Boot voor aankoop keuren?

Stelling van de maand

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor De Waalschokker » 24 Mrt 2012, 14:05

antonh schreef:Chaea,
je moet eens kijken op het totale overzicht van het forum hoeveel topics er niet meer op gereageerd wordt.
En kijk een even hoe vaak een paar namen, op een hand te tellen er staan.
En dan meestal s'avonds na 9 uur komt de stortvloed.



Man man man (?) ga op een ander forum leuteren als je niet tevreden bent.
Elke gelegenheid wordt gebruikt om een aktieve forumer af te z**k*n.

Begrijp Hans zijn standpunt zeer goed (en tussen haakjes heb geen problemn met de man zijn meningen), als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten (varen in dit geval) moet je achteraf niet zeuren dat je bedrogen bent.
Weet je helemaal niks van schepen af en wil je eentje kopen laat je dan begeleiden door een expert om te zaken te duiden waar je onzeker over bent.
Hoe zo iemand te vinden, tja elke (professionele) scheepswerf heeft mensen in dienst die er iets, vaak heel veel over weten.
Motor is een twijfelgeval? compressiemeting, olie analyse en proefvaart geeft al meer uitsluitsel.
Dat de bekabeling spahetti of netjes is aangebracht ziet iedereen vermoedelijk wel, dat het hydraulische gedeelte niet werkt kan ook proefondervindelijk vastgesteld worden en ga zo maar door.
Slotsom is, wil je voor weinig (want vaak is het zo) geld een bootje kopen weet met wat je bezig bent of haal er iemand bij die er kaas heeft van gegeten.
Maar loop vooal niet te jammeren op dit forum omdat je de vakmensen hun toontje ergelijk vindt.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Lotte » 24 Mrt 2012, 15:09

Omdat ik vind dat iedere koper van een tweedehands boot verantwoordelijk is voor eigen geld en daardoor deze discussie zinloos is, pas ik.
Denk ook dat ik stop op dit forum. Succes er mee!!
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2012, 16:21

Ik begrijp niet waar alle weerstand vandaan komt Lotte, een ieder doet waar hij van vind wat goed is, nergens wordt gesproken over enige verplichting tot keuren.
We discussiëren hier over de mogelijkheid tot een aankoop keuring en wat de mogelijkheden daarin zouden moeten zijn, is het verstandig, ben je zelf capabel genoeg, hoe zou een keuring er uit kunnen zien, wat zijn de mogelijkheden, hoe voorkom je een lijst met uitsluitingen zodat er een nuttig advies overblijft.

Hoe een koper hier mee omgaat en evt een derde inschakelt om een aankoop keuring te laten doen is de keuze van de koper.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor gast » 24 Mrt 2012, 17:26

Lotte schreef:Omdat ik vind dat iedere koper van een tweedehands boot verantwoordelijk is voor eigen geld en daardoor deze discussie zinloos is, pas ik.
Denk ook dat ik stop op dit forum. Succes er mee!!


Ja iedere koper is verantwoordelijk voor zijn geld, dat ontkent helemaal niemand en dat is ook niet de discussie.
De discussie is of het verstandig is om je boot te laten keuren als je er geen verstand van hebt.
Verstandig betekend niet dat het verplicht is, over een verplichting heeft ook niemand het.
Verder begrijp ik niet echt waarom je nu zo gepikeerd bent en roept dat de discussie zinloos is, in jouw ogen misschien omdat je het er niet mee eens bent.
Maar dat is nu net de kracht van een goede discussie, anderen (deels) overtuigen van jouw visies op een onderwerp. Ik kan alleen in jouw geval niet echt een beeld krijgen wat je bedoeld en als ik ernaar vraag beantwoord je deze vragen niet.
En dat je dan gaat roepen dat je gaat stoppen met een forum alleen om 1 discussie die in jouw ogen ook nog zinloos is laat mijn Friese klompen breken.
Waarom stoppen om 1 draad die zinloos is?
gast
 

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Bejakruiser » 24 Mrt 2012, 20:23

[quote="vuuren1"]

Zo ook is een bij de BOVAG aangesloten bedrijf vaak niks waard.
Bijna alle internetprijzen op de bekende auto sites bij BOVAG aangesloten bedrijven zijn meeneemprijzen ("garantie in overleg", dus garantie KOPEN).
Ik ben van mening dat zoiets niet moet kunnen als de BOVAG zichzelf serieus neemt.

quote]


Dat word (meestal) gedaan omdat de aangeboden auto anders te duur is in vergelijking met particulier of via de handel aangeboden auto's. Dat is nu eenmaal het nadeel van internet. Via de zoekmachine sta je dan ergens onderaan, of in ieders geval niet bovenaan. De klant is nou eenmaal uit op de laagste prijs. In de showroom staat normaal gesproken wel gewoon de prijs inclusief garantie.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Bejakruiser » 24 Mrt 2012, 20:45

Dat zou eigenlijk wel iets voor de botenhandel zijn. Dat als je de boot koopt via een makelaar dat je er dan een half jaar garantie bij krijgt tegen een meerpijs. Maar dan wel in verhouding naar de betaalde aankoopprijs. Een boot van €5000,- €500,- garantie en bij een boot van €20.000,- €1500,- bijvoorbeeld.

Want als er in de botenhandel oplichters (lees: zinloze tussenpersonen) tussen zitten dan zijn het wel de makelaars.
Voor veel particuliere lijkt het of je dan altijd een betrouwbare boot koopt, maar dat is dus absoluut niet zo.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor Popeye » 24 Mrt 2012, 21:02

Lotte schreef:Omdat ik vind dat iedere koper van een tweedehands boot verantwoordelijk is voor eigen geld en daardoor deze discussie zinloos is, pas ik.
Denk ook dat ik stop op dit forum. Succes er mee!!


Wij beschouwen slechts hen als mensen met gezond verstand, die onze mening zijn toegedaan. Francois de la Rochefoucauld - Frans schrijver (1613-1680)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor antonh » 24 Mrt 2012, 21:03

Waalschokker,

Man man man (?) ga op een ander forum leuteren als je niet tevreden bent.
Elke gelegenheid wordt gebruikt om een aktieve forumer af te z**k*n.


Vertel dan eens Waalschokker, even als je bent wezen "z****n" en je nieuwe pamper om hebt waar een aspirant bootbezitter dan moet zijn voor info.
Die "bejaarde schippers" hier die al jaren een boot hebben en neer kijken op een Doerak of Ten Broeke en zelf door schade en schande ook wijs geworden zijn vertellen wel niet hoe je het moet doen.
De organisaties Hiswa, Bovag en de NJI (Nederlandse Jachtbouw Industrie + Metaalunie) wie dat ook zijn mag, deugen dus niet.
Dan nogmaals de vraag en die Lotte ook stelde.

Hoe kun je als aspirant schipper de keus maken?
geef daar eens een antwoord op.

En Lotte
je hebt gelijk,

Omdat ik vind dat iedere koper van een tweedehands boot verantwoordelijk is voor eigen geld en daardoor deze discussie zinloos is, pas ik.
Denk ook dat ik stop op dit forum. Succes er mee!!


Ze weten het zo goed die deskundige maar een antwoordt waar een leek wat aan heeft geven ze niet.
Om dat ze het zelf ook niet weten.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor De Waalschokker » 24 Mrt 2012, 21:46

antonh schreef:Waalschokker,

Man man man (?) ga op een ander forum leuteren als je niet tevreden bent.
Elke gelegenheid wordt gebruikt om een aktieve forumer af te z**k*n.


Vertel dan eens Waalschokker, even als je bent wezen "z****n" en je nieuwe pamper om hebt waar een aspirant bootbezitter dan moet zijn voor info.
Die "bejaarde schippers" hier die al jaren een boot hebben en neer kijken op een Doerak of Ten Broeke en zelf door schade en schande ook wijs geworden zijn vertellen wel niet hoe je het moet doen.
De organisaties Hiswa, Bovag en de NJI (Nederlandse Jachtbouw Industrie + Metaalunie) wie dat ook zijn mag, deugen dus niet.
Dan nogmaals de vraag en die Lotte ook stelde.

Hoe kun je als aspirant schipper de keus maken?
geef daar eens een antwoord op.

En Lotte
je hebt gelijk,

Omdat ik vind dat iedere koper van een tweedehands boot verantwoordelijk is voor eigen geld en daardoor deze discussie zinloos is, pas ik.
Denk ook dat ik stop op dit forum. Succes er mee!!


Ze weten het zo goed die deskundige maar een antwoordt waar een leek wat aan heeft geven ze niet.
Om dat ze het zelf ook niet weten.



Er zijn meerdere forumers die het opgelepeld hebben, slikken is de boodschap.
Ipv kinderlijke opmerkingen en ronduit belachelijk commentaar spuien eens lezen, kan er misschein iets dagen...hoewel.
Indien de aspirant-koper niet deskundig is hoeft hij/zij maar te informeren bij een scheepswerf, daar is vakkundig personeel aanwezig, maar helaas is dit een duurdere keuze dan het bekende dubbeltje en besluiten de meesten dus maar op het goede geluk te vertrouwen, of erger beschouwen vinden zichzelf (helaas eigen)wijs genoeg om zelf het scheepje te evalueren.
Dan krijg je dus de ervaringen die Hans zo vaak weergeeft en waar de meesten van gruwen.
De genialiteit van de oplichter bestaat erin op de goedgelovigheid van diegene voor hem in sprookjes te laten geloven...en de meerderheid van de mensheid hoort nu liever mooie verhalen dan de grauwe werkelijkheid, is van alle tijden.
Hoe vind je en expert? neem de telefoon en bel beroepsscheepswerven.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Boot voor aankoop keuren?

Berichtdoor De Waalschokker » 24 Mrt 2012, 22:04

Bejakruiser schreef:Dat zou eigenlijk wel iets voor de botenhandel zijn. Dat als je de boot koopt via een makelaar dat je er dan een half jaar garantie bij krijgt tegen een meerpijs. Maar dan wel in verhouding naar de betaalde aankoopprijs. Een boot van €5000,- €500,- garantie en bij een boot van €20.000,- €1500,- bijvoorbeeld.

Want als er in de botenhandel oplichters (lees: zinloze tussenpersonen) tussen zitten dan zijn het wel de makelaars.
Voor veel particuliere lijkt het of je dan altijd een betrouwbare boot koopt, maar dat is dus absoluut niet zo.




Niet mee eens Bejakruiser, ik heb mijn scheepje via een makelaar als tussenpersoon gekocht en ben uiterst tevreden hoe het afgehandeld is.
Makelaar en makelaar is twee, weet je waarschijnlijk ook wel, maar het is niet allemaal kaf onder het koren.
Voordeel van een makelaar is ook dat er nuchter kan gepraat worden (zeg zakelijk) en er veel stappen uit handen genomen worden in de aankoop, is vaak een omslachtige procedure, zeker in mijn geval want ik woon in Vlaanderen.
Ben uiterst tevreden over 1 aankoop schip, 2 afhandeling door de makelaar en 3, het kontakt houden met de verkoper want hij is nieuwsgierig hoe ik het nu doe (lees verbouw) en ik ben net hetzelde met de grotere boot die hij verbouwt.
Het is dus niet alles kommer en kwel in botenland, maar als je de knip erop houdt...kom je er niet.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten