henkvd schreef:vuuren1 schreef:Wellicht nog de meest passende reactie?
Het stuur zit links omdat we net zoals op de weg rechts aanhouden..
Dan gaan we weer helemaal naar boven in dit draadje, waarom denken ze daar in de speed en toerbootjes wereld nou net anders over.
Omdat in deze wereld uitgegaan wordt van de buitenboordmotor. (tenminste mijn gedachtegang)
Stuur je op de knuppel links ga je rechts, met een stuur ga je de kant op waar je heen draait.
Voor een rechts iemand is het het prettig om met links gas te geven en de rechterhand vrij te houden (bijv tijdens het gebruik van de keerkoppeling)
Dit is denk ik ook de reden waarom bijna alle stuurknuppels zo uitgevoerd zijn. Mijn voorbeeld van de Mercury 60 pk zal hierin niet opgaan omdat deze kennelijk niet leverbaar is met zo'n knuppel.
Dus de opmerking van Henk in een eerder draadje over de stuurboord georienteerde buitenboordmotor is m.i dan logisch.
Boten met inboard hebben de reden van buitenboordmotor niet, degene die het wel hebben zoals de Shetland hebben vaak het stuur wel weer links maar de modellen met als optie een inboard weer rechts.
Wat tevens opvalt is dat -op uitzonderingen na- de morsehendel inboard en afstandbediening outboard bij Bakboord en Stuurboord zittende stuursystemen vaak rechts gemonteerd zitten.