Ook hier roer ik dit onderwerp maar eens aan.
Ik bemerk ook hier dat er bij het aankopen van een boot te vaak voorbij wordt gegaan aan mogelijke tegenvallers.
De aankoop van een plezierboot heeft als doel ook plezier aan die boot te beleven.
De bekende en beruchte -roze- wolk van de potentiele koper verstoort de objectieve zaken.
Dat is iets wat inmiddels bekend is maar toch vaak niet wordt opgepakt.
Het -lijkt- geld te kosten, maar een juiste keuring levert ongeveer altijd geld (en vaak veel geld!) op omdat de verkopende partij altijd de mooiste verhalen aan je verkoopt om van die boot af te komen.
Hoezo levert het geld op?
Of je koopt de boot niet omdat de conclusie is dat je er (op termijn) erg veel geld aan uit moet gaan geven.
Of je koopt de boot wel, maar met de feiten in de hand die de mooie verhalen van de verkopende partij op vele gebieden afbreken.
In dat geval wordt de vraagprijs nooit betaald en zijn de kosten van een keuring niet in verhouding als je bv. 10000 euro van de vraagprijs af haalt.
De meeste boten worden tegenwoordig op internet aangeboden en dan is er al een voorselectie te maken op basis van ervaring met bepaalde merken, motoren en ander zaken die bij een deskundige bekend zijn.
Dat kost weinig en levert al heel veel filtering op.
Keuren kan ook maatwerk zijn, zelfs op afstand en voor relatief weinig geld.
Waarom doet men dat in de regel niet? Is die roze wolk zo groot?