Marcel010 schreef:Ik vind het erg slim van Martkplaats, je ben absoluut niet verplicht om je spullen daar aan te bieden, maar eigenlijk ook wel
Maar ze hebben inderdaad amper concurrentie en een hele goede marketing campagne.
En ze richten zich ook heel erg veel op zakelijk momenteel, wij bieden daar ook circa 2000 nieuwe producten aan en betalen hiervoor tussen de 200-1000 euro per maand.
Wij betalen per click.
@Sigdock, allemaal leuk en aardig maar zo werkt het absoluut niet, je start niet zomaar even een webwinkel op.
Ja online zetten is het werk niet, maar organisch bezoekers op je site krijgen zal niet meevallen op korte termijn, zeker niet in de watersport wereld waar erg veel concurrentie is.
Heb zelf 2 webwinkels in andere sectoren, en ga er maar vanuit dat je minimaal een half jaar bezig bent om het goed neer te zetten.
Kijk dit is wat ik wou aanhalen, een mede-adverteerder die er een andere kijk op heeft, het is discussie waardig om te stellen of het slim is of niet.
Uiteraard heeft Marktplaats/Ebay de zo graag gewilde marktpositie in Nederland en door het uitblijven van geduchte concurrenten kunnen de prijzen dus continu opgeschroefd worden, maar tot hoever kan je iets uitknijpen en hoelang gaat de consument dit pikken. De particuliere aanbieder is al een vreemde eend in de bijt tussen alle zakelijke adverteerders (in de betaalrubrieken). Je schrikt je gewoon een punthoofd als je ziet wat de kosten zijn als je als particulier je auto wil verkopen.
Dus op dit punt gaat Marktplaats dus echt voor de zakelijke inkomsten, en aangezien daar dus heel veel aanbieders bij zitten die hun imperium hebben gecreeerd door Marktplaats zijn deze afhankelijk. Goede service mag wat kosten, zo zijn er natuurlijk positieve zaken bijgekomen zoals de chatfunctie, het blokkeren van vervelende reageerders en de App waarmee je ter plekke een advertentie plaatst. Echter ben ik van mening dat dit niet de verhogingen verantwoord, je zal met de tijd moeten meegaan en daar horen dat soort zaken bij.
Wat mij het meest irriteert is dat je het rauw op je bord krijgt, nergens een aankondiging maar gewoon pats de tarieven zijn omhoog en functies verwijderd, bij bestaande advertentie die ik al 3 x omhoog had gebeld kon dit plots niet meer en de helpdeskmedewerker moest dit eerst zelf navragen.
Ik begrijp dat je jaarlijks verhoging van kosten hebt, maar een verhoging in 1 klap van 8 euro is echt geen inflatie, kwaliteitsimpulse of kostendekking maar gewoon winstbejag.
Bij de vorige verhoging was er al een behoorlijke groep die aan morren was, het antwoord van Marktplaats in de media was dat de kritiek vanzelf weer zou liggen en dat de adverteerders wel zouden blijven komen. Marktplaats heeft hierin natuurlijk gelijk, en Marcel geeft al aan dat hij erin meegaat en dat hij per click betaald, en juist die clicks zijn een geweldige inkomstenbron tov het omhoogbellen.
Wat ik nu wel zie is dat grotere aanbieders ( in de sector waar ik zoek) na al die jaren steeds minder advertenties plaatsen en meerdere artikelen in 1 drukken wat al met al dus een contra effect geeft want er worden minder advertenties geplaatst en dus ook minder omhoog geclickt.
Je ziet de laatste jaren meerder initiatieven van particulieren die zelf verkoopplaatsjes oprichten op Facebook en dat soort media, het is heel simpel en iedereen kan het. In de watersport en dan vooral het kleinere spul (boten tot ong 5 meter) wordt daar veel geplaatst en de bezoekersaantallen lopen op de diverse sites snel op. Ook zie je steeds meer handelaren daar verschijnen die dus doorhebben dat daar iets te halen en te verkopen is, de groep die net een onder de professionele verkoper staat.
Veel van deze initiatieven zullen in de loop der jaren verdwijnen maar het is duidelijk een voedingsbodem van onvrede naar Marktplaats (de meeste sites is het ook taboe om te linken naar Marktplaats en zal verwijderd worden). Waar voedingsbodem is kan iets gaan groeien en een beetje slimme ICT er met ondernemers inslag zal hier op in kunnen springen.
Het initiatief van de watersportmarkt is een voorbeeld, echter wil je echt iets creeeren in de toekomst zul je dus echt een totaalaanbod moeten maken.