marifoonexamen nuttig of drempel?

Stelling van de maand

U heeft geen marifoon. Zou u er een kopen als het examen werd afgeschaft?

Peiling eindigt op 12 Jul 2017, 12:41

ja
17
71%
nee
4
17%
ik zou er dan serieus over denken
2
8%
in mijn vaargebied niet nodig
1
4%
 
Aantal stemmen : 24

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Byl54 » 12 Jul 2017, 18:59

quichot schreef:Voor wat het waard is: deze peiling wijst toch uit dat onder degenen die de peiling invulden een meerderheid bereid is een marifoon te kopen als het examen werd afgeschaft. De uitslag 17 (+2 misschien) tegen 4 was nog veel significanter dan ik had verwacht. Al kun je dat uiteraard niet sectorbreed extrapoleren.;)


Ook ik had dit niet verwacht had, dat er 24 mensen zijn, die hier gereageerd hebben geen marifoon hebben en van die 24 er 17 zijn die een zouden kopen als er geen examen was. Verwachte niet zo hoog percentage voor wie het examen een belemmering is. Bijzondere uitkomst.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Marie Christina » 12 Jul 2017, 19:04

quichot schreef:
Ik trek me hierbij terug uit de discussie, want er dreigt eindeloze herhaling van zetten, maar, jullie kennende, zal hier het laatste woord nog niet over zijn gezegd! ;)

Dat vermoedde ik al toen je op pagina 1 vroeg om deze discussie niet óók in dit topic te beginnen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2017, 22:48

Noordvaarder schreef:Als ik jullie mag geloven is het een dikke bende in de omgeving van Sneek en Joure.
Er zullen echter altijd mensen blijven op drukke plaatsen,die lak en schijt hebben aan de regelgeving.
En waar zie je dat het meest?
Juist ja, in de driekoek Terherne - Sneek - Joure.
Daar denkt men,als er een kenteken op de zijkant van de boot staat,dat alles is geoorloofd,want ze hebben toch een vaarbewijs?
Ze beseffen echter niet,dat een vaarbewijs geen licentie is voor laagvliegen.

Dit is ook één van de redenen dat we na 9 jaar Friesland, deze provincie achter ons hebben gelaten en nu lekker op de grote rivieren toeren:
Geen prutsers; geen zeilers die denken dat ze altijd voorrang hebben, geen vaders met kinderen in een rubberbootje die zonder na te denken voor je in je dode hoek in de kolk gaan liggen, geen (te snelle) sloepen die denken dat rode lichten bij een brug alleen schepen gelden voor wie de brug bediend moet worden etc.
Nu lekker de ruimte op de grote rivieren, tussen de dijken van het Hollandse landschap etc.
Met marifoon ... :)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Jul 2017, 22:50

Noordvaarder schreef:Was daar die crashtender dan voor nodig bij jullie?

Lauter interesse: Was het een E-1 of een Panther ? ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Roelof » 13 Jul 2017, 07:30

R.C.Grootveld schreef:Dit is ook één van de redenen dat we na 9 jaar Friesland, deze provincie achter ons hebben gelaten en nu lekker op de grote rivieren toeren:
Geen prutsers; geen zeilers die denken dat ze altijd voorrang hebben, geen vaders met kinderen in een rubberbootje die zonder na te denken voor je in je dode hoek in de kolk gaan liggen, geen (te snelle) sloepen die denken dat rode lichten bij een brug alleen schepen gelden voor wie de brug bediend moet worden etc.
Nu lekker de ruimte op de grote rivieren, tussen de dijken van het Hollandse landschap etc.
Met marifoon ... :)


Ik begrijp wat je bedoeld, maar er zijn in Friesland toch ook nog mooie rustige vaarwateren zoals de Linde en de Tjonger.
Vorig jaar in het hoofdseizoen geweest maar erg weinig verkeer tegengekomen.

Om "on topic" te blijven :mrgreen: :
Ik had toen geen nog geen marifoon omdat ik geen marifoon certificaat heb en er vanuit ging dat je zo'n ding dan niet zomaar kon aanschaffen.
Achteraf niet echt gemist maar dat komt waarschijnlijk omdat we zoveel mogelijk de kleine wateren en prutsloten opzoeken.
Heb nu wel een marifoon, op dit moment nog steeds zonder certificaat en vindt het een grote bijdrage op groot vaarwater en in de drukte.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jul 2017, 11:06

Roelof schreef:Ik begrijp wat je bedoeld, maar er zijn in Friesland toch ook nog mooie rustige vaarwateren zoals de Linde en de Tjonger.
Vorig jaar in het hoofdseizoen geweest maar erg weinig verkeer tegengekomen.

Tja, er zijn zeker rustige wateren in Friesland en dito aanlegplekken (Marrikrite)
De Linde ken ik niet, de Tjonger hebben we een aantal jaren geleden gedaan (is dat niet de Turfroute?).
Inderdaad: Rustig en een ervaring door die dorpjes .... echter ik had de indruk dat ik m'n eigen vaargeul aan het graven was :x .

Friesland heeft zeker leuke wateren, alleen is een groot deel daar van voor ons onbereikbaar ivm kruiphoogte en dan ben je al snel op de 'touristen routes' aangewezen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Byl54 » 13 Jul 2017, 11:22

R.C.Grootveld schreef: Dit is ook één van de redenen dat we na 9 jaar Friesland, deze provincie achter ons hebben gelaten en nu lekker op de grote rivieren toeren:
Geen prutsers; geen zeilers die denken dat ze altijd voorrang hebben, geen vaders met kinderen in een rubberbootje die zonder na te denken voor je in je dode hoek in de kolk gaan liggen, geen (te snelle) sloepen die denken dat rode lichten bij een brug alleen schepen gelden voor wie de brug bediend moet worden etc.
Nu lekker de ruimte op de grote rivieren, tussen de dijken van het Hollandse landschap etc.
Met marifoon ... :)

Off topic.
Mee eens heer Grootveld. Eens sluiswachter vertelde laatst wel, dat sinds een aantal mensen vertrokken zijn het wat rustiger is geworden. :D ;)
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jul 2017, 12:40

Byl54 schreef:Mee eens heer Grootveld. Eens sluiswachter vertelde laatst wel, dat sinds een aantal mensen vertrokken zijn het wat rustiger is geworden.

Herkenbaar, zoals mijn (wijlen) schoonvader ooit zei:
Ik behoor tot de helft van de Friezen die buiten Friesland woont, omdat ze gevlucht zijn voor de andere helft die er niet weg is te slaan :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jul 2017, 18:15

[quote="R.C.Grootveld"]De Linde ken ik niet, de Tjonger hebben we een aantal jaren geleden gedaan (is dat niet de Turfroute?).
Inderdaad: Rustig en een ervaring door die dorpjes .... echter ik had de indruk dat ik m'n eigen vaargeul aan het graven was :x .
[quote]
De Turfroute is de route die begint bij de Drentse Hoofdvaart,en loopt via Appelscha-Oosterwolde-Donkerbroek,dan de bocht om bij Klein Groningen door naar Gorredijk.
Veel sluizen en mooie plekjes.As je dan doorvaart kom je bij Nes ,in buurt van Akkrum uit.
De Tjonger ligt zuidelijker,die loopt ten westen van Oosterwolde naar Mildam,en gaat dan aan de zuidkant van Heerenveen langs naar Schoterzijl.
Hier zitten afslagen ins,zodat je naar Akkrum(Engelenvaart) ,Ossenzijl(Helomasloot) en naar het Tjeukermeer(via Echtenerbrug) kunt.
De Linde loopt van Kuinre naar Tronde ,maar is bevaarbaar tot de A32,en ligt ten zuiden van Wolvega.
Als je van Ossenzijl naar de driewegsluis gaat,kom je ook over een stuk van de Linde.
Noordvaarder
 

Re: marifoonexamen nuttig of drempel?

Berichtdoor Gruttepier » 13 Jul 2017, 21:40

De turfroute is inmiddels aangepakt en weer goed bevaarbaar.

De Tjonger gaat door een prachtig natuurgebied en zeer zeker de moeite waard.
Gruttepier
 

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast