door vuuren1 » 07 Mrt 2012, 22:09
Ik kan me voorstellen dat het type schroef en de positie van het stuurwiel zodanig is gekozen dat je met achteruitslaan bij afmeren aan de overzichtelijke kant- staat.
Alhoewel afmeren aan die kant waar de schroef heen trekt ook nadelen heeft bij het wegvaren, dan werkt het wieleffect weer tegen..
Ik heb de besturing nu in het midden, dat heeft een aantal voordelen, maar bij afmeren aan een lage kade is het zicht op de kade slecht.
Wieleffect heb ik niet, er zit een Poseidon straalbuis onder de boot.
In de vorige boot (gesloten salon met open kuip) zat dubbele besturing, die hebben we verdeeld over bb en sb.
In de praktijk maakt het allemaal niet veel uit, je went best snel aan de eigenschappen van een schip.
Tegenwoordig zie je behalve boegschroeven ook steeds meer hekschroeven ingebouwd worden.
We hebben de eerste boot met boeg- en hekschroef + remote control al in 2003 gebouwd (we gebruikten er een ankerlier RC voor, daarna is de fabrikant ze ook voor boeg- en hekschroeven gaan leveren). De RC hang je om de nek en je kan alles alleen.
Hoe ver wil je gaan, er is erg veel mogelijk.
Groet, Hans van Vuuren