Forum-psychologie..?

Stelling van de maand

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor quichot » 14 Jul 2016, 16:59

O jeetje! Dus wie zich hier afvraagt of het wel zo'n goed idee is om 700W via een omvormer uit een 165Ah accu te halen voor een bakkie leut dan moet diegene er eerst de Bijbel er maar eens op naslaan om te kijken of dat wel geoorloofd is? De vraag werd gesteld in de rubriek scheepselectronica, niet in de rubriek te koop gevraagd. Dus wat is er dan tegen het opperen van een mogelijk bezwaar waar de vraagsteller misschien niet aan heeft gedacht?
Voer voor forum-psychologen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor gast » 14 Jul 2016, 19:00

Dit forum is sinds de nieuwe start stilletjes weer 1 van de drukst bezochte algemene watersportfora's, een ban is hier haast nooit nodig ondanks dat het soms pittig kan zijn.
Maar pittige discussies vind je op alle gezonde en drukke fora's, behalve als een mod als een soort dictator elke discussie neerhaalt en mensen een ban geeft.
Kan je niet met de vrijheden op dit forum omgaan is het advies om naar die fora's te gaan zodat je mening gecontroleerd gegeven kan worden.

Ondanks dat de meningen hier keihard zijn is de grote vaste kern al die jaren gewoon nog intact en zijn vele mensen goed geholpen.

Koppigheid heb ik begrip voor, chagrijn en ophemeling van andere fora's niet.

Als men zegt dat ze het elders beter vinden en hier niets meer willen toevoegen nou..nait soezen moar broezen.....moi
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor antonh » 14 Jul 2016, 20:40

Chaea,
hoeveel forum leden zijn er intussen?
Dit forum bestaat alweer bijna 5 jaar.
Op dit forum is het in het algemeen toch rustig wat betreft reacties.
Ik ben ook bij een modelbouw forum maar dat gaat het soms hard aan toe.

Vakantie groeten uit de Reiderdiephaven in Groningen
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 18:07
ligplaats: Oude Pekela
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2016, 20:42

Dus een beetje fatsoen is niet nodig, Chaea?
We moeten maar gewoon accepteren dat je zo af en toe in een "pittige" discussie als domme eikel neergezet wordt?
Dat er hier zelfs mensen zijn waar ik maar niet meer op reageer uit angst (dat is overdreven, maar even bij gebrek aan een beter woord) voor de reactie die zal gaan komen van die persoon?
Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2016, 20:46

antonh schreef:Ik ben ook bij een modelbouw forum maar dat gaat het soms hard aan toe.

Vakantie groeten uit de Reiderdiephaven in Groningen

Dat is dus zo'n forum waar ik niet meer kom.
Zelfs niet om te lezen.
Mensen als "Baggeraar" en consorten, die de wijsheid in pacht hebben en er niet voor terugdeinzen om te schelden, 'en dan vervolgens ook nog eens niet terechtgewezen worden door de moderators....
Mensen als Etap, die er gewoon regelrecht weggepest is....
Ik wil er niets meer mee te maken hebben.
Dat is toch erg?

Of ben ik nou zo'n teer zieltje?
(Denk dat dat wel meevalt met 30 jaar op zee, waarvan 15 in de bagger. Daar krijg je aardig eelt van op je ziel.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jul 2016, 20:58

Een forum is een non verbaal communicatiemiddel en alleen tekst kan men verkeerd interpreteren.

Het doel van een forum als dit is:
- Kennis delen o.b.v. vragen.
- Discussies voeren.
- Elkaar aanvullen.
- Ook melden als iemand er naast zit, dat hoort bij het juist informeren van een vraagsteller.

Daarnaast is afdwalen iets wat niet te voorkomen is dat is geen doodzonde.
Dit forum is ook een stuk van je hobby of vakgebied.
Er bevindt zich hier een brede combinatie van mensen, dat is m.i. juist interessant.

Ook zijn er af en toe mensen die graag uitsluitend overal commentaar op geven.
Die krijgen als het te gek wordt een PB en/of andere forumleden geven daar openbaar al een duidelijke mening over.
Bannen doen we niet snel.

Waar gehakt wordt vallen spaanders en waar mensen elkaar spreken en/of met elkaar discussiëren ontstaat wel eens wrijving al vindt ik dat hier erg meevallen.
Gemiddeld gezien zit er hier vrij veel (ook brede) kennis en expertise waar veel waardering voor is.

Als iemand over de bekende Senseo begint weet je al dat anderen gaan vragen of hij zich wel bewust is van de 1400 watt die het apparaat vraagt.
Dat is meer dan 120A uit een 12V accu set.
Als de vraagsteller dan zegt dat hij 3 combi's van Victron heeft en 1000Ah aan accu's zal er niemand zijn die er nog vragen over stelt.

Soms is de vraag die men stelt ook erg vaag en vooral onvolledig.
Je hoeft geen verstand van zaken te hebben om je best te doen zoveel mogelijk relevante gegevens mee te sturen.

@Wybren,
Je schildert het forum af al een soort van verzameling boemannen maar zelf ben je vaker niet even subtiel in het neerschrijven van je mening (die ook niet altijd klopt).

Met Chaea eens dat iedereen vrij is om te komen en te gaan.
Als het niet past is iedereen vrij om te vertrekken.

We zullen geen 10 halen maar er is al heel lang een grote vaste kern en die groeit ook nog.

Als iemand onfatsoenlijke zaken ervaart dan graag een pb naar 1 van de moderatoren (al lezen die al vaak wel mee).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor gast » 14 Jul 2016, 21:11

antonh schreef:Chaea,
hoeveel forum leden zijn er intussen?
Dit forum bestaat alweer bijna 5 jaar.
Op dit forum is het in het algemeen toch rustig wat betreft reacties.
Ik ben ook bij een modelbouw forum maar dat gaat het soms hard aan toe.

Vakantie groeten uit de Reiderdiephaven in Groningen


Ook ik ben op meerder watersportforums aktief, en dit is een allround forum en zeer zeker degene met de meeste reacties en vragen.
Een modelforum heeft als enige gelijkenis dat het een forum is, materie en inhoud zijn niet vergelijkbaar.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor gast » 14 Jul 2016, 21:41

Marie Christina schreef:Dus een beetje fatsoen is niet nodig, Chaea?
We moeten maar gewoon accepteren dat je zo af en toe in een "pittige" discussie als domme eikel neergezet wordt?
Dat er hier zelfs mensen zijn waar ik maar niet meer op reageer uit angst (dat is overdreven, maar even bij gebrek aan een beter woord) voor de reactie die zal gaan komen van die persoon?
Ik kan me niet voorstellen dat je dat bedoelt.


Als je niet meer wil reageren op bepaalde personen uit "angst" is dat een eigen keuze, ik persoonlijk laat mij door niemand kleineren.
Verder heb ik nimmer iemand hier een andere een domme eikel horen noemen, echter begrijp ik wel wat je bedoeld maar ook dit is iets wat op elk forum gebeurd (en in het echte leven)
In het verleden zijn daar vaak genoeg discussies over geweest, en mijn persoonlijke mening is ook dat iedereen met respect behandeld dient te worden.

Echter in dit specifieke geval ligt het anders, pure koppigheid, chagrijn en tegendraadsheid in een relatief korte periode en daarbij schermend met andere fora's waarbij reageerders hier zeker een ban krijgen en dat soort kul. Zo iemand moet gewoon weggaan en weg blijven, maar dat geeft deze zelf ook al aan.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2016, 22:27

Het woord domme eikel is inderdaad nooit gevallen maar dekt de lading voor de woorden die wel geschreven zijn. .
En niet meer reageren is inderdaad een keuze.
En meestijds een zeer bewuste.
Vaak een juiste,
Mijns inziens, dan.
Immers: als twee mensen trekken aan een touw en eentje denkt: laat maar, ik hoef helemaal niet te winnen.
En hij laat vervolgens het touw los.
Wat gebeurt er dan met die ander? ;)
Precies.
.
Tevens ben ik op de juiste uitdrukking gekomen ter vervanging van "angst" : huiverig voor.
Dit even voor de volledigheid.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor gast » 14 Jul 2016, 22:43

Ander woord zelfde lading, doe je jezelf aan.
Wil iemand je een domme eikel doen voelen of denk je dat je een domme eikel bent aan de hand van een ander zijn antwoorden?
Degene die denkt dat ik mijzelf een domme eikel voel aan de hand van zijn antwoorden overschat zichzelf en dat is dan ook gelijk zijn gebrek.

Zonder aanziens des persoons ben ik actief op dit forum, het is een forum en het zal mij een worst wezen wie degene in het dagelijks leven is, in het dagelijkse leven heb ik niks met diegene te maken. Degenen die hier komen hebben dezelfde hobby/passie/belangstellingen etc en de ene heeft daar meer ervaringen in dan de ander, profs die hier hun kennis willen delen moeten dat zonder "arrogantie"doen en de amateur cq hobbyist moet soms tegen kritiek kunnen.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten