Marktplaats malafide of terecht.

Stelling van de maand

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor Marcel010 » 28 Aug 2016, 13:56

Ik vind het erg slim van Martkplaats, je ben absoluut niet verplicht om je spullen daar aan te bieden, maar eigenlijk ook wel :lol:
Maar ze hebben inderdaad amper concurrentie en een hele goede marketing campagne.
En ze richten zich ook heel erg veel op zakelijk momenteel, wij bieden daar ook circa 2000 nieuwe producten aan en betalen hiervoor tussen de 200-1000 euro per maand.
Wij betalen per click.

@Sigdock, allemaal leuk en aardig maar zo werkt het absoluut niet, je start niet zomaar even een webwinkel op.
Ja online zetten is het werk niet, maar organisch bezoekers op je site krijgen zal niet meevallen op korte termijn, zeker niet in de watersport wereld waar erg veel concurrentie is.
Heb zelf 2 webwinkels in andere sectoren, en ga er maar vanuit dat je minimaal een half jaar bezig bent om het goed neer te zetten.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor Mopolcamper » 28 Aug 2016, 14:17

Sigdock leeft nog! Leuk hier weer te zien!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 29 Aug 2016, 09:28

Marcel010 schreef:Ik vind het erg slim van Martkplaats, je ben absoluut niet verplicht om je spullen daar aan te bieden, maar eigenlijk ook wel :lol:
Maar ze hebben inderdaad amper concurrentie en een hele goede marketing campagne.
En ze richten zich ook heel erg veel op zakelijk momenteel, wij bieden daar ook circa 2000 nieuwe producten aan en betalen hiervoor tussen de 200-1000 euro per maand.
Wij betalen per click.

@Sigdock, allemaal leuk en aardig maar zo werkt het absoluut niet, je start niet zomaar even een webwinkel op.
Ja online zetten is het werk niet, maar organisch bezoekers op je site krijgen zal niet meevallen op korte termijn, zeker niet in de watersport wereld waar erg veel concurrentie is.
Heb zelf 2 webwinkels in andere sectoren, en ga er maar vanuit dat je minimaal een half jaar bezig bent om het goed neer te zetten.


Kijk dit is wat ik wou aanhalen, een mede-adverteerder die er een andere kijk op heeft, het is discussie waardig om te stellen of het slim is of niet.
Uiteraard heeft Marktplaats/Ebay de zo graag gewilde marktpositie in Nederland en door het uitblijven van geduchte concurrenten kunnen de prijzen dus continu opgeschroefd worden, maar tot hoever kan je iets uitknijpen en hoelang gaat de consument dit pikken. De particuliere aanbieder is al een vreemde eend in de bijt tussen alle zakelijke adverteerders (in de betaalrubrieken). Je schrikt je gewoon een punthoofd als je ziet wat de kosten zijn als je als particulier je auto wil verkopen.
Dus op dit punt gaat Marktplaats dus echt voor de zakelijke inkomsten, en aangezien daar dus heel veel aanbieders bij zitten die hun imperium hebben gecreeerd door Marktplaats zijn deze afhankelijk. Goede service mag wat kosten, zo zijn er natuurlijk positieve zaken bijgekomen zoals de chatfunctie, het blokkeren van vervelende reageerders en de App waarmee je ter plekke een advertentie plaatst. Echter ben ik van mening dat dit niet de verhogingen verantwoord, je zal met de tijd moeten meegaan en daar horen dat soort zaken bij.
Wat mij het meest irriteert is dat je het rauw op je bord krijgt, nergens een aankondiging maar gewoon pats de tarieven zijn omhoog en functies verwijderd, bij bestaande advertentie die ik al 3 x omhoog had gebeld kon dit plots niet meer en de helpdeskmedewerker moest dit eerst zelf navragen.
Ik begrijp dat je jaarlijks verhoging van kosten hebt, maar een verhoging in 1 klap van 8 euro is echt geen inflatie, kwaliteitsimpulse of kostendekking maar gewoon winstbejag.
Bij de vorige verhoging was er al een behoorlijke groep die aan morren was, het antwoord van Marktplaats in de media was dat de kritiek vanzelf weer zou liggen en dat de adverteerders wel zouden blijven komen. Marktplaats heeft hierin natuurlijk gelijk, en Marcel geeft al aan dat hij erin meegaat en dat hij per click betaald, en juist die clicks zijn een geweldige inkomstenbron tov het omhoogbellen.
Wat ik nu wel zie is dat grotere aanbieders ( in de sector waar ik zoek) na al die jaren steeds minder advertenties plaatsen en meerdere artikelen in 1 drukken wat al met al dus een contra effect geeft want er worden minder advertenties geplaatst en dus ook minder omhoog geclickt.

Je ziet de laatste jaren meerder initiatieven van particulieren die zelf verkoopplaatsjes oprichten op Facebook en dat soort media, het is heel simpel en iedereen kan het. In de watersport en dan vooral het kleinere spul (boten tot ong 5 meter) wordt daar veel geplaatst en de bezoekersaantallen lopen op de diverse sites snel op. Ook zie je steeds meer handelaren daar verschijnen die dus doorhebben dat daar iets te halen en te verkopen is, de groep die net een onder de professionele verkoper staat.
Veel van deze initiatieven zullen in de loop der jaren verdwijnen maar het is duidelijk een voedingsbodem van onvrede naar Marktplaats (de meeste sites is het ook taboe om te linken naar Marktplaats en zal verwijderd worden). Waar voedingsbodem is kan iets gaan groeien en een beetje slimme ICT er met ondernemers inslag zal hier op in kunnen springen.

Het initiatief van de watersportmarkt is een voorbeeld, echter wil je echt iets creeeren in de toekomst zul je dus echt een totaalaanbod moeten maken.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 26 Sep 2016, 20:20

Het positieve is dat de omhoogbelfunctie iig deels weer terug is, eigenlijk niet weggeweest maar gewoon onzichtbaar gemaakt.

Maar nu is er weer wat nieuws, Marktplaats Extra.
Volgens Marktplaats maken ze iedere verkoper nu gelijkwaardig en is er op elke advertentie evenveel zicht, je moet je alleen wel even aanmelden voor slechts 49,50 per 4 weken. Dus voor 650 euro op jaarbasis ben je dan Marktplaats Extra, buiten het gegeven om dat je je al scheel betaald voor de betaalrubrieken.

Doe je dit niet komt je advertentie niet meer bovenaan, dus ook niet als je deze nieuw plaatst of omhoog belt/klikt.
:x :evil: :x

Ik ben absoluut niet de enige die zich stoort aan het vrije prijsdrijven en buiten het initiatief wat hier bekend is is er ook een andere kandidaat.

Ik moet zeggen een site die qua opzet de potentie heeft om tot concurrent uit te groeien, ze hebben via Marktplaats reclame gemaakt maar daar waren ze uiteraard niet van gediend.

www.Marktbox.nl een kijkje waard al loopt het nog niet maar ik denk een kwestie van tijd.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor stefan » 26 Sep 2016, 22:34

Heb recent mijn boot verkocht, stond op MP en botentekoop. Ben overweldigd door wel 15 biedingen op MP en slechts 2 personen daarvan namen vervolgens contact op na een reactie van mijn kant. Verder: veel mensen die vragen stellen, bellen, afspraken maken of willen maken en vervolgens niet meer reageren of terugbellen wat men zou doen etc etc etc
De term Marktplaats Malloot doet zijn naam ieder geval eer aan ......

Wat dat betreft is botentekoop toch een serieuzere site denk ik, 1 reactie van een Duitser, die 2 dagen later de boot gekocht heeft. Adverteren hier is echter nog duurder dan op MP, had ook al voor 3 maanden betaald, nooit verwacht dat verkoop zo snel zou gaan :-)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 26 Sep 2016, 22:50

Op Marktplaats zit echt heel veel vervelend spul, maar dat kan ik aardig scheiden.
Serieuze kopers zijn vaak direct to the point, vragen als extra foto's, opmeten etc reageer ik allang niet meer op, mijn ruime ervaring is dat je hier nooit weer van hoort of ze blijven dagen lang om de brij heen draaien. Tegenwoordig kan je ook mensen blokkeren, daar heb ik al een aantal maal gebruik van gemaakt (vooral als je niet akkoord gaat met een bod kunnen mensen soms vervelende reacties sturen)

Overigens is boten te koop een stuk goedkoper dan Marktplaats, 4 weken MP voor een motorboot is 25 euro en 34 cent.
Boten te koop is dan een tientje duurder maar je hebt dan direct 3 maanden advertentie ruimte, dezelfde termijn kost bij MP ruim 75 euro ;)
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor Amersfow » 27 Sep 2016, 07:24

Ha reactie van mensen is niet specifiek voor marktplaats. Uit de tijd dat je nog advertenties zette in een krantje, weet ik nog heel goed hoe vaak ik bij een te koop boot gepost heb zonder dat de kijker op kwam dagen. Je zou er woedend van worden. Ze kunnen bij mij niet meer reserveren, het mooiste vind ik altijd als ze op hangende pootjes toch terug komen en dat het kavel inmiddels aan een ander verkocht is. Het zijn net mensen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 27 Sep 2016, 07:45

Kan uren vertellen over mijn ervaringen over reageerders op Marktplaats en de daarop uitvloeiende afspraken.
Meeste positief maar ook vreemde vogels tot hapsnurken en chagrijnen tot superwarme mensen waar je 2 uur later nog steeds mee zit te koffie drinken.

Misschien straks leuk voor de wintermaanden, een topic waar een ieder een leuk verhaal kwijt kan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor Onze tobbe » 27 Sep 2016, 10:39

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor dennis » 27 Sep 2016, 10:42

ik wordt zo moe van die mensen die een bod doen, en als je reageert hoor je ze niet meer
dit maak ik ook mee bij verkopers trouwens
ik ben vaak thuis gebleven voor een afspraak en dan niet op komen dagen...
een buitenboord motor plaats ik bij bootonderdelen is gratis... wordt soms wel gezien door mp
dennis
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 20:02
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten