Marktplaats malafide of terecht.

Stelling van de maand

Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 22 Aug 2016, 22:36

Jaren geleden heb ik al eens een topic hierover gestart, de meningen waren toendertijd verdeeld mbt prijsverhogingen die Marktplaats structureel doorvoert.
Toendertijd was ik al verbolgen om de onrealistische verhogingen en die mening heb ik hedendaags nog sterker.

Het topic was toendertijd ergens in 2010 en is meegezonken met het Sanoma schip, toendertijd ging het om verhoging van adv van 6 naar 9 euro en binnen korte tijd naar 12 euro. De wijziging naar 12 was ook direct halvering van de advertentie termijn van 8 naar 4 weken.
De 1 was het met me eens en de ander noemde het gezonde bedrijfsvoering en marktwerking, ik noemde het toen al een monopoly positie omdat er geen geduchte concurrent was en nu nog steeds niet is.

Ik ben voor een betaalde advertentie site, zo weer je onzinnige advertenties en complete bombardementen van aanbieder zoals je op Speurders ziet, de enige advertentiesite die de potentie heeft om het hoofd te bieden aan Marktplaats, echter daar staat het stil en het is onoverzichtelijk.

Hedendaags kost een advertentie voor een buitenboordmotor 20 euro voor 4 weken, je moet Marktplaats machtigen dat ze de advertentie automatisch mogen verlengen met 4 weken met nogmaals 20 euro aan kosten. Dus 40 euro voor 8 weken wat 6 jaar geleden nog maar 6 euro was voor 8 weken. Ga je niet akkoord kan je niet plaatsen, dus vergeet je een advertentie dan schrijven ze de kosten weer af. Een verhoging in 6 jaar tijd van 34 euro, weet niet welke inflatie ze bij MP door hebben gemaakt maar het is niet realistisch.

Nu hebben ze het volgende bedacht, het aanpassen van het omhoogbellen van je advertentie.
Kosten zijn hiervoor 1,40 per gesprek, je kan het ook via je account doen maar dat kostte het dubbele, hierover heb ik MP al eens gemaild waar dat verschil inzat, daar had de medewerker geen antwoord op behalve een kulverhaal over kwaliteit.
Het omhoogbellen hebben ze deze week aangepast, de gratis advertenties kan je nog gewoon omhoogbellen a 1,40, uiteraard want dan zijn inkomsten.
De betaalde advertenties echter niet meer, deze kan je nu alleen nog maar via je account omhoogplaatsen, natuurlijk moet vanwege de inflatie en toenemende bedrijfskosten deze prijs ook omhoog, kosten 4,30. Een verhoging van 2,90 en als antwoord krijg je standaard dat het met de kwaliteit van de website te maken heeft

Dus buiten de hoge kosten kan je dus ook nog eens 4,30 betalen om omhoog te plaatsen, wil je actueel blijven doe je dit 1 x per week en betaal je dus bijna 20 euro per 4 weken extra.

Het gaat mij dus niet over betalen van een dienst, maar om de niet te onderbouwen prijsverhogingen waarbij de monopoly een rol speelt.


Malafide is misschien een heel groot woord en zal de stelling wat aanpassen.

Graaiers of terecht?
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor henkvd » 22 Aug 2016, 22:44

Dat heet modern kapitalisme, het is niet wat het zou kunnen kosten, maar tot hoever kan je iemand een poot kan uitdraaien, kennelijk is dit zeer succes vol, Marktplaats wordt hierom nog steeds niet gemeden en er is geen succesvol alternatief, dus stikken of slikken.

Het was natuurlijk te verwachten bij de overname van Marktplaats door Ebay voor 225 miljoen, een belachelijk bedrag, maar kennelijk rendeert dat toch.
Het meest frustrerende is dat er weinig lijn zit in sommige rubrieken t.ov. waarde van het aangeboden produkt en advertentie kosten, dit verschraalt het aanbod aanzienlijk aangezien het zinloos is het aan te bieden, Marktplaats is erg dwars in z'n advertentie verwijder praktijken als men maar aanneemt dat iets onterecht in een rubriek geplaatst wordt met minder kosten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor G.brul » 22 Aug 2016, 23:29

De concurrent heet speurders.nl en is bij mijn weten gratis.

Omhoogplaatsen heeft vlgns mij weinig zin, iedereen gebruikt de zoekmethode om iets te vinden en gaat toch echt niet alle pagina's doorbladeren.
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 22 Aug 2016, 23:31

Het is idd slikken of stikken, in 2010 was ik bedrijfsmatig afhankelijk van Marktplaats.
Nu is het nog puur hobbymatig en kosten bereken ik door op het product, hierdoor heb ik er financieel weinig hinder van.
Echter het stoot mij enorm tegen de borst dat ze gewoon hun gang gaan en totaal geen oog hebben voor hetgeen waar Marktplaats ooit voor is opgericht.

Bij de overname van E bay was 1 van de eerste wapenfeiten het Marktplaatsforum sluiten, teveel negatieve geluiden omtrent de kosten etc, gewoon zonder overleg (daar hebben wij ook ervaring mee :roll: )

Het vervelende is dat het ook zonder enige aankondiging gebeurt, en ook in de al bestaande advertenties.
Nou heb ik wel een truukje gevonden waardoor ik iig nog kan omhoogbellen maar daar zullen ze ook snel genoeg een stokje voor steken, maar die 4,30 zal ik pertinent niet betalen. Het vreemde is dat zelfs de medewerkers niet op de hoogte waren van de wijzigingen getuige de mail die ik terug kreeg.

Een beetje speuren op Marktplaats is door deze kosten in de betaalrubrieken allang niet leuk meer, ik denk dat nog geen 10 procent hierin particulier is en de rest is allemaal bedrijfsmatig. Dezen doen de kosten terugberekenen op de koper en uiteraard de opgaaf naar de belasting.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor Marie Christina » 23 Aug 2016, 08:28

Niet alle rubrieken kosten geld.
Maar als je de pech hebt dat je product wel in een betaalde rubriek valt kan je wel eens de pech hebben dat de advertentiekosten hoger zijn dan de prijs die jij vraagt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 23 Aug 2016, 12:04

Het gaat zoals aangegeven niet om de gratis rubrieken maar om de betaalrubrieken, bij MP weten ze natuurlijk ook heel goed dat niemand gaat betalen op bijv een fietsmand te plaatsen. Op zulke rubrieken zit de omhoogbeloptie overigens nog wel, dus 1,40 om omhoog te plaatsen.

De betaalrubrieken zijn de populaire rubrieken zoals auto's motoren en de watersportartikelen.
Niks mis met betalen maar het gaat om de onrealistiche verhogingen die MP keer op keer doorvoert.

Speurders is, en heb ik in het begintopic al aangegeven, de enige site die qua naamsbekendheid kan concurreren.
Echter die site staat stil en is een onoverzichtelijk zooitje, mensen wijken allemaal uit naar Marktplaats.
Het gratis adverteren is ook hier niet het issue, ik wil gewoon betalen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor adventure1 » 25 Aug 2016, 22:14

Wat marktplaats doet is niet malafide, ze hebben als ondernemer het recht hun tarieven en voorwaarden te wijzigen op de wijze die hen aanstaat.
Of hun handelen (zakelijk) terecht is lijkt me moeilijker te beoordelen. Als ze alleen op deze wijze kunnen overleven, of meer winst kunnen maken, dan is het zakelijk terecht.
Of het verstandig is om op deze wijze handel te drijven waag ik te betwijfelen, wat ze in ieder geval verkeerd doen is de wijze van communicatie met hun klanten. Als jij je als klant genaaid voelt door Marktplaats dan hebben ze je in ieder geval niet goed uit kunnen leggen waarom ze met hun tarieven aan het rommelen zijn
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor gast » 25 Aug 2016, 22:24

Klopt, geef ik in mijn eerste post ook aan, malafide is een groot woord en meer bedoeld voor de focus.

M.i is dit alleen mogelijk vanwege het ontbreken van concurrentie en zo kan je natuurlijk de prijs blijven opvoeren. Normaal kocht ik ong 3 adv pmnd a 12 euro, nu met tegenzin maar 1.
MP gokt op de professionele sector die via hun account standaard de advertenties bestellen en omhoog plaatsen.
Heeft niks met kwaliteit te maken natuurlijk.

Ergste is, helpdesk medewekers wisten niks van de wijzigingen en moesten eerst navragen.

In het vervolg hou ik bij verkoop enorm rekening met de tarieven.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor WendyDeJong » 26 Aug 2016, 15:11

Uit frustratie van de kosten zijn wij zelf een marktplaats begonnen, zie mijn andere topic. (Anders wordt het spammerig :D)
Maar bij marktplaats werken ook veel mensen, en dat kost natuurlijk ook heel veel,
Gebruikers-avatar
WendyDeJong
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Aug 2016, 15:01
ligplaats: Langweer
info:

Re: Marktplaats malafide of terecht.

Berichtdoor sigdock » 28 Aug 2016, 11:42

Gezien de prijzeb is het misschien een idee om zelf een webwinkel op te tuigen om je spullen te verkopen? Domeinregsitratie plus webspace incl mailserver heb je al voor 20 euro en met WordPress of Joomla en een bijbehorende plugin ben je in een mum van tijd in de lucht.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast