Je moet nooit...

Stelling van de maand

Je moet nooit...

Berichtdoor Sloeppie1977 » 10 Nov 2016, 21:36

Hoi,

ik ben Sloeppie1977. Ik ben nieuw en nu zag ik bij 'Stelling van de maand' geen stelling staan. ;)
Gezien ik graag zelf wat meer informatie zoek aangaande de aankoop van een boot via een veiling, heb ik voor jullie de volgende stelling:

"Je moet nooit een boot kopen via een veiling :!: "

Graag zie ik jullie meningen en ervaringen te gemoed.

Grt,

Sloeppie!
Sloeppie1977
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Nov 2016, 21:17
ligplaats: Delft
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor gast » 10 Nov 2016, 21:57

Deze stelling is erg zwart wit en is daarom ook niet op die manier te beantwoorden.
Je hebt namelijk veilingen waar iedereen "troep" kan inbrengen en je hebt veilingen waar men met hoogwaardigere artikelen aanbied.

Heeft het aangebodene de juiste papieren, keuringen, historie, minimum bedrag, merk, staat etc

Als je goed je huiswerk doet en niet klakkeloos gaat bieden, en niet onbelangrijk, rekening houdt met de opcenten dan zou je best via een veiling een sloep kunnen aanschaffen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Nov 2016, 22:09

Ik persoonlijk zou op een veiling zoiets niet kopen.
Het is geen pakje boter wat je koopt,en het is voor mij geen dagelijkse bezigheid.
Dus nee, ik koop geen boot op een veiling.
Noordvaarder
 

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor FrankM » 10 Nov 2016, 23:38

Ik denk dat je ook moet kijken naar "hoe handig ben ikzelf in de combi prijs".
Zit zelf ook steeds op te letten voor een "goede" opknapper.

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor quichot » 11 Nov 2016, 10:47

Nee, de stelling is te absoluut.
Ik heb vroeger wel motorfietsen gekocht op veilingen van de Domeinen. Op kijkdagen kon je zo'n kavel op je gemak inspecteren, al dan niet in gezelschap van een expert. Je bepaalt voor jezelf een absoluut maximum, rekening houdend met opgelden en andere kosten, en hup, bieden maar!
Een vriend van mij kocht daar voor een belachelijk laag bedrag een Mercedes waar hij zeker 10 jaar mee heeft rondgereden tot hij er bij inruil ongeveer hetzelfde bedrag voor terugkreeg. Nu is een motorfiets of een auto geen boot, maar het principe lijkt me hetzelfde. Je moet alleen je koppie erbij houden.
Over 'je moet nooit' op veilingen gesproken: ga nooit een stuiver boven je eigen limiet! Voor je het weet laat je je meeslepen in een biedoorlog.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor gast » 11 Nov 2016, 13:57

Ik heb dat ooit eens gezien met een VW Transporter, prachtig mooi ding en uiteraard veel volgers van het object.
Zelf heb ik ook een bod gedaan, rekening houdende met de opcenten welke naarmate de prijs hoger werd ook razendsnel omhoog gingen.
Ik zat ong incl de opcenten 15% onder de normale marktwaarde maar de binnen no time overboden en de uiteindelijke verkoopprijs was weliswaar net iets beneden de waarde maar daarbij waren er dus geen opcenten meegerekend, en daar kan je dus gerust nog 30% van de geboden prijs bij optellen.

Dus de "winnaar"had gewoon een VW waar hij ver boven de waarde voor moest betalen, en dat is gewoon een giga valkuil waar je rekening mee moet houden.

30% opcenten (dus alle kosten zoals BTW en veilingkosten) op een bedrag van 1000 euro is 300 euro, maar 30% op 5000 euro is 1500 euro en dat oplopen moet je heel erg rekening mee houden.

Trouwens, hou er rekening mee dat er veel botenzaken ook meekijken en waar nodig de interessante objecten tot 15% onder de waarde inkopen.
Daarentegen zijn er ook weer veel zaken die hun niet verkoopbare waar ook weer via een veiling slijten, een bod is bindend en garantie is er niet.

Daarom doe heel goed je huiswerk
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor Sloeppie1977 » 27 Nov 2016, 02:39

Hoi,

bedankt voor jullie reacties :idea: :!:

Noordvaarder schreef:Ik persoonlijk zou op een veiling zoiets niet kopen.
Het is geen pakje boter wat je koopt,en het is voor mij geen dagelijkse bezigheid.
Dus nee, ik koop geen boot op een veiling.


Ikzelf overweeg wel te kopen via en veiling, maar natuurlijk: het gaat niet om zakgeld en zoals ook anderen al aangeven in het topic, kijken we o.a. naar de juiste papieren en hadden op de kijkdag een taxatie laten doen.

FrankM schreef:Ik denk dat je ook moet kijken naar "hoe handig ben ikzelf in de combi prijs".
Zit zelf ook steeds op te letten voor een "goede" opknapper.

Groeten


Zelf ben ik redelijk handig, maar ik zoek wel iets met weinig tot geen werk. Een collega van mij kocht onlangs een geweldig mooie boot voor een prikkie via een veiling.


quichot schreef:Nee, de stelling is te absoluut.
...Op kijkdagen kon je zo'n kavel op je gemak inspecteren, al dan niet in gezelschap van een expert. Je bepaalt voor jezelf een absoluut maximum, rekening houdend met opgelden en andere kosten, en hup, bieden maar!

...Je moet alleen je koppie erbij houden.
Over 'je moet nooit' op veilingen gesproken: ga nooit een stuiver boven je eigen limiet! Voor je het weet laat je je meeslepen in een biedoorlog.


Ja, we zijn met een taxateur gaan kijken idd en wbt de bidding war: we kennen het :)

De veiling waar ik mn oog op had is inmiddels gesloten en helaas had ik niet het winnende bod. De koper heeft de boot zeker voor een leuk prijsje, maar dat wat net boven ons eigen budget. We hebben inmiddels http://www.botenveiling.nl ontdekt. Ik heb me wel kunnen registreren, maar heb inmiddels ook gelezen op hun fb-pagina dat ze pas in 2017 van start gaan. Ziet er iig interessant uit :!:
Sloeppie1977
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Nov 2016, 21:17
ligplaats: Delft
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor Sloeppie1977 » 27 Nov 2016, 02:46

chaea schreef:30% opcenten (dus alle kosten zoals BTW en veilingkosten) op een bedrag van 1000 euro is 300 euro, maar 30% op 5000 euro is 1500 euro en dat oplopen moet je heel erg rekening mee houden.


30% is wel erg hoog idd. Bij BVA is het 16% opgeld, wat ik persoonlijk ook al aan de hoge kant vind. En dan komt er idd nog BTW over het opgeld bij.
Sloeppie1977
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 Nov 2016, 21:17
ligplaats: Delft
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor FrankM » 27 Nov 2016, 06:37

De veiling waar ik mn oog op had is inmiddels gesloten en helaas had ik niet het winnende bod. De koper heeft de boot zeker voor een leuk prijsje, maar dat wat net boven ons eigen budget. We hebben inmiddels http://www.botenveiling.nl ontdekt. Ik heb me wel kunnen registreren, maar heb inmiddels ook gelezen op hun fb-pagina dat ze pas in 2017 van start gaan. Ziet er iig interessant uit :!:


Eeh volgens mij loopt hij al ?

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Je moet nooit...

Berichtdoor FrankM » 27 Nov 2016, 06:40

http://www.botenveiling.nl/item.php?id= ... ew#history

Denk dat hier toch de komma verkeerd staat......................................

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten