Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Stelling van de maand

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor hans1966 » 30 Jun 2016, 08:54

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor kajoe » 30 Jun 2016, 10:32

tja ik gebruikte voorheen altijd epifanes ,werdol,ook epifanes en dan meestal coasterlak ,men denkt dan aan goedkopere rommel maar dat is die coasterlak niet ,meestal in grotere verpakkingen .
ook gebruikten we veel van ruwa tjallema ,nu Sikkens ,was prima verf ,deze merken waren in de binnenvaart een begrip .goedkoop nou nee ,maar wel verf die je bij goed onderhoud o om de twee jaar is overschilderde
Nu gebruik ik weer zoveel mogelijk de bekende producten, maar snuffel wel even op het net rond wie het goedkoopst is.
wil je heel goed tja dan moet er wat geld tegen aan en gelijk in de componenten verf ,heb je jaren geen onderhoud.
bij ons kwam zo in het jaar 1964 op het bunkerstation een vertegenwoordiger van verf ,van de H.I.M uit Haarlem met 2 en 3 componenten dekverven (teer) of wie meewouden doen aan een proef ,dit aan de schippers te verkopen ,maar na de hand bleek dat de schippers het werk eerst tot op het blanke staal schoon moesten hebben ,tja moest je toentertijd bij schippers mee aankomen .
maar goed een heeft het aangedurfd en zij achterroef en de gangboorden bewerkt met de bijgeleverde afbijtmiddelen .
toen alles weer in de verf zat bleek dat het spul op de gangboorden geen krimp gaf bij het laden van spul dat daar neer kletterde .ook de witte verf op de roef bleef wit en zelfs het roet en roestwater dat daar op kwam was na weken er licht af te boenen .
na verloop van tijd kwamen er meer schippers die wel belangstelling hadden ,na een praatje met de vertegenwoordiger ,moesten ze wel een tijdje bedenktijd vanwege het prijskaartje wat er aan hing ,en sommigen haakten af ,in die tijd was het voor velen ook geen vet pot .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Willem Linschoten » 30 Jun 2016, 15:38

inderdaad wat henk van vuuren zegt.

quote="vuuren1"]

Vaak verwijs ik mensen naar een automaterialen groothandel, die kunnen veel leveren voor een fractie van de prijs van eerder genoemde bedrijven.
Als je specifiek Volvo Penta delen nodig hebt ben je aan de be
urt.[/quote]

maar met dat betreft blijf ik een Hollander.
Aangezien het een oudere motor is een Aqd 21 a was ik aan het kijken wat de onderdelen kosten geloof me je gaat schrikken en dan staat er bij meeste onderdelen tweede montage
ik had nog niks nodig maar mag er wat aan de hand wezen meestal als het niet uit komt ben je de pineut .
Om die reden heb ik op een zoek opdracht geplaats op marktplaats en inderdaad na bijna een jaar bingo een complete motor nog goedlopend en onderhouden ook,
voor 225 euro.
ik heb deze motor niet nodig maar het is toch prettig gevoel om de reserve onderdelen te hebben .
Wat stroom en verf betreft ga ik ook geen risico nemen.

gr willem
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor kajoe » 30 Jun 2016, 17:15

ja zo heb ik ook gedacht na (kommentaar)ten goede ,om een nieuwe motor .effe wat meer muntjes ,maar wat een plezier nu.
heb vandaag met een ex colega ge praat deze heeft er een nieuwe scham in ge zet ook heel blij daar mee .
een andere heeft zijn indenor er uit gedondert na geregelde problemen en ook wat nieuws er in .
reviseren was bij hun niet aan de orde wegens kans op mogelijke vervanging daarnaop korte termijn.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 30 Jun 2016, 22:41

Wakker blijven en van elkaar leren is op een forum erg handig.
Dat geldt voor de kostbare keuze van een hermototorisatie maar ook voor een pot verf.

@hans1966,

Het verhaal wat je neerzet ken ik ook van verf groothandelaren, die vinden die goedkope lak rommel.

Professioneel werken we met merkproducten en bij voorkeur 2-componenten.

Laat helder zijn dat ik het buitenwerk van mijn woning(en) met Rubbol SB schilder.
Dat is top lak.
Ik heb onlangs ook SB van Croon uit Genemuiden geprobeerd en de donkere kleur voldeed net zo goed als SB van Sikkens, maar de 9010 smeerde minder lekker en minder strak.
Nu weer Sikkens...

Omdat iedereen en ook ik goedkope lak van bouwmarkten niet goed vindt ben ik in een wijkwerkplaats tegen de alcyd verf van Action aangelopen en dat toch eens goed bekeken.
Een wijkwerkplaats werkt bijna gratis en zo ook mag verf niks kosten.

Als je met 2 componenten jachtlak gewend bent te werken is dat een vrij strenge uitdaging, maar tot mijn verbazing smeerde het uitstekend en vloeide mooi uit.
Het droogt erg langzaam, dat is een punt van aandacht (een kleine regenbui 8 uur later en je kan het over doen).

Een stap verder in het 'onderzoek':
Action lak op mijn tuinbankje gesmeerd en op een openslaand raam op de zonkant.
Donker groen en dus een kleur die relatief veel UV straling opneemt.
Na 2 jaar nog hoogglanzend..

Behalve de droogtijd is het (voor mij) alles beter gebleken dan andere lakken van bouwmarkten die toch een stuk duurder zijn.

Conclusie:
Als je op de centen moet letten en je moet kiezen tussen 60 euro of 6 euro per liter dan is die lak helemaal niet verkeerd.
Het vloeit prima, dekt mooi, is goed te verwerken maar de droogtijd is vrij lang.
(ik heb niet geprobeerd er siccatief door te doen en heb daar in dit geval geen ervaring mee opgedaan)

Toch leuk dat we verf vergelijken met een factor 10 prijsverschil.
Als je de tijd aan jezelf hebt een weinig geld aan verf wil of kan besteden kan je met alkyd lak van action goed wegkomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Willem Linschoten » 30 Jun 2016, 23:22

Toen ik mijn boot kocht zag de boot er prachtig uit mooi glimmend in de lak het jaar er op ergerde me erg aan de lak laag
(het was trouwens histor verf uit de bouw markt)
de boot was helemaal dof vooral de plaatsen waar de zon op scheen.
en daar kwam nog bij hij beschadigde vrij makkelijk.
ik heb vanaf november 7 maanden heel hard aan me boot gewerkt
ik heb de duurste 1 k lak van epifanes genomen en precies gedaan wat de fabrikant voorschrijft onderlagen aantal lagen enz.
was best aardig aan de prijs maar durfde het niet aan om goedkopen manier te doen nu afwachten of het goed blijft .
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor hans1966 » 30 Jun 2016, 23:38

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:51, in totaal 3 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor gast » 30 Jun 2016, 23:57

Action kan heel goedkoop verkopen door groot in te kopen, deze formule is een doorslaand succes en vooral in de tegenwoordige "ikbestelviainternet" zeer slim gedaan.

Action verkoopt troep en ze verkopen goed spul, kan een hele wastlijst noemen met waardeloos spul maar ook vica versa.
Heb een zwembad van Intex, betaalde 69 euro terwijl hetzelfde zwembad bij Welkoop 119 euro moest kosten, 3 jaar later en hij staat alweer 1 maand en word volop gebruikt.

Slecht voorbeeld, van vandaag zelfs.
Heb voor de keuring van mijn auto snel ruitenwissers bij Action gehaald.
Ze doen het prima, tot ik even moest stoppen op de vluchtstrook en een de wind van een voorbijrazende vrachtwagen ze allebei van de auto afblaaste :shock:
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor hans1966 » 01 Jul 2016, 00:13

*
Laatst gewijzigd door hans1966 op 05 Jul 2016, 06:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
hans1966
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 Jun 2016, 16:30
ligplaats: *
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jul 2016, 22:19

hans1966.

Het ''project' met lak van Action kwam op mijn pad en tot mijn verbazing bleek het veel beter dan alles wat bv. bouwmarkten verkopen voor meer geld.
Rekening houden met de lange droogtijd is een punt van aandacht.
In Zwolle schijnt de zon ook en deze lak heb ik aangebracht aan de zonkant. Zon en UV zijn de grotere slopers van je verfsysteem.

Professioneel pas ik het niet toe omdat we voor zekerheden en garanties gaan.
Tevens smeren we geen 1 componenten lakken maar 2 componenten lak.
Arbeidsloon is de duurste component en het toegepaste materiaal moet gegarandeerd goed zijn.
En ook daarin kan je kiezen voor erg duur en ook goedkoper en blijkbaar net zo goed.
Het opdoen van die ervaringen kost tijd..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten