Stuur aan bak- of aan stuurboord

Stelling van de maand

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor fox4you » 07 Mrt 2012, 15:06

Guerto schreef:Of is dit onzin?

Yep

Met een rechtsom draaiende schroef zal het achterschip bij het achteruit slaan (schroef draait dan linksom) zich door de wielwerking naar bakboord verplaatsen dus van de wal af als je aan stuurboord wil aanleggen.

Bakboord en stuurboord bestond al voordat er stuurwielen en schroeven voor de voortstuwing waren uitgevonden.

De (waarschijnlijke)oorsprong van bak- stuurboord.
Laatst gewijzigd door fox4you op 07 Mrt 2012, 16:25, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor sigdock » 07 Mrt 2012, 16:14

Maar de herkomst van de termen bak- en stuurboord doet toch niets af aan het verhaal van Guido wat de reden is om het stuurwiel aan ene bepaalde kant te plaatsen? Hij legt een verband tussen de plaats van het stuurwiel en het gedrag van een boot en dat staat los van de termen zelf. Of lees ik het iets verkeerd?

Overigens is Wikipedia nou niet de meest betrouwbare bron om te quoten om het maar eens voorzichtig uit te drukken... :roll:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor fox4you » 07 Mrt 2012, 16:32

Kan me het niet voorstellen maar er zit wel wat in.
Ik heb een links draaiende schroef (stuurboord is het makkelijkst aanleggen) dus dan zit m'n stuurwiel (bakboord) verkeerd. :o

Er staat ook (waarschijnlijk) tussen de haken.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor sigdock » 07 Mrt 2012, 16:41

Het ging niet specifiek om jouw quote hoor, meer om Wikipedia zelf. Deze verklaring vind ik op zich nog wel plausibel maar dat stukje over de betekenis van het groene en het rode licht vind ik dan weer een beetje kort door de bocht. Nou ja, gelukkig kunnen we het zelf aanpassen :lol:

Maar ik vraag ne af of de plaatsing van het stuurwiel überhaup wel een doordachte reden heeft of dat het meer op basis van design is gedaan. Dat is met de bouwwijze en vorm van schepen in de loop van de jaren ook doorgaans het geval geweest, schepen uit bepaalde jaargangen zijn vaak erg herkenbaar aan bijv. rompvor, opbouw en meer van die dingen. Misschien is de keuze voor een plaats van een stuurwiel gebaseeerd op 'de ander doet het ook zo'... ;)
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor vuuren1 » 07 Mrt 2012, 22:09

Ik kan me voorstellen dat het type schroef en de positie van het stuurwiel zodanig is gekozen dat je met achteruitslaan bij afmeren aan de overzichtelijke kant- staat.
Alhoewel afmeren aan die kant waar de schroef heen trekt ook nadelen heeft bij het wegvaren, dan werkt het wieleffect weer tegen..

Ik heb de besturing nu in het midden, dat heeft een aantal voordelen, maar bij afmeren aan een lage kade is het zicht op de kade slecht.
Wieleffect heb ik niet, er zit een Poseidon straalbuis onder de boot.
In de vorige boot (gesloten salon met open kuip) zat dubbele besturing, die hebben we verdeeld over bb en sb.

In de praktijk maakt het allemaal niet veel uit, je went best snel aan de eigenschappen van een schip.
Tegenwoordig zie je behalve boegschroeven ook steeds meer hekschroeven ingebouwd worden.
We hebben de eerste boot met boeg- en hekschroef + remote control al in 2003 gebouwd (we gebruikten er een ankerlier RC voor, daarna is de fabrikant ze ook voor boeg- en hekschroeven gaan leveren). De RC hang je om de nek en je kan alles alleen.

Hoe ver wil je gaan, er is erg veel mogelijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor gast » 07 Mrt 2012, 22:33

Heel logisch dus, een buitenboordmotor op stuurknuppel stuurt tegenovergesteld.
Daar is waarschijnlijk bij fabricage een norm om het verschil tussen stuur en bakboord te verklaren. (rekening houdende met het gas/schakelmechanisme )
Kennelijk is het bij kruisers weer een standaard norm om het stuur bakboord te plaasten en daarbij houdt men niet rekening met een buitenboordmotor. (meeste kruisers hebben namelijk ook als optie om hem af te nemen met een binnenboord.

Mijn voorbeeld van de 2 Shetland boten is ook te verkalern, beide zijn 535 maar de ene is een View en gebruikt als weekender (en volgens mij leverbaar geweest met heckdrive) en de andere is een Suntrip welke alleen maar leverbaar is geweest voor Buitenboordmotoren en idd het stuur SB(type voor op zee)
gast
 

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor Rob Art » 09 Mrt 2012, 21:59

Guerto schreef:eeehm, ik heb mij ooit laten vertellen dat bij een rechtsdraaiende schroef het stuurwiel bvk. aan bakboord wordt geplaatst. Bij een rechtsdraaiende schroef leg je bij voorkeur aan aan bakboordszijde omdat bij het achteruit slaan de kont van het schip dan mooi naar de kant trekt. Dan is het handig dat het stuurwiel ook aan bakboord zit voor beter overzicht en om snel uit te kunnen stappen.

Of is dit onzin?

groeten,
Geert

Klopt. Zo heb ik het ook geleerd.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor Tally » 09 Mrt 2012, 22:31

Bij een rechtsdraaiende schroef leg je bij voorkeur aan aan bakboordszijde omdat bij het achteruit slaan de kont van het schip dan mooi naar de kant trekt.
Helemaal goed Guerto
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 01:39

Tally schreef:Bij een rechtsdraaiende schroef leg je bij voorkeur aan aan bakboordszijde omdat bij het achteruit slaan de kont van het schip dan mooi naar de kant trekt.
Helemaal goed Guerto
Piet


En dan is wegkomen van lagerwal weer veel lastiger...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor Frieslandvaarder » 10 Mrt 2012, 07:00

vuuren1 schreef:
Tally schreef:Bij een rechtsdraaiende schroef leg je bij voorkeur aan aan bakboordszijde omdat bij het achteruit slaan de kont van het schip dan mooi naar de kant trekt.
Helemaal goed Guerto
Piet


En dan is wegkomen van lagerwal weer veel lastiger...
ha ha ja, maar wel leuk
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten