Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor vuuren1 » 15 Mrt 2012, 00:26

Ook hier roer ik dit onderwerp maar eens aan.
Ik bemerk ook hier dat er bij het aankopen van een boot te vaak voorbij wordt gegaan aan mogelijke tegenvallers.

De aankoop van een plezierboot heeft als doel ook plezier aan die boot te beleven.
De bekende en beruchte -roze- wolk van de potentiele koper verstoort de objectieve zaken.

Dat is iets wat inmiddels bekend is maar toch vaak niet wordt opgepakt.
Het -lijkt- geld te kosten, maar een juiste keuring levert ongeveer altijd geld (en vaak veel geld!) op omdat de verkopende partij altijd de mooiste verhalen aan je verkoopt om van die boot af te komen.

Hoezo levert het geld op?
Of je koopt de boot niet omdat de conclusie is dat je er (op termijn) erg veel geld aan uit moet gaan geven.
Of je koopt de boot wel, maar met de feiten in de hand die de mooie verhalen van de verkopende partij op vele gebieden afbreken.
In dat geval wordt de vraagprijs nooit betaald en zijn de kosten van een keuring niet in verhouding als je bv. 10000 euro van de vraagprijs af haalt.

De meeste boten worden tegenwoordig op internet aangeboden en dan is er al een voorselectie te maken op basis van ervaring met bepaalde merken, motoren en ander zaken die bij een deskundige bekend zijn.
Dat kost weinig en levert al heel veel filtering op.

Keuren kan ook maatwerk zijn, zelfs op afstand en voor relatief weinig geld.
Waarom doet men dat in de regel niet? Is die roze wolk zo groot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Bejakruiser » 15 Mrt 2012, 00:44

Ik denk dat je er dan ook bij moet vertellen wat een gemiddelde keuring kost van bijvoorbeeld een 10meter lange boot. Er is erg veel rommel te koop dat er misschien op de foto's redelijk uit ziet. Wat de kans groot maakt dat je een flink aantal keuringen (en dus een fiks bedrag) verder bent voordat je iets vind wat degende die de keuring verricht goed genoeg vind om een bod op te doen. Dan is het ook nog de vraag of de verkoper de prijs laat zakken of gokt dat er een koper komt die hem niet laat keuren. Mensen met voldoende financiele middelen zullen waarschijnlijk wel een keuring laten verrichten, of de boot kopen via de eigen werf. Maar juist degene die het minder breed hebben niet. Die krijgen het na de aankoop dus nog een stuk minder breed....

Begrijp me niet verkeerd: een keuring is in mijn ogen altijd verstandig (ik vertel het mijn klanten die een auto zoeken ook altijd, maar ook daar zie je te vaak dat er niet geluisterd word).
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor fatboy » 15 Mrt 2012, 11:01

ik zie het zo , je kunt eerst zelf zoveel mogelijk onderzoek doen dus voor selcteren, en in het 2e stadium dus als je de deal wilt gaan maken de aankoopkeuring doen ,denk wel dat je eerlijk tegen jezelf moet zijn , het is net als een puppie zien 8 op de 10 zijn op slag verliefd denk dat het in de mens zit ,het logisch nadenken verdwijnt soms als sneeuw voor de zon ;)
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor sigdock » 15 Mrt 2012, 13:20

Ook niet geheel onbelangrijk: hoe bepaal je de kwaliteit van een keuring? Als je bv. een standaard ANWB keuringsrapport doorleest dan wordt je bijna depressief van alle uitsluitingen en ook de rapporten van de Hiswa-gecertificeerde keurmeesters bevatten vaak meer uitsluitingen dan nuttige tekst. Als zoeits dan 500 - 1000 euro kost maar geen enkele garantie oplevert dat de boot ook daadwerkelijk goed is geïnspecteerd daan heeft het imho niet zo heel veel zin.

Maarre... hebben we dit onderwerp niet al een aantal keren eerder besproken ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor laserdevil » 15 Mrt 2012, 18:20

Mijn boot heb ik eerlijk gezegd ook een beetje met een roze bril gekocht.
Maar ik zag ook duidelijk wat de pijnpunten waren , en die ben ik nu langzaam weg aan het werken.
Was de prijs ook naar.
Van de andere kant heb ik haar nu 6 jaar en we hebben de mooiste tijd met haar.
Het hoeft voor mij ook geen 2de huis te zijn ( of te kosten ;)) , maar een knus buitenverblijf voor de weekenden en vakanties.
Ik hoef ook niet alle toeters en bellen aan boord , want sommige toeters en bellen kosten een klein vermogen.
En als ik dan omreken hoe vaak ik het dan gebruik in het jaar dan vind ik het zonde van het geld.
Zo heb ik bv. een slupslet gekocht die dienst doet als tv , dvd speler , audio player , navigatie , internet en gamestation.
Kan het zooitje ook los kopen.
Tel uit je winst.
Maar zoals ik al zei , is maar een voorbeeld.
We moeten de kerk wel in het midden laten.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Wim Niessen » 15 Mrt 2012, 20:04

Ik kocht mijn eerste en tot nu toe enige boot in 2002. Aan alles was te zien dat de vorige eigenaar erg zuinig op zijn boot is geweest en alles zag er keurig uit. Boot laten keuren en achteraf, met de kennis van nu, beoordeel ik die keuring als zeer oppervlakkig (kosste wel 650 Euootjes). Ik beordeelde deze boot enerzijds op de lijn, anderzijds naar aanleiding van de circa 150 tot 200 boten die ik, zoekende naar een boot, in diverse jacht- en verkoophavens heb bekeken, overigens zonder ook maar de minste kennis. Daar zat echt brandhout (of heet dat brandstaal :) ) tussen. Blij met mijn boot dus. Maar goed, toen ik een luikje opende van een ding wat blijkt stuurkast te heten zag ik een enorme spaghetti-brei aan draden, niet gebundeld, met her in de stuurkast 4 zekeringblokken, afgeknipte elektrische touwtjes, een omvormertje van 150W met notabene een stekker als uitgang. Verder twee totaal verschillende service accu's een van 180A en een van 150A.. En dan begint het gedoe: nieuwe installatie laten aanleggen, acculader-omvormer, nieuwe accu's, nieuw instrumentenpaneel etc.
In de loop van de jaren heb ik ten koste van veel geld veel dingen veranderd. En ja, vorig jaar begaf mijn motor (Peugeot Indenor) het. Reviseren vond ik geen alternatief en zodoende komt er een nieuwe motor in. Die koop je voor een x-bedrag maar dan komt er nog een y-bedrag bij aan slangen, 4 bedieningskabels, electra-anpassingen, fundatie, nieuwe homokineet etc. En met zo'n ingreep, als de motor eruit is, doe je ook dingen die je anders niet zo snel doet zoals het vervangen van alle standpijpen en afsluiters. Geluk gehad; in een standpijp kon delaser een gat slaan.
Het is m.i. met een boot net als met en huis. Je maakt of veranderd ze beiden geheel naar eigen smaak. Beiden hebben nog een overeenkomst: na veranderingen - mits goed uitgevoerd - is de verkoopbaarheid meestal wel groter maar de gemaakte kosten krijg je er nooit en te nimmer uit.
Laatst gewijzigd door Wim Niessen op 15 Mrt 2012, 20:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor fatboy » 15 Mrt 2012, 20:05

laserdevil schreef:Zo heb ik bv. een slupslet gekocht die dienst doet als tv


:D zo leer je nog eens wat ;)heb ik nog nooit van gehoord
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Wim Niessen » 15 Mrt 2012, 20:06

fatboy schreef:
laserdevil schreef:Zo heb ik bv. een slupslet gekocht die dienst doet als tv


:D zo leer je nog eens wat ;)heb ik nog nooit van gehoord


Wat voor type slet is een slupset?????
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor fatboy » 15 Mrt 2012, 20:50

Wim Niessen schreef:
fatboy schreef:
laserdevil schreef:Zo heb ik bv. een slupslet gekocht die dienst doet als tv


:D zo leer je nog eens wat ;)heb ik nog nooit van gehoord


Wat voor type slet is een slupset?????


wim volgens mij vergeet je de L :o
fatboy
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 14:59
Woonplaats: drachten
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor henkvd » 15 Mrt 2012, 20:56

Een Dell
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten