Bejakruiser schreef:Maar dat wil dan toch zeggen dat je volgas moet gaan om de boot op snelheid te krijgen of vergis ik mij? Ik bedoel daarmee dat de motor vol in toeren zit terwijl de boot nog op snelheid moet komen. Meer zoals met een slippende koppeling weg rijden met de auto. Dit door zoals jij zegt een eigenlijk te kleine schroef.
Nee ook niet
Een scheepsschroef is eigenlijk helemaal niet te vergelijken met een autoaandrijving.
Bij een boot neemt de weerstand die de schroef ondervind in een 3e machts verhouding* toe.
Daarbij speelt de volgstroom een forse rol; een aan een paal vastgebonden boot heeft nul snelheid en dus ook geen volgstroom.
Volgstroom helpt om de schroef gemakkelijker te laten draaien, dus zal de motor van de boot aan de paal niet (volledig) op toeren komen en een boot op rompsnelheid wel.
Vandaar ook bij een werkmotor moet worden vastgesteld welk vaartuig het moet gaan voortstuwen.
De fabrikant levert een totaalproduct en dat zal in de basisuitvoering een motor zijn met een gemiddelde schroef die voor de meest voorkomende toepassingen van die motor redelijk in de buurt komt.
Een praktijkvoorbeeld:
Neem een 4 pk BBM als noodmotor (thuiskomertje) achter een motorboot van 8,5 meter met ca. 5 ton waterverplaatsing.
Met de standaard schroef gaat dat helemaal niet werken en komt die motor niet op de helft van de toeren die in de folder staan, levert dus erg weinig vermogen en je sloopt de motor.
Dan moet er een lichtere schroef gemonteerd worden (de meest lichte die de fabrikant kan leveren).
Met die motor/schroef combinatie haalden we uiteindelijk 7 km/u snelheid.
Met dezelfde motor (en dezelfde lichte) schroef achter een Yam 2.65 rubberboot haalde ik wel 25 km/u planerend met 2 personen aan boord.
Door de enorme volgstroom (bij die lichte rubberboot) liep het toerental op tot ver boven het folder-toerental en leverde die motor wellicht wel 6 pk.
(het was een 2-tact, met een 4-tact durf ik die test niet aan omdat je die mogelijk over de kop draait)
* Met 2x zoveel toeren van de motor vraagt de schroef 2x2x2=8x zoveel vermogen van de motor.