Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Stelling van de maand

Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jun 2016, 22:11

Wij Nederlanders zijn altijd op zoek naar de beste koop en kijken dan naar de meest scherpe aanbiedingen.
Of we willen een boot kopen om lekker mee te kunnen varen maar bij voorkeur voor weinig.


Zo koopt een forumlid een houten speedboot waar weinig van over is en stelt hier vragen.
De reacties zijn deels terughoudend omdat ervaringsdeskundigen melden dat het een mogelijk meer omvangrijker project zal worden als waar het nieuwe forumlid van had gedroomd.
En weg is hij..

Een ander forumlid kiest voor een nieuwe motor, die blijkt ongewenste trillingen te veroorzaken.
Een nieuwe motor is altijd een kostbare investering maar het resultaat valt hier en daar tegen.
Prima basismotor maar gezien de berichten en gezien de inhoud van berichtgeving lijkt het op een goedkopere installatie als het gaat om de marinisatie van industriemotor naar scheepsdiesel.

Het is aantrekkelijk (en ook verstandig) om prijzen te vergelijken en er achter te komen dat een schijnbaar gelijke Mitsubishi dieselmotor van bv. Vetus bijna 2x meer kost dan een aanbieding van een andere aanbieder van Mitsubishi.
Gaan we dan voor die aanbieding of denken we er over na waarom die Vetus Mitsubishi zoveel meer moet kosten?

Ik moet hierbij wel opmerken dat de prijs van de netto aanbieder meestal vrij vast is en merkdealers meer ruimte hebben om te onderhandelen.

Dit onderwerp lijkt vaker terig te komen, graag uw reacties.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor helenakruiser » 18 Jun 2016, 22:19

Een helder betoog Hans , zo ben ik mij aan het oriënteren om een boegschroef te laten plaatsen , ik heb 2 bedrijven om een offerte gevraagd , beide hebben zeer snel gereageerd . Waar ik van schrok is het enorme prijsverschil , € 2200 tussen 2 offertes vind ik wel heel erg veel en zet mij aan het denken . Maar ik heb meer offertes aangevraagd en wacht rustig af
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Amersfow » 18 Jun 2016, 23:26

Mijn ervaring met een zelf gemariniseerde s4s en een Drinkwaard Mitsubishi zijn zeer tevreden stellend. Ik zou niet zo snel een vetus kopen. Heb nu een s4l, sole mini 55, ook fors goedkoper dan een vetus. Goed is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Jun 2016, 01:31

vuuren1 schreef:Wij Nederlanders zijn altijd op zoek naar de beste koop en kijken dan naar de meest scherpe aanbiedingen.

Daarom halen we ook onze boodschappen bij de Aldi en de Lidl. :)

Hetzelfde geld voor onze boot motoren.
Dat doet Vetus ook,die koopt ook niet bij BMW.
Die shopt ook bij Mitsubishi.
En waarom moet een motor bij Vetus zo duur zijn,terwijl er andere merken zijn,die 25 tot 30% goedkoper zijn.
Zelfde basisblok,iets andere opstelling qua marinisatie,maar gelijkwaardig( Solé ) ,maar Den Ouden(Vetus) moet er meer voor hebben.
Dus ja,ik ga ook voor de leverancier die ook goed is in marinisatie.
Noordvaarder
 

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor broekie » 19 Jun 2016, 06:03

Het plezier van de lagere aanschafprijs is al lang vergeten als de ergenis van de slechte kwaliteit voortduurt.

Een hogere prijs voor een product is vaak even doorbijten, maar als je er vele jaren plezier van hebt, is dat snel vergeten.
Ook het prettige gevoel van de lagere prijs is snel vergeten, maar de ergernis met het product blijft.

Gaat altijd op, maar de verleiding is er vaak om het goedkopere te nemen.
Je moet wel het geld hebben en kunnen uitgeven voor een duurder product.
Maar ikzelf doe liever een onsje minder van iets goeds, dan veel voor weinig.

Gaat ook op voor motoren. Ik vaar voor mijn plezier en dat doe ik persoonlijk liever niet met oordoppen in.
Als de dames aan boord gaan vragen of de motor wat harder mag want hij trilt zo fijn, klopt er iets niet. :D

Dus of iets goeds kopen van mijn geld, of liever niet.
En dan maar niet die grotere, maar oudere boot voor niet teveel.
Liever die kleinere maar betere.
De kans op plezier ermee en geen tegenvallers is mij meer waard.
Of doorsparen.

Pas 2 x AGM 220 Ah gekocht van Victron.
Voor dat geld kan ik wel het dubbele aantal Ah kopen, maar dan geen Victron AGM.

Ik heb nu voor jaren geen zorgen en plezier van de aanschaf gekozen.
Of die grotere accubank van de prijsvechter dat ook realiseert in lood/zuur betwijfel ik.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jun 2016, 09:12

"Alle waar is naar zijn geld".
"Pay peanuts, get monkeys".
"Iets is pas duur als je het geld ervoor niet hebt, of als je het er niet voor óver hebt".
En meer van die clichés die maar al te waar zijn.

Net wat hierboven al gezegd is, geef die paar extra centen nu maar gewoon uit.
Dat merk, of dat bedrijf, is niet voor niets zo bekend.
Die extra kosten ben je redelijk snel vergeten.
Hooguit dat je na een paar jaar nog weet dat het duur was, maar hoeveel duurder het nu precies was?....
En nog eens een paar jaar dáár na krijg je iets met je motor.
En dan ga je terug naar dat bedrijf.
En dát is het moment waarop je blij bent dat je die extra euro's betaald hebt, want dan zeuren zij ook niet en komt de zaak gewoon voor elkaar.
Zonder gezeur.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Hans van Zijl » 19 Jun 2016, 10:08

Ik lees geen slechte verhalen van de door Drinkwaard Mitsubischi gemariniseerde motoren. En ze zijn volgens mij met goedkopere spullen omgebouwd tot scheepsmotoren. Ik denk dat er veel jachtjes zijn die de betere kwaliteit van Vetus niet zo nodig hebben omdat ze eigenlijk maar heel weinig onderweg zijn. Ik lees vaak dat er maar 100 uur per jaar word gevaren.

De prijs kwaliteit verhouding moet kloppen en je moet bij een goed adres weer kunnen aankloppen voor service.

Ps ivaar zelf met een volvo penta D2 40 uit 2009 die ik in engeland heb opgehaald omdat het britse pond zo laag stond.
Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor ErikH » 19 Jun 2016, 10:37

vuuren1 schreef:Wij Nederlanders zijn altijd op zoek naar de beste koop en kijken dan naar de meest scherpe aanbiedingen.


Als ik in een gemiddelde jachthaven rondkijk en het aantal jonge en/of € 100k+ boten optel dan klopt deze stelling niet.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor elrenegado » 19 Jun 2016, 11:54

klopt Hans,

Ik ken er ook een paar, alles moet zo goedkoop mogelijk, maar ze schreeuwen moord en brand als het niet helemaal werkt zoals het zou moeten, of als het gewoon tegen valt.

Ik heb bv voor m'n boegschroef diverse bedrijven om een offerte gevraagd.
Sommige direct bedankt na het horen van de prijs.
Andere bedankt omdat ik zelf voor helling en stalling moest zorgen, of weer een ander zou het in een dagje regelen, incl anti fouling...

Uiteindelijk hield ik er 3 over, en heb ik gekozen voor degene die in het midden zat qua prijs.
NIet vanwege de prijs, maar omdat het bedrijf al lang bestaat, goede recensies heeft etc... en uiteraard enigzins in de buurt was,

Voor alle andere dingen zoek ik vaak wel op internet waar het verkocht word, en vaak zit er prijsverschil in.
Ook van de a merken zoals vetus e.d. scheelt het vaak om even te "winkelen"
een wierfilter van vetus kost bij bedrijf a 95, en bij bedrijf b 125.
3x raden bij wie ik het dan ga bestellen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Popeye » 19 Jun 2016, 13:23

Ik ben een echte Nederlander want ik ga bij voorkeur (noodgedwongen) voor goedkoop, maar vaar wel met een Vetus.(gekocht met zo'n 30% beurskorting. Had laatst een veer van een sectionaldeur kapot. Nieuwe veren bij de leverancier van de deur koste 630 ex. btw, nieuwe veren bij een ander (montage)bedrijf van deuren vroeg 216 incl. Heb toch maar gebruik gemaakt van de goedkopere aanbieding. 12 volt laadkabel voor tablet hier 27 euro, en bij Alieexpres nog geen 3 euro. Werkt goed, voelt degelijk!
Hans koopt toch ook zijn verf bij de Action? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten