Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Stelling van de maand

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2012, 01:10

Met de juiste schroef en een hightrust is dat probleem niet aanwezig, deze motoren hebben een 3:1 overbrenging ( de kleine) of en 2.33:1 voor de grote vermogens, de schroeven zijn daardoor voor buitenboordmotor begrippen erg groot, met een hierbij behorende kleine spoed, dit geeft veel meer trekkracht dan een normale buitenboordmotor.
De bij de schroef behorende topsnelheid op basis van de spoed is daardoor erg laag en hoort bij een waterverplaatser.

Een gewone buitenboordmotor heeft een overbrenging van 2:1 en een kleinere schroef met meer spoed om een veel hogere topsnelheid te halen, denk dan bv aan planerende boten zoals een speedboat.


Als je zoals in het voorbeeld van Hans 2 motoren gebruikt met de nieuwste besturingstechniek, sturen met het pookje heb je een heel erg goed manoevreerbaar schip, deze nieuwe techniek van sturen kan de motoren onafhankelijk van elkaar draaien.

http://www.teleflexmarine.com/16328/marketing-material/videos/seastar-optimus-video/
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor Bejakruiser » 02 Mrt 2012, 01:28

Oke weer wat geleerd.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor Bejakruiser » 02 Mrt 2012, 01:35

Net het filmpje gekeken, maar dat wil ik ook wel op mijn speedboat! Wel met die 2 motoren erbij :D
Alleen zal als ik de prijs hoor de boot spontaan zinken vrees ik ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor Klaas » 02 Mrt 2012, 10:51

tja indd leuk filmpje, maar ik kan het niet helpen, het kan mij niet bekoren hoor.
geef mij maaer een echt schip. heb het nog nooit zo op dat soort boten gehad.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor Bejakruiser » 02 Mrt 2012, 13:51

Nee voor het hele jaar door vind ik het ook niet echt alles. Maar voor achter de auto mee naar Spanje zou ik hem zo ruilen tegen de speedboat die ik nu heb! :)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor vuuren1 » 02 Mrt 2012, 23:17

Bejakruiser schreef:Maar dat wil dan toch zeggen dat je volgas moet gaan om de boot op snelheid te krijgen of vergis ik mij? Ik bedoel daarmee dat de motor vol in toeren zit terwijl de boot nog op snelheid moet komen. Meer zoals met een slippende koppeling weg rijden met de auto. Dit door zoals jij zegt een eigenlijk te kleine schroef.


Nee ook niet ;)
Een scheepsschroef is eigenlijk helemaal niet te vergelijken met een autoaandrijving.
Bij een boot neemt de weerstand die de schroef ondervind in een 3e machts verhouding* toe.
Daarbij speelt de volgstroom een forse rol; een aan een paal vastgebonden boot heeft nul snelheid en dus ook geen volgstroom.
Volgstroom helpt om de schroef gemakkelijker te laten draaien, dus zal de motor van de boot aan de paal niet (volledig) op toeren komen en een boot op rompsnelheid wel.

Vandaar ook bij een werkmotor moet worden vastgesteld welk vaartuig het moet gaan voortstuwen.
De fabrikant levert een totaalproduct en dat zal in de basisuitvoering een motor zijn met een gemiddelde schroef die voor de meest voorkomende toepassingen van die motor redelijk in de buurt komt.

Een praktijkvoorbeeld:

Neem een 4 pk BBM als noodmotor (thuiskomertje) achter een motorboot van 8,5 meter met ca. 5 ton waterverplaatsing.
Met de standaard schroef gaat dat helemaal niet werken en komt die motor niet op de helft van de toeren die in de folder staan, levert dus erg weinig vermogen en je sloopt de motor.
Dan moet er een lichtere schroef gemonteerd worden (de meest lichte die de fabrikant kan leveren).
Met die motor/schroef combinatie haalden we uiteindelijk 7 km/u snelheid.

Met dezelfde motor (en dezelfde lichte) schroef achter een Yam 2.65 rubberboot haalde ik wel 25 km/u planerend met 2 personen aan boord.
Door de enorme volgstroom (bij die lichte rubberboot) liep het toerental op tot ver boven het folder-toerental en leverde die motor wellicht wel 6 pk.
(het was een 2-tact, met een 4-tact durf ik die test niet aan omdat je die mogelijk over de kop draait)

* Met 2x zoveel toeren van de motor vraagt de schroef 2x2x2=8x zoveel vermogen van de motor.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor Bejakruiser » 03 Mrt 2012, 00:36

Oke dat klinkt wel logisch. Lijkt mij een erg leuke materie om je in te verdiepen. Bij auto's wordt het langzaamaan saai, maar iedere boot is anders en dat blijft volgens mij wel boeiend. Of hoe ervaar jij dat? Volgens mij zit jij al erg lang in het vak, kun je daar nog je lol uithalen?
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2012, 01:41

Bejakruiser schreef:Oke dat klinkt wel logisch. Lijkt mij een erg leuke materie om je in te verdiepen. Bij auto's wordt het langzaamaan saai, maar iedere boot is anders en dat blijft volgens mij wel boeiend. Of hoe ervaar jij dat? Volgens mij zit jij al erg lang in het vak, kun je daar nog je lol uithalen?


De aandrijving van een auto is vooral in deze tijd een veelbesproken onderwerp, scheepsvoortstuwing is een minder bekend onderwerp.
Als consument zou je bv. kunnen denken aan een automatische versnellingsbak van een auto die je in een boot plaatst.
Dat gaat optimaal verkeerd.

In een boot is het eigenlijk andersom..
Daar mag je in de 5e versnelling wegvaren en moet je terugschakelen als je harder wil gaan varen...
Dat komt door de 3e macht factor die de vermogensvraag bepaalt.

Als dat vak mij niet zou boeien zou ik niet zo actief en enthousiast op een watersportforum aanwezig zijn..
Het is een uit de hand gelopen hobby waardoor ik uiteindelijk als zelfstandige ben gaan werken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor antonh » 03 Mrt 2012, 23:03

Neem een 4 pk BBM als noodmotor (thuiskomertje) achter een motorboot van 8,5 meter met ca. 5 ton waterverplaatsing.
Met de standaard schroef gaat dat helemaal niet werken en komt die motor niet op de helft van de toeren die in de folder staan, levert dus erg weinig vermogen en je sloopt de motor.
Dan moet er een lichtere schroef gemonteerd worden (de meest lichte die de fabrikant kan leveren).
Met die motor/schroef combinatie haalden we uiteindelijk 7 km/u snelheid.


Is dat dan een zo genaamde "werkschroef"?

Anton
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Dieselmotor vervangen voor een outboardmotor?

Berichtdoor vuuren1 » 03 Mrt 2012, 23:33

Het woord -werkschroef- is vaak een loze kreet zonder feitelijke inhoud.

Iedere schroef werkt zolang hij wordt aangedreven, alleen is de mate van de prestatie van de schroef mogelijk geheel onbekend.
Daarom moet een schroef berekend worden naar de omgevingsvariabelen die van invloed (kunnen) zijn op de prestatie en het rendement.

Bij een buitenboordmotor schijnt dat anders te gaan en als je niets vraagt krijg je een motortje met een gemiddeld schroefje.
Een 4 pk BBM hang je dan ook meestal achter een klein bootje en dan werkt het naar behoren.
Als je met die 4 pk gekke dingen gaat doen, zoals het ding gebruiken achter een boot van 5 ton werkt het standaard schroefje niet.
Als je dan het meest kleine schroefje kiest werkt het heel aardig (in ieder geval een stuk beter).
(de keuze in schroefjes is bij een 4 pk zeer beperkt)

We kunnen scheepsschroeven wel globaal indelen naar de bladvorm het aantal bladen, de spoed en diameter verhouding etc.
Maar meteen neerzetten wat exact een werkschroef is kan niet zonder meer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten