marifoonexamen nuttig of drempel?

Stelling van de maand

U heeft geen marifoon. Zou u er een kopen als het examen werd afgeschaft?

Peiling eindigt op 12 Jul 2017, 12:41

ja
17
71%
nee
4
17%
ik zou er dan serieus over denken
2
8%
in mijn vaargebied niet nodig
1
4%
 
Aantal stemmen : 24

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor quichot » 07 Jul 2017, 09:24

R.C.Grootveld schreef:Je kunt nu niet aangeven dat het examen geen belemmering voor je is.

Ook dát was de vraag niet. Om de doodeenvoudige reden dat voor iedereen die al zo'n ding heeft, en geregistreerd gebruikt, dat examen kennelijk geen beletsel was. Dat wéten we dus al, dus hoef ik dat ook niet te vragen.
De vraag die ik aan de forumleden zonder marifoon stelde was even simpel als nietwetenschappelijk: U heeft geen marifoon. Zou u er wél eentje kopen als dat examen werd afgeschaft? Vul dan ja in, anders nee. Misschien mag ook.
Nee, niet dubbelblind, geen controlegroep, geen willekeurig gekozen groep, geen wetenschappelijke pretenties, gewoon een vraagje dat boven kwam drijven in de elders gevoerde discussie.
Duidelijk verder?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 07 Jul 2017, 16:41

De vraag is of je wel of niet een marifoonzou aanschaffen.
Bij wel of geen examen, als er geen examen was kocht ik er meteen een maar nu moet ik ver voor het examen.
Dus geen marifoon of ik begin ook een geheime zender.

Maar de brandblussers komen er ook al bij en men gaat ook al bakken.
Kun je zien hoe een vraag over een marifoon via de brandblussers in de bakkerij kunt belanden.
En misschien gaat men ook nog een nieuwe bril aanschaffen vanwege dubbelblind te zijn.
Wat kan men toch moeilijk doen he als het ook makkelijk kan.

grt Anton

ps zonder marifoon maar met brandblusser en bril!
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor De Waalschokker » 07 Jul 2017, 18:51

antonh schreef:De vraag is of je wel of niet een marifoonzou aanschaffen.

Maar de brandblussers komen er ook al bij en men gaat ook al bakken.
Kun je zien hoe een vraag over een marifoon via de brandblussers in de bakkerij kunt belanden.

Wat kan men toch moeilijk doen he als het ook makkelijk kan.

grt Anton



We zijn het gewoon dat er of topic gegaan wordt en het laatste in deze is het topic "marifoon verplicht ?" (ondertussen 18 pagina's) dat quichot noopte om onder de vorm van een "enquéte" een soortement van een spin-off te maken met mijn inzien's een zeer beperkte vraagstelling (maar goed)...
Misschien ware het beter een stelling te openen over veiligheid op het water waar de marifoon één van de belangrijkste pijlers is.
Brandblussers...ook zo iets, blijkbaar zijn er die ze aan boord hebben maar weten niet hoe er mee om te gaan :o , nou breekt mijn klomp, weet je er niks van af omdat je er geen praktijk ervaring mee hebt opgedaan heb je vandaag de dag alle mogelijkheden om er alles van te weten te komen inclusief hoe (en welke) te gebruiken.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Jul 2017, 15:36

Laten we deze peiling maar effe "at the top" houden,want anders zinkt ie naar de bodem.
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor MARC33 » 09 Jul 2017, 17:41

Ik heb een marifoon ( geregistreerd ) en ik heb een brevet ( uiteraard ook geregistreerd ) .
Ik ben in orde en in regel . Ik voel me veel veiliger op het water .
Wat doe je als je via de marifoon iets of iemand toch zou nodig hebben ? Rode kaken hebben ! Leuk gevoel .
Wat is een hobby ? Safety for all ?
Al de tijd die er ingestoken is om te ***llen over het wel of niet zou je beter gebruiken om je voor te bereiden voor een test !!
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 00:46

MARC33 schreef: en ik heb een brevet ( uiteraard ook geregistreerd ) .

Oh leuk dat je een brevet hebt.
Maar je weet toch ook dat je beter kunt vliegen zonder brevet met vliegtuig, dan andersom? :D
Maar je hebt er op het IJsselmeer niks aan hoor?

Wat doe je als je via de marifoon iets of iemand toch zou nodig hebben ? Rode kaken hebben ! Leuk gevoel .
Al de tijd die er ingestoken is om te ***llen over het wel of niet zou je beter gebruiken om je voor te bereiden voor een test !!!

Dat is jou mening.
Die hoef ik toch niet met je te delen?
Een beetje vreemde denigrerende opmerking .Vind je ook van niet?
Voegt i.i.g. niets bij aan deze polling.
Dat jij daar anders over denkt is duidelijk,maar dicteer ons niet voor wat we beter hadden kunnen doen.
Wij gaan jou toch ook niet vertellen wat jij beter had kunnen doen?

En als je de volgende keer weer omhoog gaat,denk erom,je moet ook een keer naar beneden.
En ook jij kan in een situatie belanden,dat je onverwacht naar beneden moet.
:geek:
En uit veiligheids overwegingen moet ik je toch adviseren om zwemvesten en een brandblusser mee te nemen,en eventueel een bijboot.
Want een marifoon is prachtig om de mensen te kunnen waarschuwen,maar als je midden op het IJsselmeer zit,en de hulpdiensten moeten naar je toe,dan heb je zo verrekt weinig aan je marifoon,als je bootje zinkende is,of in brand staat.
Want daar blus je niks mee,en daar blijf je ook niet mee drijven.
Je eigen veiligheid en dat van je mede (lot)genoten is belangrijker,dan enkel het halen van een "brevettje" voor je marifoon waarmee je de hulpdiensten op kan roepen.
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Georges » 10 Jul 2017, 13:29

Midden op het ijselmeer en mogelijk zijn er dan wel andere schepen in de buurt die wel zo verstandig zijn geweest dat brevetje te halen en de VHF uitluisteren en dan snel bij U zijn om te helpen, via de telefoon kan je die niet bereiken ...
Maar de hele discussie zal hopelijk voor zomer 2018 afgelopen zijn omdat men de registratie en marifoonplicht voor alle landen gelijk wil trekken, eindelijk !
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 13:37

Georges schreef:Maar de hele discussie zal hopelijk voor zomer 2018 afgelopen zijn omdat men de registratie en marifoonplicht voor alle landen gelijk wil trekken, eindelijk !
Dat wil niet zeggen,dat je verplicht wordt gesteld om een marifoon aan boord te moeten te hebben.
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Georges » 10 Jul 2017, 13:40

Indien de regels zoals in de andere Europese landen gaan gelden zal iedereen vanaf 7m lengte verplicht VHF moeten hebben, simpel .
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2017, 17:28

We zullen het gaan meemaken,of niet natuurlijk.
Nederland is een land waar bij uitstek veel recreatievaart is,t.o.v. de ons omringende landen.
En ik denk dat Den Haag er niet over piekert om de vaarbranche hier in NL nu even in elkaar wil laten storten.
Want dat betekend dat iedere huurder van een jacht in het bezit moet zijn van een certificaat voor een marifoon.
En ik ga er niet vanuit dat verhuurbedrijven vrijstelling krijgen,want dat zou discriminatie zijn t.o.v. de rest met een eigen jacht.
Er hoeft daar dan maar 1 iemand zijn die daar tegenin gaat,en de rechter maakt dan van die vrijstelling direct gehakt.
Gelijke monikken,gelijke kappen.
Maar we zullen het zien,zover is het echter nog niet.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten