marifoonexamen nuttig of drempel?

Stelling van de maand

U heeft geen marifoon. Zou u er een kopen als het examen werd afgeschaft?

Peiling eindigt op 12 Jul 2017, 12:41

ja
17
71%
nee
4
17%
ik zou er dan serieus over denken
2
8%
in mijn vaargebied niet nodig
1
4%
 
Aantal stemmen : 24

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2017, 22:04

Gruttepier schreef:De Tjonger gaat door een prachtig natuurgebied en zeer zeker de moeite waard.

Is de Tjonger helemaal te bevaren vanaf de Engelenvaart tot aan Oosterwolde?
Het lijkt me trouwens wel een saai stuk,want zo ik het bekijk op GE is er weinig mogelijkheid voor aanleg,en eventueel iets te kopen is er niet bij dat water.
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Roelof » 14 Jul 2017, 07:25

Noordvaarder schreef:Is de Tjonger helemaal te bevaren vanaf de Engelenvaart tot aan Oosterwolde?
Het lijkt me trouwens wel een saai stuk,want zo ik het bekijk op GE is er weinig mogelijkheid voor aanleg,en eventueel iets te kopen is er niet bij dat water.


We kwamen vanaf de Engelenvaart en zijn SB uitgegaan, overnacht bij een eilandje van Marrekrite en vervolgens doorgevaren tot Kuinre.
Daar de sluis door en via de linde /Lende naar Ossenzijl, daar werd het weer drukker.
Wat betreft diepgang (0.90 m) en doorvaarthoogte (2.35 m), geen probleem gehad.

Maar volgens mij zijn we nu wel een beetje off-topic :? , dit zou beter passen in "reisverslagen" :P

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 14 Jul 2017, 11:23

wij hebben de route over kuinre al een aantal malen gevaren ,met 1 meter totaal geen probleem ook geen bagger met schroefwater omhoog .wel een beetje in de midden blijven ,tja enigste minpunt is de 2.50 hoogte ,maar dat is de standaard maat aan het worden in heel Nederland .
wel jammer voor hogere kruiphoogten ,maar daar blijft het rustig omdat de grote en vooral huur jachten er niet langs kunnen racen .
en daar hoef je dus ook geen gebruik te maken van marifoon .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Jul 2017, 13:32

kajoe schreef:..........,tja enigste minpunt is de 2.50 hoogte ,maar dat is de standaard maat aan het worden in heel Nederland .
wel jammer voor hogere kruiphoogten ,maar daar blijft het rustig omdat de grote en vooral huur jachten er niet langs kunnen racen .

Prachtig toch? Het is maar net wat je een minpunt vind,voor mij is het een pluspunt.
Ik heb het ook niet zo met die grote jongens.
[quote="kajoe']en daar hoef je dus ook geen gebruik te maken van marifoon .[/quote]
Ben ik in principe nergens nodig,want je ziet me niet op vaarten waar beroepsverkeer zit.
Hooguit om te kruisen,maar verder heb ik daar niks verloren.

Maar mijn vraag ging niet over het stuk dat jullie noemen.
Maar is het stuk van de Tjonger vanaf Engelenvaart tot aan Oosterwolde ook normaal bevaarbaar?
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor kajoe » 14 Jul 2017, 14:08

ik heb met mijn bootje zeg maar de route vanaf de driewegsluis via de linde naar kuinre ,de tjonger helemaal door ooster Wolde tot de aansluiting van de drense hooftvaart al enkele keren gevaren
ook in omgekeerde richting en dan wven voorbij oosterwolde de opsterlanse compagnonsvaart op naar gorredijk en zo verder naar oldeboorn ,akkrum de meren weer op best te doen .
maar je moet er van houden die route .
er zijn legio vaarwaters in het midden van friesland waar je maar weinig bootjes tegen komt ,velen kunnen er niet komen te hoog te breed of te lang .
wij varen met rond 1 meter diepgang 1050 lang en 3.10 breed ,1 motor en 1 kopschroef kruiphoogte 2.40 meter zo rond de 5 tot 8 km pu op die watertjes.
vaak zijn daar op de vlakte steigertje te vinden voor vrije ligplaats ,en de meeste kloppen met die op de ANWB kaarten staan .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 03 Aug 2017, 21:47

Ik vaar veel op het Winschoterdiep en rond Groningen.
Een marifoon heb je niet echt nodig, je kunt ook bellen met je gsm voor de bediening van de bruggen.
Als je de eerste brug hebt gehad gaat het verder eigenlijk bijna automatisch.
Je wordt gevolgd vanuit de centrale post in Farmsum.
Of er is zelfbediening.
Op de Eems in Duitsland heb je niets aan de gsm want er zijn geen bel nummers.
Daar zou ik een marifoon voor willen hebben.
Maar in dit topic komt ook weer naar voren dat er veel hun certificaat bij een kop koffie met de PTT ambtenaar gekregen hebben.
Ze hebben geen examen gedaan.
Een "overgangs regeling", zo kan ik het ook en dat is met het vaarbewijs bij veel ouderen ook.
Makkelijk praten dan.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor quichot » 04 Aug 2017, 10:06

Ergens in de jaren 80 werd het marifoonexamen ingevoerd. Tot die datum was geen examen vereist. De PTT-ambtenaar sloot het toestel aan, mat met een dummyload of de 1w en 25w niet werden overschreden, en stelde je terloops een paar vragen om in te schatten of je begreep wat voor apparaat je aan boord kreeg. Dan vertrok hij met achterlating van een machtiging en een blad met heldere gebruiksinstructies.
'Onze' generatie gebruikers heeft aangetoond daar allerminst van in de war te raken, en gebruiken het apparaat op professionele wijze waarvoor het is bedoeld.

Er was dus geen sprake van een overgangsregeling zoals bij de vaarbewijzen het geval was. Daarbij gold de regel dat je moest kunnen aantonen minstens al 7 jaar met het vaarbewijsplichtige schip te hebben gevaren. Dat hoefde voor de marifoon niet.

Overigens begrijp ik uit je verzuchting dat ook jij het examen eerder als drempel dan als noodzaak ervaart.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor antonh » 04 Aug 2017, 11:16

Voor dat examen moet ik een eind rijden.
En daar heb ik geen zin in.
Waarom niet in elke provincie ergens?
Meen dat dichtsbijzijnde Zwolle of Utrecht is voor mij.

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor aquanaut » 04 Aug 2017, 11:19

Hoewel ik niet tot de doelgroep behoor (ik heb immers een marifoon) heb ik de stelling direct na het poneren beantwoord met "Nee"
Ik heb de vraag geïnterpreteerd als zijn "stel" dat u geen marifoon hebt.
En trek dat nog even verder, ik denk dat ik mijn marifoons wegdoe, zodra de examenplicht (dus waarschijnlijk ook de vergunningsplicht) afgeschaft zou worden.
Waarom?
Neem het voorbeeld aan de 27MC waar ik vroeger ook een zendvergunning voor had, een prima communicatie apparaat.
Totdat de vergunningsplicht eraf ging en werkelijk iedereen voor 50 gulden zo'n ding kon aanschaffen, met de één nog een grotere "kachel" erachter als de ander.
Waardoor de, eerst 22 kanaaltjes, later 40 kanelen overbevolkt werden door figuren die de hele avond de lock functie van de tafelmike erop lieten staan zodat we met z'n allen live konen meegenieten wie er allemaal bij tante Truus op verjaarvisite waren en wat er gegeten werd.
Of 24 uur per dag alle kanalen misbruikten om via packet met elkaar te "ouwehoeren"

Het zelfde zal gebeuren met de marifoon, hoe lang denk je dat professionele gebruikers om ons heen (beroepsvaart, bruggen/sluizen) van deze vorm van communicatie gebruik blijven maken?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Aug 2017, 15:24

aquanaut schreef:En trek dat nog even verder, ik denk dat ik mijn marifoons wegdoe, zodra de examenplicht (dus waarschijnlijk ook de vergunningsplicht) afgeschaft zou worden.
Waarom?
Neem het voorbeeld aan de 27MC waar ik vroeger ook een zendvergunning voor had, een prima communicatie apparaat.
Totdat de vergunningsplicht eraf ging en werkelijk iedereen voor 50 gulden zo'n ding kon aanschaffen, met de één nog een grotere "kachel" erachter als de ander.
Waardoor de, eerst 22 kanaaltjes, later 40 kanelen overbevolkt werden door figuren die de hele avond de lock functie van de tafelmike erop lieten staan zodat we met z'n allen live konen meegenieten wie er allemaal bij tante Truus op verjaarvisite waren en wat er gegeten werd.
Of 24 uur per dag alle kanalen misbruikten om via packet met elkaar te "ouwehoeren"

Ik vraag me even af of jij behoorde tot de groep die ook een 27MC "bakje" gehad hebben.
Ik denk het namelijk niet,want dan had je anders gereageerd.
Ik ben van nog daarvoor,toen het dus nog illegaal was.
Een prachtige Palomar bak 360 kanalen,met USB LSB ,FM en MG CitizenBand had ik ,met een "kachel" van 60Watt,en een halve golf antenne.
En we konden destijds bijna de hel wereld rond komen.
We hadden echter één probleem,agentschap Telecom vond het niet leuk. :mrgreen:
Stoorden we mensen? Iemand die de boel goed voor elkaar heeft,stoort niemand.
Toen kwam het tijdperk van van de TIA(Truckers International Association,(waar ik ook lid van was),de voorloper van Truckstar,die ermee begon om het legaal voor elkaar te kunnen krijgen ,want er waren meerdere landen in Europa.
Nederland was één van de laatsten die het langste de legalisering hebben tegen gehouden,tot uiteindelijk zij ook niet meer konden.
NL heeft toen het ook toegstaan,onder voorwaarde van 22 kanalen,gelijk aan Duitsland,maar dan alleen de FM band.
Duitsland stond zowel MG als FM band toe,echter ook beperkt tot 22 kanalen.
Daarop kwam hier in NL ,dat je een licentie kon halen bij de PTT,en dan kreeg je een kaart waarop stond PTT MARC,en op de bak moest eenzelfde kenmerk staat.
En licentie koste destijds geen 50 gulden,maar 35 gulden.
Dat was de eerste fout die ze hier maakten.
De drempel lag veel te laag.
2de fout die ze hier maakten,was dat er niets geregisteerd stond.
Ophalen van de licentie was makkelijk,35 gulden betalen en weg was je weer.
Er werd niet bijgehouden wie er een licentie had.
Toen het onbeheersbaar werd,lieten ze de boel de boel,een nog grotere fout van de overheid dus.
Overal stonden de bakken,net zoals jij verwoord, aan op kanaal 19 veelal,en bij de truttebellen en die van miepen kon je alles ,maar dan ook alles meeluisteren ,want de mike stand bijkans dag en nacht open.
Ik heb nog een licentie gehad,maar toen het een zootje werd,ben ik afgehaakt,want de lol was er schoon af.
We gebruikten het ding enkel nog,als we met elkaar opreden naar onze bestemmingen in Europa .

Met de marifoon,als die vrijgesteld wordt van examen hoeft het die kant niet op te gaan.
Ten eerste kun je een registratieplicht invoeren,hetzelfde dat er nu bestaat.
Ten 2de kun je de gebruiker een sanctie opleggen,als deze in de fout gaat.
Ook als de koper/gebruiker zijn toestel zou doorverkopen,en daarvan maakt deze geen melding,is en blijft deze altijd verantwoordelijk.
Dus deze betaald ook de sanctie indien er een andere gebruik van maakt.
Gebeurd nu immers ook met de auto.
Stel je wagen wordt geflitst bij te snel rijden,dan krijgt de houder van het voertuig de bekeuring.
Hier in NL is de houder verantwoordelijk,en wordt er van achteren geflitst,in Duitsland komt de flits van voren (en zie je effe niets meer :mrgreen: ) ,want in Duitsland moet de overheid bewijzen wie er achter het stuur heeft gezeten.
Dus alles is hier ook te regulieren.
Je zou ook nog kunnen eisen van de producenten,dat de marifoons worden uitgerust met en SIMcard,zodat bij herhaaldelijke misdraging,het toestel uitegschakeld wordt op afstand.
Ik hoor je nu denken , "dan stop ik er een ander SIMcard in".Nee dat zal niet helpen,want ieder toestel heeft een eigen IMEI-code,die NIET verwisselbaar is.
Dat aan dergelijke toestellen een prijskaartje komt te hangen is er alleen maar beter om,want dan gaat niet iedere hotemetoot zo'n ding aanschaffen.
En al moet een instap model dan 250 a 300 euro kosten,dat maakt me niet uit.
Met een GSM kijken we ook niet zo nauw naar de centen,en die rouleerd toch stukken sneller dan een marifoon denk ik.
Maar ik denk dat de overheid er geen zin heeft,omdat ze misschien wel bang zijn,dat het de klauwen uitloopt.
Dat hoeft dus niet,als ze maar regels opstellen,wat ze in het verleden dus totaal verzaakt hebben.
Je kunt dus rustig spreken van "eigen schuld-dike bult" bij NL-Telecom.
Toen bij de 27MC toelating,toen hebben ze iets duidelijk niet gedaan.
En als ze dat nu gaan voorkomen,is er een toekomst voor meer marifoon gebruik door watersporters.
Want ook ik,ga zo'n licentie niet aanschaffen voor hooguit 5 a 6 weken per jaar varen voor 35 euro per jaar.
En een andere mag dat geen argument vinden,voor mij isd at het wel,want als de overheid het menesn was,dat het de veiligheid wel dient,dan is geld van ondergeschikt belang voor zoiets.
Maar schijnbaar is 35 euro,na eerst een kostenloze periode te hebben gehad,en nu je alles via de server moet doen,en waar geen mens meer aan te pas komt,moet er 35 euro worden afgetikt voor één bedrukt A4-tje.
Te belachelijk voor woorden.
Het is een dikke graaibende geworden en anders niks.
En ik vertik ten éénenmale om daaraan mee te werken.
Het is overal hetzelfde.
Ik moet eens in de 6 jaar een nieuwe uitdraai hebben,waarop de stempels komen te staan voor een ADR-keuring van mijn voertuig.
Er passen namelijk 5 stempels op.
In het zesde jaar moet ik weer een nieuwe stempelkaart hebben.
Wordt na de keuring uitgereikt,een A4-tje die regelrecht uit de printer komt a 15 euro per stuk.
Dat is een duur velletje papier met wat inkt erop.
Maar zij hebben de macht,en als je dat niet wilt,dan rij je rond met een niet gekeurd voortuig,en kun je niks.
En zo liggen de zaken hier in NL.
Alles onder de noemer van veiligheid.
Met geld betaal hier in NL de schijnveiligheid van de staatsportemonnee,en anders niks.
Geld verzoend de graaierij.
Geld is macht,en geen veiligheid,maar zonder geld ,geen veiligheid.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten