Watersporters zijn op papier sportiever dan in de praktijk

Stelling van de maand

Watersporters zijn op papier sportiever dan in de praktijk

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 11:12

Prikkelende stelling, vindt u niet?

Ik zal het toelichten: al reizende kom ik vaak in Maastricht. Tussen de bruggen is een passantenpier, die echter veel te kort is voor het aanbod, zeker in het seizoen.
Nu schrijft de wet voor dat je, waar dubbelliggen mogelijk en toegestaan is, dat ook moet gedogen als er geen ander plaatsje meer meer vrij is.
Uiteraard zijn WIJ allemaal zo sportief dat we zoiets vanzelfsprekend vinden. Toch? TOCH?

De praktijk wijst anders uit: in vrijwel alle gevallen dat ik verzoek langszij te mogen liggen wordt dat geweigerd. Logisch, zult u zeggen met zo'n grote bak, maar daar gaat het lang niet altijd om. Ook soortgenoten weigeren het. Ook is er vaak een ongelukkig stuk vrij vóór of achter iemand, zodat bij opschuiven voldoende lengte vrijkomt. Ook stel ik wel voor dat ik binnenop zou kunnen liggen, zodat de watersporter aan wie ik dat verzoek richt, vrij uitzicht op de stad houdt bij mij buitenop, hetgeen op- en afstappen voor hem ook nog eens aanzienlijk vermakkelijkt.
Dit soort verzoeken worden (in Nederland althans, in België haast men zich al ruimte maken vóór ik het vraag!) steevast geweigerd, vaak zelfs met onnodige toevoegingen als: geen sprake van! Of onder geen beding! Of ik peins er niet over!

U zou dat uiteraard nooit zeggen, maar wie dan wel? Voelt u zich aangesproken? Of juist niet?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 01 Apr 2012, 11:24

Ik zal zeker ruimte maken, daar ga ik geen probleem van maken.
Echter naast mij aan mijn boot vast zou ik ook weigeren (of het moet een boot vol mooie brunettes zijn :mrgreen: )
Reden is dat ik ergens aanleg met vrijuitzicht en de mogelijkheid om weg te varen wanneer ik wil, wil ik naast elkaar liggen blijf ik wel in de haven. Daarnaast lijkt het me ook niet prettig omdat je toch strak opelkaar ligt en je je dus veel minder vrij beweegt aan boord van je eigen boot.

Sorry Guido maar ik zal ook weigeren, wel op een vriendelijke manier.
gast
 

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Bejakruiser » 01 Apr 2012, 11:50

Het zal er voornamelijk aan liggen hoe lang ik zelf wil blijven. En wat de reden is dat ik daar lig. Als het om te overnachten is zou ik het niet fijn vinden als er iemand aan mij vast zou liggen.

Maar het meeste ligt het er aan wat voor volk er langs mij wil komen liggen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor adventure1 » 01 Apr 2012, 12:03

Interessante stelling, ik denk dat het geen kwestie is van sportiviteit maar van tolerantie.

Zelf zou ik direct ruimte maken maar ik zou niet blij zijn als er iemand naast me zou komen liggen, je beweegt je dan toch een stuk minder vrij op je eigen boot.
Maar er is een verschil tussen niet blij zijn en wat voor de ander over hebben, als het niet anders kan dan zou ik het accepteren als er een ander naast me zou komen liggen. Het gevolg zal wel zijn dat ik eerder dan gepland zal vertrekken.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 13:21

Of je het fijn vindt of niet, is niet aan de orde. Wettelijk gezien moet je het toestaan. Aan openbare kades kun je geen privéplaatsen claimen, want dat is wat jullie feitelijk doen.
Maar je zou het eigenlijk wél fijn moeten vinden om een medewatersporter te helpen. Het gaat om onderlinge solidariteit. Vroeger was dat volkomen vanzelfsprekend. Toen schoten mensen naar buiten om je touwtje aan te nemen.
Ook snap ik dat vrije bewegen niet zo: je bent toch óók blij dat je de stad kunt bezoeken? Of is het van: als ik maar lig kan de rest barsten? De pier is nou eenmaal geen jachthaven, maar een passantenplaats.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Apr 2012, 13:31

In veel Waddenhavens moet je wel "dubbelen". Daar komt 4-8 boten naast elkaar aan een steiger vaak voor in het hoogseizoen. Voor mij staat het record op 14 wat ik ooit eens meemaakte aan het jachtensteigertje in de buitenhaven van Lauwersoog. Daar startte de volgende dag de Colin Archer Memorial Race naar Narvik. Er waren daar mensen die de volgende ochtend om 4.00 uur wilden vertrekken, anderen konden om 9.00 uur weg. Na overleg werd besloten dat iedereen los zou maken om 7.00 uur. Dat overleg duurde geen minuut en vond in een heel prettige sfeer plaats. Zo kan het dus ook.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor BB motor » 01 Apr 2012, 13:35

Met 40 ton heb ik je niet graag opzij, dat gaat het niet worden, praktisch kleven daar wat bezwaren aan, met de hoog uit 2 ton van mijn schuitje, echter andersom zie ik geen enkel probleem. Door het grote verschil heb ik absoluut geen last van jou en jij geen hinder van mij.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 13:41

Nee, dat snap ik, maar dat haalde ik al aan in m'n 1e posting. Dat zou ik zelf ook niet willen. Maar mensen snappen niet dat het, zeker daar in Maastricht, veel prettiger is bij mij buitenop te liggen dan aan die muur zelf. En ja, dat kost een beetje moeite. Nou en? Of zijn ze zó opgelucht dat ze veilig vast liggen dat ze het niet durven? Kan natuurlijk ook.
Wat mij eigenlijk verbaast is de vanzelfsprekendheid waarmee recreanten menen recht te hebben op een privéplaats. Het zal wel met de tijdgeest te maken hebben. Die watersportgeest is er gewoon niet meer. Het is ieder voor zich geworden. Tot ze jóuw nodig hebben!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 01 Apr 2012, 14:01

Nou rechten en wetten te gebruiken in iets simpels als een ligplaats gaat wel wat ver.
Het is ook niet een prive ligplaats maar een aanmeerplaats, en als daar al iemand ligt ga ik mij verder niet druk maken.
Dat het in een zeehaven wel gebeurt gaat overigens mank, in een gewone jachthaen lig je ook vlak op elkaar, juist daarom is het gewoon prettig dat je op het vaarwater niemand naast je hebt. Dat heeft m.i niets te maken met tolerantie maar juist wat prettig is.

Tjah en vroegah was alles beter ;)
Gelukkig hebben we Unox
gast
 

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor gast » 01 Apr 2012, 14:04

Nou rechten en wetten te gebruiken in iets simpels als een ligplaats gaat wel wat ver.
Het is ook niet een prive ligplaats maar een aanmeerplaats, en als daar al iemand ligt ga ik mij verder niet druk maken.
Dat het in een zeehaven wel gebeurt gaat overigens mank, in een gewone jachthaven lig je ook vlak op elkaar, juist daarom is het gewoon prettig dat je niemand naast je hebt als je even geniet van al het water. Dat heeft m.i niets te maken met tolerantie maar juist met wat we prettig vinden.

Tjah en vroegah was alles beter ;)
Gelukkig is de Unoxworst hetzelfde gebleven

Btw; zal een heel ander geval zijn als er bijv nodweer op komst is en boten kunnen nergens meer heen.
gast
 

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten