Stuur aan bak- of aan stuurboord

Stelling van de maand

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor Tally » 10 Mrt 2012, 11:00

Hans
Als je zo van de wal wegvaren wil heb je gelijk.
Ik geef mijn boot meestal een zetje als ik van wal steek.
Want meestal liggen de boten voor en achter niet ver uitelkaar.
En met een boegschroef is het niet zo'n probleem om van wal te steken.

Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 22:13

Ik heb jaren zonder boegschroefje gevaren en dan meerde ik vaak bewust zo af dat de wielwerking van de wal af was.
Met aanvaren geef je extra gas met het roer zodanig dat het achterschip iets te hard naar de wal draait, dan sla je achteruit en als je dat dan goed hebt gegokt ligt de boot strak voor de wal.
Met wind (aan lager wal) is het ook met een zet lastig wegkomen.

Ook heb ik bij 2 boten een buitenboordmotor (voor noodgevallen) op een klapsteun gehad omdat we veel op drukke rivieren voeren.
Die bleek soms erg gemakkelijk om als hekschroef -plus- dienst te doen bij wegvaren...

Nu heb ik een boot met boegschroef en stuurbare schroeftunnel, daarmee kan je van alles uithalen.
Achteruit uit ingewikkelde haventjes varen en sturen is geen enkel probleem, vaak zie je dan zeer verbaasde blikken van andere watersporters.
Een nadeel is dat die stofzuiger ook een keer een bouwzeil naar binnen heeft gezogen, toen was het over met de pret.
(alhoewel een flink zeil in een normale schroef ook geen feest is)

Dan is toch die nood buitenboordmotor eigenlijk een erg nuttig ding.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor henkvd » 10 Mrt 2012, 22:29

Voor alle argumenten valt wat te zeggen, het hoe en waarom is me nog niet geheel duidelijk.
Dan maar eens kijken bij de eerste jachten in Nederland, bakdekkertjes, hoe hebben ze het daar opgelost !
De conclussie na er zo'n stuk of 40 online te hebben bekeken het stuurwiel zit aan Bakboord.

De reden is me nog steeds niet duidelijk.
Overgenomen van de auto ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor vuuren1 » 10 Mrt 2012, 23:57

Wellicht nog de meest passende reactie?
Het stuur zit links omdat we net zoals op de weg rechts aanhouden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 00:02

vuuren1 schreef:Wellicht nog de meest passende reactie?
Het stuur zit links omdat we net zoals op de weg rechts aanhouden..


Dan gaan we weer helemaal naar boven in dit draadje, waarom denken ze daar in de speed en toerbootjes wereld nou net anders over.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor Wim Niessen » 11 Mrt 2012, 00:32

henkvd schreef:
vuuren1 schreef:Wellicht nog de meest passende reactie?
Het stuur zit links omdat we net zoals op de weg rechts aanhouden..


Dan gaan we weer helemaal naar boven in dit draadje, waarom denken ze daar in de speed en toerbootjes wereld nou net anders over.


Wellicht omdat de bestuurders van speedbootjes zich veelal nergens iets van aantrekken.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 00:39

Wim Niessen schreef:
Wellicht omdat de bestuurders van speedbootjes zich veelal nergens iets van aantrekken.


Een cliche dat op elke bloedgroep op het water van toepassing lijkt te zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor gast » 11 Mrt 2012, 00:49

henkvd schreef:
vuuren1 schreef:Wellicht nog de meest passende reactie?
Het stuur zit links omdat we net zoals op de weg rechts aanhouden..


Dan gaan we weer helemaal naar boven in dit draadje, waarom denken ze daar in de speed en toerbootjes wereld nou net anders over.


Omdat in deze wereld uitgegaan wordt van de buitenboordmotor. (tenminste mijn gedachtegang)
Stuur je op de knuppel links ga je rechts, met een stuur ga je de kant op waar je heen draait.
Voor een rechts iemand is het het prettig om met links gas te geven en de rechterhand vrij te houden (bijv tijdens het gebruik van de keerkoppeling)
Dit is denk ik ook de reden waarom bijna alle stuurknuppels zo uitgevoerd zijn. Mijn voorbeeld van de Mercury 60 pk zal hierin niet opgaan omdat deze kennelijk niet leverbaar is met zo'n knuppel.
Dus de opmerking van Henk in een eerder draadje over de stuurboord georienteerde buitenboordmotor is m.i dan logisch.

Boten met inboard hebben de reden van buitenboordmotor niet, degene die het wel hebben zoals de Shetland hebben vaak het stuur wel weer links maar de modellen met als optie een inboard weer rechts.

Wat tevens opvalt is dat -op uitzonderingen na- de morsehendel inboard en afstandbediening outboard bij Bakboord en Stuurboord zittende stuursystemen vaak rechts gemonteerd zitten.
gast
 

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor henkvd » 11 Mrt 2012, 00:56

Rondkijkend vraag ik me zelfs af is het stuur aan Bakboord op de meeste jachten een typisch nederlands verschijnsel ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stuur aan bak- of aan stuurboord

Berichtdoor quichot » 12 Mrt 2012, 17:10

Een ontwerper moet op enig moment de knoop doorhakken: komt het stuur aan bb of sb. Bij gebrek aan een echt doorslaggevend argument, kijkt de ontwerper naar het verwachtingspatroon van de potentiële klant. Je wilt voorkomen dat die zich, al is het maar onbewust, ongemakkelijk voelt bij de positie van het stuur. In Nederland zal een stuur aan bb meer in het verwachtingspatroon passen dan aan sb. Dat levert nog een bijkomend voordeeltje op: met het stuur aan bb, zit de toegang naar beneden aan sb. Dat zal bij een overnachting langs het vaarwater vaker de wallekant zijn dan de bb-zijde. je kijkt dan vanuit je kombuisraampjes gezellig naar het open water. In dat soort kleinigheden moet je het zoeken, denk ik.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten