Forum-psychologie..?

Stelling van de maand

Forum-psychologie..?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 00:21

Met enige (en gelukkig beperkte) regelmaat melden zich hier mensen aan die er op uit lijken te zijn om vooral dwars te willen liggen.
Of alles wordt afgekeurd (ook van professionals) of er worden volmaakt foute doch stellige theorieën en adviezen neergezet.

Die mensen komen en gaan (gelukkig dat ze ook weer gaan).
Sommigen hebben niet eens een boot..

Wat zou daar achter zitten?
Is dat zoeken naar aandacht of iets anders?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor aquanaut » 11 Jul 2016, 00:27

Helaas zijn er op diverse fora mensen die graag aandacht naar zich toetrekken.
Vaak door te reageren met bewust klinkklare onzin.
Hoe harder er gereageerd hoe leuker het gevonden wordt.
En het juist weer voer is om weer juistheden te weerleggen of te verdraaien.
Jammer is wel dat mensen die oprecht vragen stellen of aan een oplossing mee proberen te denken er geen zin meer in hebben te reageren.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor varg » 11 Jul 2016, 08:44

Het probleem ontstaat vaak omdat geschreven tekst harder overkomt dat een gezellig gesprek aan de stamtafel in het clubhuis. Dat is ook de reden dat mensen grapjes vaak vergezeld laten gaan van emoticons (heten ze zo? :mrgreen: ) om te zorgen dat hun grap ook werkelijk als grap wordt gelezen.
Verder is er altijd sprake van 2-richtingverkeer op een forum. Juist in de discussie worden zaken uitvergroot en soms opgeblazen. De vraag: "wat is er mis met sommige forumleden" moet eigenlijk vervangen worden door: "hoe kunnen we met zijn allen de moderatoren helpen om scherpslijperij en geïrriteerde reacties zoveel mogelijk te voorkomen?"
Naar mijn mening wordt de sfeer op een forum minder bepaald door een inzender die soms ongelijk heeft maar vaker door de 'gelijkhebber' die zonder rekening te houden met andermans gevoeligheden zijn gelijk probeert te halen.
Zoals altijd moet het van twee kanten komen. Mijn moeder zei altijd: "de oudste moet de wijste zijn", misschien helpt dat?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor stefan » 11 Jul 2016, 10:38

Er is ook een naam voor... Forum trol, trolling is het werkwoord in goed Nederlands.
Inderdaad tref je dit op allerlei fora, hangt dus niet samen met watersport. Op het ene forum wordt ermee omgegaan door zeer strakke moderatie en vrijwel direct een ban als iemand zich niet weet te gedragen, op het andere forum is de moderatie losser en spreken leden elkaar (soms) aan of reageren collectief niet op uitlokkend gedrag.

Waarom mensen dit doen? Voer voor psychologen (zal het mijn vrouw eens vragen :-) ) maar volgens mij gaat het om aandacht en sommigen vinden het leuk om, lekker anoniem, mensen te irriteren of op de kast te jagen.
Een oude analogie, kan het stripverhaaltje niet zo gauw vinden, is de volgende: De baas van een bedrijf heeft ruzie thuis en foetert de manager uit. Op zijn beurt geeft de manager, die zich onterecht behandeld voelt, de werknemer op zijn kop. Thuisgekomen maakt de gefrustreerde werknemer ruzie met zijn vrouw, die daarop hun zoon naar boven stuurt. De zoon geeft in het voorbij gaan de hond een rotschop.
Ergens is de forumtrol dus imho te vergelijken met de werknemer of de zoon in het voorbeeld. Gefrustreerd gevalletje dus.

Mijn oplossing? 1 keer de grens stellen door een lid of mod, daarna niet meer reageren op dat soort gedrag.

tot zover my2cents....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor quichot » 11 Jul 2016, 10:40

varg schreef:Het probleem ontstaat vaak omdat geschreven tekst harder overkomt dat een gezellig gesprek aan de stamtafel in het clubhuis. Dat is ook de reden dat mensen grapjes vaak vergezeld laten gaan van emoticons (heten ze zo? :mrgreen: ) om te zorgen dat hun grap ook werkelijk als grap wordt gelezen.
Verder is er altijd sprake van 2-richtingverkeer op een forum. Juist in de discussie worden zaken uitvergroot en soms opgeblazen. De vraag: "wat is er mis met sommige forumleden" moet eigenlijk vervangen worden door: "hoe kunnen we met zijn allen de moderatoren helpen om scherpslijperij en geïrriteerde reacties zoveel mogelijk te voorkomen?"
Naar mijn mening wordt de sfeer op een forum minder bepaald door een inzender die soms ongelijk heeft maar vaker door de 'gelijkhebber' die zonder rekening te houden met andermans gevoeligheden zijn gelijk probeert te halen.

Ik denk inderdaad dat daar de kern van het probleem zit. Dat wil zeggen: als het al een probleem is.
Wie hier wat langer meedraait weet gaandeweg dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Doorgaans is het veel minder beroerd bedoeld dan door anderen wordt begrepen. Of niet begrepen, wat tot irritatie leidt.
En vergeet niet dat de mensch al gauw geneigd is te denken dat zijn of haar zienswijze de enig juiste is. Wie dat niet 'wil inzien' moet het dan maar 'fijn zelf weten'. Ik bijvoorbeeld heb daar helemaal geen last van. :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jul 2016, 20:56

Wijze woorden..

Het valt hier best mee en het gebeurt overal maar het bewust (of zelfs onbewust) dwarsliggen en volmaakt verkeerde informatie neerschrijven is iets waar lezers en/of vraagstellers niets mee opschieten.
Integendeel, het kan zelfs schadelijk zijn.

Mee eens dat papieren woorden non verbaal zijn en anders over kunnen komen dan in een normaal gesprek.
Je mist gewoon een flink aantal gegevens en indrukken zonder elkaar direct te zien en te spreken.

Inmiddels hebben we hier een hele kern aan forumleden die elkaar (non verbaal) toch aardig goed kennen en elkaar ook prima aanvullen.
Op vele fora is dat wel anders.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Jul 2016, 12:24

quichot schreef:........., maar om voor dat bocht nou je accu leeg te trekken...(alhoewel dat natuurlijk een kwestie van smaak is, en daar gaan we dus niet over twisten ;) )
Ik heb een apparaat waarmee je heerlijke, verse koffie zet in 10 minuten zonder dat het stroom gebruikt!.
Het is overal voor een spotprijs te koop en het heet 'fluitketel'. :lol:


Zal Philips blij met je zijn denk je?
Je lijkt wel Youp.Die heeft ook even Stender mooi van het toneel af geholpen heeft,omdat het een "gereformeerd biertje" was.
Was een lekker biertje trouwens,voor degene die nog moest rijden,en zodoende geen alcohol mocht.

Wat mij hier opvalt is,dat als de vraagsteller iets vraagt, en het zint de ander niet,dat deze een preek van heb ik jou daar krijgt.
De vraagsteller vraagt daar helemaal niet om.Hij vraagt om een antwoord voor zijn Senso.
Hij vraagt helemaal niet om een mening of jij het lekker vind of niet.Hij vraagt niet of het "bocht" is , of dat het kwaliteit is.
Hij vraagt of er een 700 watt toestel is.Wat krijgt hij? Een preek van voor tot achteren over het geen wat hij beter zou kunnen doen.
Er komt nog wel even als geruststeller ,dat erover smaak niet te twisten valt.
Maar hij heeft al wel kunnen opvreten,dat het "bocht" is.
Wat denk je er nu zelf van/
Wie zit hier het forum te verzieken?
In dat andere draadje hetzelfde over warm water.
Iemand die in de praktijk andere ervaringen,wordt afgebroken alsof het een melaatse is.
Maar is het opgelost dan?
Dat draadje is 4 pagina's verder,maar een oplossing is er nog niet,wel iemand die dat draadje de rug heeft toegekeerd door al het gezeik hier.

In de bijbel staat het volgende:
De splinters in een ander zijn ogen,ziet men wel,maar de balk in hun ogen niet.
Schijnbaar is er niets nieuws onder de zon,want bovenstaande geld nog steeds heden ten dage,getuige dit forum.

Ik kan me best voorstellen dat sommigen op een forum een ban hebben.
Dat zal dan aan degene zelf liggen,maar niet aan het forum zelf,getuige de vele anderen die er wel een fatsoenlijke boel van houden.
En om eerlijk te zijn,ik vind het hier zo langzamerhand een forum worden,waar de achterbaksheid van afstraalt.
Waar iemand die niet volgens de gesettelde orde in hun pas loopt publiekelijk wordt afgemaakt met niet ter zake doende opmerkingen,maar met een hoop kinnesinne van degene die meent daarop te moeten reageren.
Het lijkt hier wel een forum geworden van rivaliserende figuren,die soms elkaar de kast uitvegen,en soms in groepjes anderen de kast uitvegen.
Ga alstublieft zo door,en breek tent binnen nu time maar af.
Van mij zul je hier weinig tot niets meer lezen,want voor mij is de fun er hier helemaal af.
Ben actief op vele fora, op ander fronten ook als moderator,maar heb nog nooit zo'n oorlog als dat het hier is, meegemaakt.
Noordvaarder
 

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2016, 14:01

Niet helemaal waar van dat bier.
Het was Buckler en bovendien was Heineken de stekker er al aan het uit trekken wegens tegenvallende verkoopcijfers.
Naar verluidt kreeg Youp (die overigens gewoon Joep heet) hier lucht van en verwerkte de info gauw tot zijn fameuze "Buckler-lul" sketch.
En Youp zou Youp niet zijn als hij niet tot op de dag van vandaag met die veren zou gaan pronken.
Verder ben ik het wel met je eens, moet ik helaas toegeven.
Ik heb hier vaak het gevoel dat men etaleert hoeveel men wel niet afweet van iets ipv een ander te willen helpen.
Als jij dan je welwillend je steentje bij wil dragen en de info blijkt niet te kloppen krijg je de wind van voren.

Dit heeft mij er toch al menigmaal van weerhouden op topics te reageren.
Ik ben niet bang voor kritiek.
Maar de kritiek die men hier af en toe uit is soms bij het onfatsoenlijke af.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Jul 2016, 14:48

Zou het "botte" reageren vaak niet terug te voeren zijn op vragen die neer komen op:
- Vragen naar de bekende weg
- Open deuren intrappen
- Wetten/regels proberen te omzeilen cq deze ter discussie stellen
- Vragen naar zaken die al 10, zoniet 100en keren zijn behandeld, of neerkomen op "zelf te lui zijn om te zoeken" (zoals een Senseo op de omvormer ..... of 'heb ik een VB nodig?'
- Vragen naar oplossingen die in de richting van "onverantwoord" etc. gaan
- Vragen naar oplossingen waar het 'ik wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten'
- Vragen op een vakgebied waarvan zelfs de meest elementaire kennis ontbreekt
?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Forum-psychologie..?

Berichtdoor Marie Christina » 14 Jul 2016, 16:16

Wellicht.
Maar dan kan je op een paar manieren reageren.
"Ik kan me voorstellen dat je met deze vraag zit. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je al heel veel informatie vinden. Heb je dan nog vragen, stel ze dan gerust"
klinkt toch heel anders dan:
"Gebruik eerst de zoekfunctie maar eens voor je hier voor de honderdste keer dezelfde vraag stelt."
EN dan is er ook nog de mogelijkheid zo'n vraag volledig te negeren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten