat dan?
Op locatie zal fase 1 + 2 met een (advies)rapport los van de reiskosten / reistijd neerkomen op ca. 280 euro.
Met eenvoudige internet mogelijkheden is het veelal prima mogelijk om op afstand en op maat te adviseren, dan heb je geen kosten zoals reistijd en km's.
Wij passen het steeds vaker toe en deze manier blijkt heel goed te werken.
(Ik wil de eventuele discussie vooralsnog beperken tot techniek en het Telegraaf verhaal over de omgang met de partner aan boord even overslaan).