marifoonexamen nuttig of drempel?

Stelling van de maand

U heeft geen marifoon. Zou u er een kopen als het examen werd afgeschaft?

Peiling eindigt op 12 Jul 2017, 12:41

ja
17
71%
nee
4
17%
ik zou er dan serieus over denken
2
8%
in mijn vaargebied niet nodig
1
4%
 
Aantal stemmen : 24

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 11 Jul 2017, 19:30

go als het voor velen te veel is en te moeilijk om een papiertje te halen ,waarom dan een rijbewijs ? waarom papiertjes halen in de werksituatie ,is toch ook allemaal gelul .
draai er dan niet om heen en zeg waarom niet ,en kom niet met het zeur dat het marifoon certificaat moeilijk is .en dat kleine bedragje voor de vergunning is niets .en het blijft de rest van je leven geldig zonder herhalingen .
ik heb dus 2 marifoons aan boord waar er maar een nodig is .
maar het word dan ook tijd dat men voor die telefoontjes ook een bewijs van bediening gaat invoeren ,en dan maar zien hoe de discussies gaan worden .
als daar een stemming voor komt ben ik voor.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 11 Jul 2017, 20:17

kajoe,
gefeliciteerd met je 2 marifoons!
Iedereen staat het trouwens vrij om te bepalen of hij/zijn wel/niet voor een examen gaat.
En dat is geen gel*l!

gr Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2017, 10:44

tja goed he ,enne niet eens een keer examen voor marifoon gedaan ,in de oudheid kreeg je dat papiertje na afname van een paar mondelinge vragen ,van de man van de ptt die de marifoon installatie keurde .
enne bij installatie van een radar moest je ook verplicht er een marifoon bij aanschaffen dus nu 4 keer dat papiertje in vier verschillende kleuren als aandenken .
een tijdje geleden moesten we doe vervangen door een nieuw plastic kaartje ,tof he van die mannen .
koste niets !!
mijn collega's brug en sluis personeel moeten ook dat papiertje halen ,die klagen niet daarover ,de meesten zeggen 2-3 keer het boekje goed doorlezen en examen doen ,en tja hoor ze slagen allemaal in een keer.
dus waarom hele discussies als men het niet wild en geen marifoon wild ,,ok iedereen is vrij daar in ,geen vhf aan boord dan is er ook geen verplichting ondanks de borden uit het bpr rpr.
de jongens die met schepen varen van meer dan 20 meter tja voor die is het aanpassen wat wel veel centjes kost ,maar ook daar worden soms te veel dingen door je strot geduwd .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor quichot » 12 Jul 2017, 14:31

Ik had de peiling een levensduur gegeven van een week, en die zit erop. Ik dank iedereen die de moeite heeft genomen de peiling in te vullen, dan wel daarop commentaar te leveren.

Voor wat het waard is: deze peiling wijst toch uit dat onder degenen die de peiling invulden een meerderheid bereid is een marifoon te kopen als het examen werd afgeschaft. De uitslag 17 (+2 misschien) tegen 4 was nog veel significanter dan ik had verwacht. Al kun je dat uiteraard niet sectorbreed extrapoleren.

Dit, gekoppeld aan mijn twijfel over de noodzaak van zo'n examen om een marifoon verantwoord te kunnen bedienen (zoals Kajoe en ik al aangaven kréég je vroeger dat papiertje gewoon bij ingebruikname), lijkt mij de veiligheid op het water dus met dat examen niet gediend.
En daar ging het in de discussie toch in de eerste plaats om.

Ik trek me hierbij terug uit de discussie, want er dreigt eindeloze herhaling van zetten, maar, jullie kennende, zal hier het laatste woord nog niet over zijn gezegd! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jul 2017, 16:31

kajoe schreef:go als het voor velen te veel is en te moeilijk om een papiertje te halen ,waarom dan een rijbewijs ? waarom papiertjes halen in de werksituatie ,is toch ook allemaal gelul .
draai er dan niet om heen en zeg waarom niet ,en kom niet met het zeur dat het marifoon certificaat moeilijk is .en dat kleine bedragje voor de vergunning is niets .

Uit bovenstaande in vergelijking met het bericht hieronder,blijkt dat jij er ook maar een slag inde rondte in om lult.
kajoe schreef:tja goed he ,enne niet eens een keer examen voor marifoon gedaan ,in de oudheid kreeg je dat papiertje na afname van een paar mondelinge vragen ,van de man van de ptt die de marifoon installatie keurde .

Misschien niet geheel onverstandig ,om deze vrijstelling per direct maar in te gaan trekken.
Hier is dus ook een taak weggelegd voor de 2de kamer in Den Haag ,om de Europese regelgeving gelijk te trekken voor iedereen.

Dat deden ze ook met de vrijstelling voor chauffeurs die geboren waren voor 1-juli-1955,die automatisch code95 erbij kregen wegens hun jarenlange ervaring.
Van de éne op andere dag trokken ze dat ook in,omdat het niet in overeenstemming was met de Europese regelgeving.
Protesteren was niet mogelijk.Wij hadden immers geen bewijs dat we voldeden aan de eis.
Een BBS training met toets was schijnbaar niet voldoende om dat aan te tonen.( ik had dat al 3 keer gedaan)

Dat heeft de sector maritiem ook niet,want die kregen hem ook zonder meer op ervarings basis.
Zal Kajoe niet leuk vinden,als ik even Dhr. Peter van Dalen van het CU,die in de Europese Raad zit(transport en vervoerszaken),even een briefje ga schrijven over deze ongelijkheid.Het kan wel een handig zijn,als men dergelijke personen persoonlijk kent.
Niet echt handig van je Kajoe.
Mijn connecties kunnen wel eens dichterbij zijn,dan dat jou lief is.

O ja Kajoe,ik ben je het wel gegunt,maar iemand die een ander steeds aanvalt op e.d. manier, mag wat mij betreft ook wel gaan voldoen aan de Europese regelgeving.
E.e.a is gemakkelijk controleerbaar in het systeem,want bij jou ontbreekt gewoon een certificaatnummer van een opleidingsinstituut.
Gelijke monnikken,gelijke kappen zeg maar. :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2017, 16:49

ja maar wat ik vind is niet zo belangrijk ,de veiligheid is alleen gediend indien men goed weet hoe men met een marifoon weet om te gaan ,dus de spreektaal die gebruikt word .
het probleem is dat nog er nog steeds onverlaten zijn die onmogelijke verhalen ophangen op de essentiële kanalen .
en mocht het er op aankomen als er wat gebeurd weer niet weten waar of in welk vak ze zich bevinden ,tja oude marifoons zonder atis zijn niet te traceren door de hulpdiensten ,en verkeersposten .
eerste vereiste op het water is hoe en waar bevind u zich op rivieren houd de kilometer raaien in de gaten ,tegen woordig worden steeds meer kanalen voorzien van bekilometering borden .
en dus voor de veiligheid ik zeg prima een marifoon ,maar meer voor het kontact en meldingen bij bruggen en sluizen ,en te horen wat grote schepen gaan doen .
door het gebruik van de marifoon zijn de gebruikelijke hoorn signalen een beetje op de achtergrond geraakt .vroeger hoorde je wat het grote schip ging doen ,nu moet je maar raden .

even daar buiten ik heb de laatste 2 weken weer een rondje gevaren ,als je dan ziet hoeveel bootjes een noodlanding maken om op de meldknoppen te drukken ,ben je blij met een marifoon ,gewoon een paarhonderd meter van te voren oproeppen en floep de brug of sluis word voor je gereed gemaakt ,heerlijk vooral bij fikse wind uit de verkeerde hoek ,ook goed dan te horen hoe lang het nog duurt voor het object jou kant op komt ,en die anderen tja laat ze maar mekkeren op de ambtenaren dat het zo lang duurt ,terwijl jij je plan al heb kunnen maken .
goed ik hou maar weer op maar ik vermoed dat de ex beroeps schippers het wel wat met mij eens zullen zijn.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 12 Jul 2017, 16:54

enne noordvaarder schrijf maar gerust hoor ben er helemaal niet bang voor na 55jaar met marifoons gewerkt te hebben weten we er best nog een ietsepietsie van .
oja maak het dan ook even bekent op het binnenvaart forum ,en bij de verenging ,,de binnenvaart ,,wat je wild gaan doen.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2017, 17:33

kajoe schreef:ik heb de laatste 2 weken weer een rondje gevaren ,als je dan ziet hoeveel bootjes een noodlanding maken om op de meldknoppen te drukken ,ben je blij met een marifoon ,gewoon een paarhonderd meter van te voren oproeppen en floep de brug of sluis word voor je gereed gemaakt ,heerlijk vooral bij fikse wind uit de verkeerde hoek ,ook goed dan te horen hoe lang het nog duurt voor het object jou kant op komt ,en die anderen tja laat ze maar mekkeren op de ambtenaren dat het zo lang duurt ,terwijl jij je plan al heb kunnen maken .
goed ik hou maar weer op maar ik vermoed dat de ex beroeps schippers het wel wat met mij eens zullen zijn.
groet wout.

Niet alleen beroepsschippers .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Rene » 12 Jul 2017, 18:11

Nope, ook dit recreatievaardertje....

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 12 Jul 2017, 18:24

kajoe schreef:
even daar buiten ik heb de laatste 2 weken weer een rondje gevaren ,als je dan ziet hoeveel bootjes een noodlanding maken om op de meldknoppen te drukken.

Noodlanding?
Was daar die crashtender dan voor nodig bij jullie?
Als ik jullie mag geloven is het een dikke bende in de omgeving van Sneek en Joure.
Er zullen echter altijd mensen blijven op drukke plaatsen,die lak en schijt hebben aan de regelgeving.
En waar zie je dat het meest?
Juist ja, in de driekoek Terherne - Sneek - Joure.
Daar denkt men,als er een kenteken op de zijkant van de boot staat,dat alles is geoorloofd,want ze hebben toch een vaarbewijs?
Ze beseffen echter niet,dat een vaarbewijs geen licentie is voor laagvliegen.
Als je een rijbewijs hebt,heb je immer ook geen laagvliegbewijs.
Omdat ze wel weten dat controle daar in de drukste tijd ook een farce is,trekken ze zich er daar weinig iets van aan.
Dat is ook de reden dat ik liever via Akkrum en via Heerenveen naar Giethoorn en omgeving ga.
Heerlijk genieten van de omgeving,en niet constant op je hoede moeten zijn voor die idioten die het niet zo nauw nemen met de regels op het water.
Op die manier mijd je het gebied waar "Koning Losbol" zich in vakantietijd goed laat gelden.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten