Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Stelling van de maand

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jun 2016, 20:27

Ik weet niet of Hans dat doet.
Ik ZEER ZEKER niet meer.
Een jaar of 5 geleden dacht ik ook: dat scheelt wel héél veel.
Dus mijn dek gedaan met Action grijze verf.
Wát een drama.
Aan het eind van het seizoen was het al versleten.
Begin tweede seizoen begon het los te laten.
En dat dus elk jaar bijwerken.

Nu heb ik het hele dek geschuurd, de plekken geplamuurd , in de primer gezet (sigma) en deze week gaat de deck coat er op.
International.
Voor mij geen Action verf meer.
Dan maar een tientje of 2 per blik meer ,
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Popeye » 19 Jun 2016, 20:58

Marie Christina schreef:Ik weet niet of Hans dat doet.

Volgens mij schreef Hans een keer dat hij dat voor zijn huis gebruikte. Niet voor zijn schip natuurlijk! :roll:
Marie Christina schreef:Voor mij geen Action verf meer.
Dan maar een tientje of 2 per blik meer ,

Een tientje of twee per blik meer is nog niet duur. Ik heb wel eens ruim 60 euro voor een (liter)blik moeten betalen. Was er al 10% korting af ook. :shock:
kon ik gelukkig declareren! Maar of ik dat nu moet nemen met idee dat het duurste het beste is?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jun 2016, 21:05

Ik weet niet of het duurdere (nog niet eens het duurste) beter is.
Ik weet uit ervaring wél dat het goedkope slecht is.
Of nee, niet slecht.
Dat het waar is naar het geld,moet ik zeggen.

(Overigens vind ik €60 voor een blik verf wel héél veel. )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Popeye » 19 Jun 2016, 21:19

Marie Christina schreef:(Overigens vind ik €60 voor een blik verf wel héél veel. )

Vond ik dus ook, maar moest het hebben, en heb er later nog achteraan gebeld of die prijs echt wel klopte, want ik vond het zelfs veel geld om te declareren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jun 2016, 21:38

Ik had dekkenverf van epifanis en dat ging elke keer bladderen,ik had op het forum of een ander forum gelezen dat grijze betonverf van de action ook heel goed werkte
Ik de boel afgeschuurd en beton verf er op,ook slechte hechting,toen een hecht primer van de action er op ,en weer betonverf van de action er op,toen zat het er heel goed vast op
Het was op water basis maar zat muur vast
Ik had het dus zelf verkeerd gedaan,en nooit aan een hechtprimer gedacht.
Wat ik hier mee wil zeggen,wordt het produkt ook op de goeie manier aan gebracht.
In mijn geval was de beton verf ,wat er dus eigenlijk niet voor geschikt is beter dan de orginele verf.
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jun 2016, 22:11

Als je eenzelfde product voor een lagere prijs tegenkomt is dat uiteraard goed te vergelijken en zal je niet snel kiezen voor hetzelfde en duurdere product.

Producten van Aldi zijn geen A-merken zoals wij die kennen maar in de regel van goede kwaliteit.
Zo is verf van Action 'toevallig' helemaal niet verkeerd, dat valt dus erg mee.

De Vetus of Solé diesel met Mitsubishi basis ontlopen elkaar weinig en Solé is (in de bruto prijslijst) iets goedkoper.
Toch koos ik steeds voor Vetus omdat daar de after sales en de technische back-up beter van is.
Tevens maakt het voor ons netto erg weinig uit in prijs.

Drinkwaard is duidelijk en verkoopt tegenwoordig, naar keuze de eigen gemariniseerde Mitsubishi, of de Craftsman Marine (lijkt erg op Vetus en Solé), of een eigen label Chinese motoren.
Je kan kiezen..
Ook daar is de Craftsman Marine motor duurder dan de blauwe Mitsubishi.
Dat heeft een reden anders zouden ze nul Craftsman motoren omzetten...

In boegschroeven is ook veel keuze, toch hebben we altijd Vetus ingebouwd omdat die onderdelen voorziening lang stand houdt en ook de after sales prima aanspreekbaar is als er eens iets vreemds aan de hand is.

Dan is er nog de combinatie van prijs voor een motor of boegschroef en wie hem in gaat bouwen.
Dat is een lastigere keuze omdat je graag hebt dat de inbouw goed wordt uitgevoerd en met de juiste nevenmaterialen.

De grotere merken kunnen meer doen omdat de marge groter is en komen dan ook met beursaanbiedingen etc. die best heel aantrekkelijk kunnen zijn.
(het is daarin ook een vechtmarkt)

nb.
De basismotor van Mitsubishi die bv. Vetus toepast is een specifiek voor Vetus ontwikkelt type motor voor scheepsgebruik.
De prijsvechters doen het met partijen van diverse toepassingen en dat kan wel eens minder goed uitpakken (bv. trillen, meer lawaai).
Het lijkt dezelfde basismotor maar bv. de kleptiming is anders, de inspuiting is anders, het vliegwiel is te licht, etc.

Zelf kocht ik in 1986 een nieuwe Mitsubishi diesel voor relatief weinig en daar heb ik heel veel van mogen leren (hoe het niet moest...).
Iedere 5 draaiuren kon de keerkoppeling in revisie omdat men 13 kg vliegwiel massa weg had gelaten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor elrenegado » 20 Jun 2016, 10:05

precies... goedkoop kan toch vaak duurkoop worden op de lange termijn.

prima als je voor een goedkoop item kiest, maar informeer jezelf goed over eventuele gevolgen en diens kosten van je keuze.
Dat is bij een watertank meter en zender natuurlijk te verwaarlozen,
maar bij duurdere items zoals een hele motor, of inbouw van bepaalde dingen kunnen de kosten achteraf flink oplopen waardoor je toch goedkoper uit had geweest met de duurste optie soms...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor jaccomiranda » 20 Jun 2016, 11:09

Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder ligt.

Als men een boot heeft en een duur onderdeel (motor/boegschroef/oid) moet vervangen worden dan moet je veelal op de kennis van anderen vertrouwen. Iedereen weet het beter, ook op dit forum blijkbaar. In mijn vorige boot heeft 15 jaar een mooie nieuwe Yanmar 3gm30 staan draaien. Één brok ellende. Koppeling diverse keren kapot, brandstofpomp 3X en 4 waterpompen verder heb ik hem laten vervangen door een andere Yanmar. Want die was goed volgens de verkoper. Ik weet niet beter, ik heb er geen verstand van en ik laat braaf elk jaar een monteur komen om alles na te lopen. Iedereen had een mening. 'Neem een Vetus, doet het al jaren goed bij me'. 'Neem een Drinkwaard, goedkoper en nooit problemen gehad'. Sta je bij Drinkwaard in de showroom dan is natuurlijk alles eerste klas en goed. ze doen het al 50 jaar tenslotte, maar hetzelfde verhaal hoor ik bij alle andere.
Nu, in mijn nieuwe boot, weer een nieuwe motor laten inbouwen, heb vele offertes aangevraagd met enorme prijsverschillen, Van chinees voor 6000 euro tot Yanmar van 23000 euro. En ze zijn allemaal goed volgens vele deskundigen. Maak jij dan maar eens keus. En dan moet het ook allemaal economisch verantwoord zijn in de tijd dat je het wilt gebruiken. Daar kijk ik dan na, want dat is wel iets waar ik verstand van heb.

En die trilling in mijn schip? Ik heb 2 keuzes gemaakt in de koop van mijn motor. De koppeling en de motorsteunen. De steunen ga ik vervangen, de originele liggen nog op de plank.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor broekie » 20 Jun 2016, 11:46

Ik kan mij goed voorstellen dat men vaak door de bomen het bos niet meer ziet.
Er zijn veel zg. "experts" , overal. En die hebben verschillende opvattingen.
Als ik zelf iets nodig heb is het voor mij een combi tussen wat de experts vertellen, hoe ik die expert inschat en mijn eigen gezonde verstand.
Verder is internet je vriend, je kunt erg veel natrekken en zelf kennis over opbouwen.
Dat is allemaal de moeite waard om te doen bij grote uitgaven.

Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een te mooie aanbieding risicovol is.
Kan natuurlijk altijd zijn dat iemand ergens van af moet/wil en dan zeer scherp aanbied.
Meestal zit er wel een andere oorzaak achter.

Bedrijven moeten ook wat verdienen om bv service te kunnen geven, innovatie te doen en eenvoudig om te kunnen blijven bestaan.

Gelukkig rijden we niet allemaal in een Opel of Ford en zullen er altijd verschillende inzichten, uitgangspunten en net die leuke aanbieding het verschil blijven maken in aankopen.
Belangrijk is dat je kunt terugvallen op de leverancier bij service en onderhoud. En dat zijn de betere die geen rommel willen verkopen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Zo goedkoop mogelijk en de roze bril?

Berichtdoor Sunny » 20 Jun 2016, 12:37

Het probleem zit zich ook bij de dealers. Ik ben de laatste tijd erg sceptisch. Het gaat, zoals eerder vermeld om vertrouwen en ik kijk eerder naar de recenties van andere dan naar de prijs.
De ene dealer is de andere niet. Nu een dealer in Maasbracht, zal de naam maar niet noemen. Is even komen kijken voor mijn motorblok voor de rook, na zelf aangegeven te hebben dat er scheurtjes in het blok zitten constateerde hij dus vorstschade. Ik denk dat het bekijken van alles 10 minuten heeft geduurd. Hij belde de baas op, die wilde zelf ook even komen kijken. Alfijn na 30 minuten kwam hij aan en nog eens 10 minuten telefoontje plegen in de auto (nota bene) voor mijn boot. 'Ja dat is niet goed, ik heb nog wel een mooi motorblokje liggen,, alfijn, in ander topic over gehad. Er nog serieus over nagedacht en offerte is mij toegestuurd.
Uiteindelijk niet gedaan, daar waar er geen urenteller bij zat en geen dashboard en besloten had om in ieder geval dit jaar met mijn oud blokkie door te varen. Ze vroegen mij, maandje later, nog of ik geïnteresseerd was. Ik heb uitgelegd dat dit jaar niet meer zal worden. Wat later factuur in de brievenbus. 1 werkuur en voorrijkosten. 87 euro. Bedrag valt misschien 'mee' maar wat er eigenlijk in 10 minuten is bekeken vind ik dit veel. De bedoeling was dat ze de verstuivers zouden meenemen en controleren. Maar ze gaven zelf aan dat het eigenlijk geen zin had vanwege de vorstschade en ze mij meer wilde overtuigen voor het blokje wat zij hadden. Daarom ook besloten om de verstuivers even te laten voor wat het was. (later mijn verstuivers wel gereviseerd bij iemand anders)
Kortom. Mogen ze dit in rekening brengen? officieel JA. Maar voor wat ze rekenen is gewoonweg even wat geld verdienen voor eigenlijk geen moeite.
Maw, vind nog maar eens een dealer die rekent voor wat ze daadwerkelijk doen. Mijn ervaringen (ook met auto garages) is dat ze altijd proberen om nog wat te verrekenen wat eigenlijk niet hoort.
Kortom; ervaringen en recenties zijn mij meer waard. Evengoed dat geld voor de meeste dealers ook meer waard is dan hun naam.
Laatst gewijzigd door Sunny op 20 Jun 2016, 12:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten